تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی اصفهانی رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) و سرپرست مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره)
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی اصفهانی رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) و سرپرست مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره)
1396/4/4 يكشنبه عید فطر یعنی جشن بازگشت به خود ملکوتی و تولّد دوباره ی روح انسان حجت الاسلام و المسلمین صافی اصفهانی درباره فلسفه ی عید فطر گفت: یکی از ویژگی های اعیاد اسلامی این است که این اعیاد در ارتباط با تحولات انسان ها و بازگشت آنان به خود ملکوتی و معنوی است برخلاف فرهنگ های دیگر که اعیاد و جشن های آنان غالباً با تحولات طبیعت مرتبط است و ارتباطی با انسان و مسؤولیت های او ندارد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی اصفهانی رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) تصریح کرد: برهمین اساس است که عیدِ پس از اختتام رمضان را فطر یعنی رجوع و بازگشت نام نهاده اند و عید وشادمانی این روز نیز به مناسبت همین نو شدن و تحول و تولد دوباره ی روح انسان روزه دار است.

وی با اشاره به فرهنگ های کهن بشری افزود: بزرگترین عید یونان باستان جشنی است که به نام زئوس خدای خدایان انجام می گرفت و در واقع جشن فرارسیدن بهار بود. همچنین بزرگترین عید ایران باستان یعنی نوروز نیز به خاطر فرارسیدن بهار و تحول طبیعت و برجسته ترین اعیاد مذهبی هند نیز در ارتباط با تحولات طبیعت و ماجراهای اساطیری زندگی خدایان بوده است و چنانچه ملاحظه می کنید هیچ یک از این اعیاد با مسؤولیت ها و تحولات انسان ارتباط چندانی ندارد.

رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) افزود: در حالی که بزرگترین اعیاد اسلامی یعنی عید فطر و عید قربان هر دو به انجام مسؤولیت های انسان مربوط است. اولی به شکرانه ی توفیق در مهار غرائز و انجام روزه ی رمضان و دومی به شکرانه ی توفیق در انجام دشوارترین تکلیف الهی و مانور موفّق اطاعت بی چون و چرا از خدای متعال! این نشان می دهد که اسلام تا چه حد برای رشد و تحول روحی و معنوی انسان، ارزش قائل است.

وی با اشاره به نحوه ی برگزاری اعیاد اسلامی و مقایسه ی آن با اعیاد ادیان و فرهنگ های دیگر گفت: در ادیان و فرهنگ های دیگر به طور عموم، اعیاد و جشن های مذهبی در شادی و شادمانی خلاصه می شود و حتی مراسم نیایش  و عبادت آنها بیشتر جنبه ی وِرد و آواز خوانی دارد تا ذکر و فکر جدی!

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: ولی در اسلام، مراسم عید در همان حالی که با شادی و شادمانی همراه است، قسمت های اصلی آن عبارت است از نماز و  خطبه و زکات و قربانی و ذکرهای عبادی و بررسی و تحلیل مسائل اساسی جامعه و دنیا!  زیرا اسلام می خواهد  عید را به ابزار برانگیختن احساس مسؤولیت فردی و جمعی تبدیل کند تا از این فرصت بیشترین بهره برداری به نفع مردم و دگرگونی آنان به عمل آید.

وی در پایان تأکید کرد: استفاده ی صحیح و حکیمانه از همین فرصت هاست که همواره امت اسلامی را زنده نگاه داشته و خواهد داشت.






 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 1584
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما