تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
امیرحسین بانکی پور، رئیس دانشکده اهل بیت علیهم السلام دانشگاه اصفهان
امیرحسین بانکی پور، رئیس دانشکده اهل بیت علیهم السلام دانشگاه اصفهان
1396/4/4 يكشنبه رئیس دانشکده اهل بیت علیهم السلام دانشگاه اصفهان: آتش به اختیار از خصوصیات ذاتی جنگ نرم است رئیس دانشکده اهل بیت اصفهان گفت: آتش به اختیار از خصوصیات ذاتی جنگ نرم است، رهبر انقلاب این اصطلاح را به فرد نسبت ندادند بلکه خطاب هسته‌های عملی، فکری وجهادی در سرتاسر کشور گفتند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری مهر، امیرحسین بانکی پور در نشست خبری با موضوع آتش به اختیار فرهنگی، رویکردها، نمونه ها، افق‌ها اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب عبارت آتش به اختیار را در دیدار با دانشجویان بیان داشتند که بارها مورد تکرار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب دانشگاه را مکان مناسبی برای طرح این موضوع دیدند، افزود: نکته مهم در این ارتباط اینکه در زمینه پرتاب موشک‌های ایران به دیرالزور رسانه‌ها ابتکار عمل را به دست گرفتند و بازتاب خوب آنها موجب شد تا احتمال یک تهدید به فرصت بدل شود اما در زمینه آتش به اختیار این اقدام بهنگام رخ نداد.

رئیس دانشکده اهل بیت اصفهان آزادی و استقلال فکری را دو رسالت اصطلاح آتش به اختیار عنوان کرد و تاکید کرد: آغاز پرداختن به این امر توسط رسانه‌های اصفهان و تشکیل جلسه‌های همفکری که با حضور اصحاب رسانه نویدبخش فعالیت موثر رسانه‌ها در این زمینه و الگویی برای کشور است.

آتش به اختیار  انرژی و صف آرایی جدیدی در جامعه شکل می‌دهد
بانکی با بیان اینکه واژه آتش به اختیار می‌توانست انرژی و صف آرایی جدیدی در جامعه شکل دهد، ابراز داشت: این حرف در تفکر گفتمان انقلاب اسلامی عقبه دارد و در بند میم وصیت نامه امام خمینی (ره) نیز آمده است.

وی با تاکید بر اینکه واژه آتش به اختیار برای گروه های خودجوش مردمی واژه ای ذاتی است، تاکید کرد: این کلمه پیامی خطاب به گروه‌های در حال نقد شرایط فرهنگی دارد مبنی بر اینکه خودِ شما در راستای موارد مطرح شده آتش به اختیار هستید و انتقادها به خود شما وارد است.

بانکی با بیان اینکه این کلمه پیامی نیز به سیستم های فرهنگی دارد بر این مبنا که  این سیستم‌ها مختل بوده و تشخیص مصالح آنها درست نیست، تصریح کرد: همچنین آتش به اختیار برای نهادهای مردمی نیز این پیام را دارد که باید در فعالیت‌های خود خلاقیت به خرج دهید.

وی با بیان اینکه تمام کارهای موثر فرهنگی در کشور ما سفارشی بوده است کارهای سلسله مراتبی کمتر به نتیجه رسیده است، ابراز داشت: به طور مثال شهید آوینی در زمینه‌های فرهنگی مسئولیتی نداست اما انحرافات زمان خود را تشخیص و یک تنه وارد عرصه فعالیت‌های فرهنگی در این راستا شد به نوعی که امروز حتی مخالفان نیز وی را تقدیس می کنند، این نوع کارها از جنس آتش به اختیار است.

نهادهای مردمی خلاهای فرهنگی جامعه را با خلاقیت جبران می کند
رئیس دانشکده اهل بیت اصفهان تصریح کرد: در مثالی دیگر باید بگویم که هیچ کس از حاتمی کیا نخواسته است که فیلمی مانند بادیگارد را بسازد، این افراد به عنوان نهادهای مردمی خود خلا را تشخیص داده و با خلاقیت کمبودها را جبران می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رهبر انقلاب بر این مطلب تاکید کردند که در زمینه آتش به اختیار فعالیت در حوزه فرهنگی منظور است، اظهار داشت: آتش به اختیار از خصوصیات ذاتی  یک جنگ نرم است، با دقت در نمونه‌ای مقابله با جنگ نرم متوجه می‌شویم افراد در جبهه مقابل این نوع جنگ نیز به طور معمول آتش به اختیار هستند.

بانکی با بیان اینکه استفاده از واژه‌های جنگ سخت برای جنگ نرم چند دلیل دارد که یکی از آنها محسوس شدن  و فهم درست اصلاحات، بیان داشت: از سویی هر دو نوع جنگ از جنس تهاجم و جهاد است، یکی جهاد نظامی است و دیگری جهاد کبیر.

وی اضافه کرد: دلیل سوم اینکه ما در جنگی سخت یک تجربه موفق عینی و نه ذهنی داریم بنابراین بهترین جایگاه برای انتخاب واژه ها را در اختیار داریم.

هدف، اصول، مبانی، تاکتیک و فرماندهی جنگ به شکل آتش به اختیار  نیست
این کارشناس مسایل فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در جنگ هیچ گاه هدف، اصول، مبانی، تاکتیک و فرماندهی جنگ را به شکل آتش به اختیار  نیست، تاکید کرد: در این ارتباط زمان عملیات، نحوه و تکنیک عمل به عهده فرمانده است و تنهادر شرایط خاص و ویژه این موقعیت ایجاد می‌شود، در واقع زمانی که نیرو جلو رفت و ارتباط با فرمانده قطع شد آتش به اختیار دیگر یک ضرورت است.

بانکی با اشاره به اینکه آتش به اختیار حقیقتی بود که نمایان شد، اظهار داشت: کسی که می‌خواهد آتش به اختیار عمل بکند باید داری بصیرت و جسارت باشد؛ رهبر معظم انقلاب این اصطلاح را به فرد نسبت ندادند بلکه خطاب به هسته‌های عملی، فکری  وجهادی در سرتاسر کشور گفتند.

اردوهای جهادی نمونه ابتکاری درحرکت‌های خودجوش «آتش به اختیار» است
وی ناکارمدی بخش دولتی در فرهنگ و دیگری رکود حرکت های مردمی را جمله علل لزوم طرح واژه آتش به اختیار توسط رهبر انقلاب برشمرد.

این کارشناس فرهنگی اردوهای جهادی را یک نمونه ابتکاری درحرکت‌های خودجوش آتش به اختیار ذکر کرد و اضافه کرد: آتش به اختیار به معنای تیری در تاریکی زدن نیست، وحدت، عقلانیت، هدفمند بودن و دارای برنامه بودن لازمه اثربخشی آتش به اختیار است.


 







 برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید. 




 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 761
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما