تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
کرسی آزاداندیشی: بانوان طلبه،شئون طلبگی و تجملات اجتماعی
1395/11/30 شنبه در کرسی آزاداندیشی«بانوان طلبه،شئون طلبگی وتجملات اجتماعی» مطرح شد: دستورات پیرامون شئون طلبگی و تجملات اجتماعی را باید از بنیان گذاران قالب طلبگی آموخت/ حضرت محمد(ص) بنیان گذار قالب طلبگی + تصویر کرسی آزاد اندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه اصفهان با موضوع «بانوان طلبه،شئون طلبگی و تجملات اجتماعی» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از شبستان، کرسی های آزاد اندیشی فضایی را در جامعه محیا می سازد که افرادا  دغدغه های ذهنی، نظرات، ایده ها و عقاید خود را بدون هیچ محدودیتی، آزادانه مطرح نمایند که در نهایت به نتایج مطلوبی منتج شود.
 
با توجه به این که مقام معظم رهبری اهتمام به برقراری کرسی های آزاد اندیشی در کل کشور داشته اند؛ کرسی آزاداندیشی «بانوان طلبه، شئون طلبگی و تجملات اجتماعی»با همکاری مدرسه علمیه فاطمه معصومه(س) رهنان و مدرسه علمیه اهل البیت(ع) ملک شهر و به همت دبیرخانه کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
 
اهمیت فراگیری منطق برای طلاب/حضرت محمد(ص) بنیان گذار قالب طلبگی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، زینب کربلایی،استاد حوزه و استاد ارائه دهنده در این کرسی آزاداندیشی با بیان اهمیت فراگیری منطق برای طلاب اظهار داشت: در تعریف منطق برای انسان می توان از تعریف حدی و تعریف رسمی نام برد.
 
وی منطق از دیدگاه تعریف حدی برای انسان را به «جبر» توصیف کرد و ادامه داد: تعریف حدی برای انسان به مثابه حیوان ناطق است چرا که در حد حیوان ناطق بودن یک حیطه ی اجباری است و انسان مجبور است که حیوان باشد چون تصمیم خالق بوده است و انسان مجبور است که ناطق باشد.
 
وی تعریف رسمی منطق برای انسان را در کنار بیان یک عرض عام و یک عرض خاص مطرح کرد و ادامه داد:. اعراض خاص مثل ضاحک تا حدودی جعل آن در وجود انسان اجباری است با این تفسیر که بعضی مواقع انسان می تواند بخندد و گاهی نمی تواند، که این به اختیار آن می باشد.
 
کربلایی همچنین ادامه داد:یک سری از اعراض خاص هستند که صرفاَ اختیاری است و هیچ جبری در آن نیست.
 
وی خطاب به مشاورین مدارس در پاسخ به سوال بعضی از دانش آموزان پیرامون چیستی خداوند ونیز چیستی دنیا و زندگی دنیوی گفت: مشاورین باید در پاسخ به این سوالات بگویند خدا همان است که مجبوری دست تسلیم جلویش بالا ببری و همه چیز را قضا و قدر او بدانی ولی از یک جایی به بعد همان خدایی که  با این همه اقتدار و قدرت ما را خلق کرده به ما اختیار داده است تا مسیر زندگی خود را انتخای کنیم.
 
این استاد حوزه همچنین اضافه کرد:اَعراض خاص اختیاری است و به معنای انتخاب است؛ اینکه انتخاب کنیم عالم، پزشک، متقی ، طلبه و فقیه باشیم و یا غیر از آن باشیم.
 
کربلایی با بیان اینکه 90 درصد از طلاب به اختیار این حرفه را انتخاب نموده اند افزود: 90درصد طلاب به اختیار این حرفه را انتخاب می کنند و می دانند که باید قالب طلبگی را که بنیان گذار آن حضرت محمد(ص) بود را رعایت کنند و تخطی از آن امکان پذیر نیست.
 
دستورات پیرامون شئون طلبگی و تجملات اجتماعی را باید از بنیان گذاران قالب طلبگی آموخت
وی با بیان اینکه دستورات پیرامون تجملات اجتماعی و شئونات طلبگی را باید از بنیان گذاران قالب طلبگی آموخت گفت: طلاب علاوه بر دستور ات دین، باید دستورات طلبگی را نیز از این بزرگواران بگیرند.
 
وی طبیعت طلبگی  را به داشتن  تمایزاتی بین آنها و سایر مردم تعریف و تصریح کرد: همان طور که فرهنگ اجتماعی، رفتاری و گفتاری اقشار مختلف جامعه با هم متفاوت است، طلبگی نیز تمایزاتی بین مردم و طلاب ایجاد می کند که این تمایزات بنیادین نیست ولی در روابط اجتماعی، روابط خانوادگی، شغل، نوع انتخاب و طرز رفتار آنان نسبت به سایر اقشار تمایزاتی را ایجاد می کند.
 
وی با اشاره بر اینکه انتخاب مسیر زندگی به اختیار انسان می باشد ادامه داد: حضرت خدیجه با انتخاب حضرت محمد(ص) زندگی مرفه و تجملاتی را بر زندگی ساده و بی آلایش ترجیح داد با علم بر این موضوع که این مسیر زندگی سختی های بسیاری دارد.
 
وی با اشاره به دستور طلبگی اهل البیت(ع) پیرامون نحوه برخورد با سائل ادامه داد: «وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَر» دستور طلبگی اهل البیت(ع) پیرامون نحوه برخورد با سائل   می باشد ولیکن افراد معمولی سائل را به عنوان مزاحم تعبیر می کنند و این تفاوت بین چارچوب های یک طلبه با افراد معمولی است.
 
کربلایی اضافه کرد: : درک حقیقی این آیه«إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّه‏» در چارچوب نحوه رفتاری حضرت علی (ع) و خانواده گرامی ایشان در بخشیدن سه شب افطاری خود به سائل معنا پیدا می کند.
 
وی به دیگر تفاوت در چارچوب های رفتاری یک فرد طلبه با افراد معمولی پیرامون تفسیر لغت«حیات» پرداخت و ادامه داد: واژه«حیات» یا زندگی که بنیاد همه سکنات و حرکات انسان است در کتاب طلبگی ترجمه متفاوت دارد و از آن به عنوان«وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْو» تعبیر می شود.
 
هدفمند بودن قیام عاشورا سبب زیبایی آن صحنه می شود
کربلایی همچنین ادامه داد:افراد طلبه لعب و لهب دنیایی را کنار گذاشته اند زیرا انتخاب آنان بوده است و این امر برای تحقق وعده«وَ الْآخِرَةُ خَیْرٌ وَ أَبْقى‏» می باشد.
 
این کارشناس مذهبی زیبایی صحنه عاشورا از دیدگاه حضرت زینب(س) را در هدفمند بودن آن دانست و گفت:صحنه عاشورا با تمامی آن مصائبی که بر اهل البیت(ع) گذشت زمانی می تواند زیبا باشد و جمله تاریخی «و ما رأیتُ الاّ جمیلاً»حضرت زینب(س) مصداق پیدا کند که این صحنه با وجود امام حسین(ع) و با لحاظ کردن هدف، که آن سعادت اخروی است همراه باشد.
 
وی معاد را در تفاوت زندگی انسان با زندگی حیوان معنا کرد و ادامه داد: یک طلبه هرچند توحید، نبوت و امامت خود را تقویت کند ولی معاد را تقویت نکند نمی تواند به لذت طلبگی نائل شود و آن به معنای روز قیامت که اصلاً نمی دانیم چه روزی است نمی باشد بلکه معاد به تفاوت زندگی انسان با زندگی حیوانات است.
 
ملاک برخورداری از تجملات اجتماعی سطح متوسط مردم است
وی ادامه داد: ملاک در شئون طلبگی در تقوا است ولی پیرامون تجملات اجتماعی باید گفت ملاک زهد نیست.
 
کربلایی ملاک در تجملات اجتماعی را سطح متوسط مردم جامعه دانست و تصریح کرد: ملاک تجمل در زندگی طلاب مطابق با صحبت های امام خمینی (ره) سطح متوسط مردم است یعنی باید طوری زندگی کنیم که از مردم فاصله نگیریم؛ نه هم سطح قشر مرفه و نه در سطحی که ترحم دیگران را برانگیزیم.
 
وظیفه مبلغ دین بودن شاکله عنوان طلبگی را تشکیل می دهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، عصمت همتی، استاد دانشگاه و حوزه و منتقد این کرسی آزاداندیشی به بیان ویژگی های یک طلبه پرداخت و اظهار داشت: طلبه انسان مؤمنی و متقی است که درس دین می خواند و به عهده هم می گیرد که مُبَلّغ دین باشد.
 
وی ادامه داد: اگر یک انسان مؤمن بخواهد دین را بیاموزد، ما به این عنوان طلبه نمی گوییم چرا که هر مسلمان، مؤمن وهر کسی که به دین ایمان می آورد باید باورها، واجبات و حد عملش را بداند ولی برای پذیرش عنوان طلبگی باید علاوه بر تعاریف فوق یک معنی مضاعف را بپذیرد و آن وظیفه مبلغ بودن است.
 
وی با اشاره به خطبه 186نهج البلاغه ادامه داد: در این خطبه حضرت علی(ع)،حدود هشتاد ویژگی برای متقین بیان می کند که یکی از آن ها«مَشیُهم اقتصادٌ» و به معنای میانه رو بودن است که این میانه یک نقطه نیست بلکه تابع شرایط زمان، جامعه و اجتماع می باشد.
 
رهبانیت مورد پسند دین اسلام نیست
همتی در تصریح معنای زهد از دیدگاه خانم کربلایی ادامه داد: به طور یقین زهد از مفاهیم دینی است و در روایات و حتی آیات، چیزی که در اسلام مورد پسند نیست رهبانیت است.
 
 
 
وی ادامه داد: پیامبر فرموند:«رهبانیت ترک دنیاست.کنار گذاشتن دنیاست.»بسیاری از مکتب ها کمال انسان را نقطه مقابل بهره وری از تمتعات دنیا معنی می کنند اما دین اسلام، دین رهبانیت و ترک دنیا نیست البته مقصد نهایی را آخرت تعریف کرده است.
 
شئون طلبگی، شئون دعوت کنندگی است
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شئون طلبگی یک بخشش مربوط به شئون دعوت کنندگی به دین است اضافه کرد: شئون دعوت کنندگی به دین است که یک طلبه نباید دنیا خواهی، دنیا گرایی و دنیا طلبی  پیام زندگی آنان باشد و گرنه آن پیام اصلی از بین می رود.
 
همتی با بیان اینکه اصول حاکم فرقی نکرده است، اما مقتضیات زمان، زندگی ها را متفاوت کرده است ادامه داد: در بیان تجملات اجتماعی باید معیار تعریف کرد چرا که درشیوه ی بزرگان دینی هم تفاوت می بینیم و باید بدانیم که مقتضیات زمان نوع رفتارها را تغییر می دهد.
 
وی با بیان اینکه حد تجمل در زندگی یک طلبه با تقوا معین می شود  اضافه کرد: تجمل چیزی اضافه بر نیاز است و حد تجمل را تقوا معین می کند؛یعنی تبذیر، اسراف، خودنمایی های جاهلانه و فخر فروشی نباشد.
 
وی با بیان اینکه خوب زندگی کردن در مفاهیم دینی اسلام مورد تأکید است افزود: دید مؤمن این است که دنیا در مقابل آخرت اولویت نیست اما در عین حال دعوت همه ی علمای دین ما این است که دنیا مقدمه ی آخرت است و ترک و بی اهمیت کردن آن مطلوب نیست.
 
درک هدف خلقت باعث درک بهتر شئون طلبگی می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، معصومه عسگری، داور این کرسی آزاداندیشی با بیان اینکه درک هدف خلقت باعث درک بهتر شئون طلبگی می شود اظهار داشت:یک طلبه، شئون مختلفی دارد و وقتی می تواند شئون خودش را خوب بیابد که هدف خلقت و هدف زندگی  که قرب إلی الله است را بیابد.
 
وی هدف زندگی را با آیه 6 سوره انشقاق بررسی کرد و ادامه داد: مطابق با این آیه« یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیه‏» اگر مسیر زندگی انسان لقاء الله باشد ریشه تجمل گرایی که هواپرستی و خودخواهی است درمان می شود.
 
تفقه در دین و هدایت گری مهم ترین شئونات طلبگی است
وی با اشاره به مهم ترین شئون طلبگی ادامه داد: تفقه در دین و هدایت گری مهم ترین شئونات طلبگی است و یک طلبه با رعایت میانه روی و ساده زیستی بر محور تقوا می تواند به این شئونات نائل گردد.

 










 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 2060
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما