تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حجت الاسلام و المسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
1395/10/15 چهارشنبه حجت الاسلام و المسلمین هدایت نیا مطرح کرد؛ نادانی، ناتوانی و نافرمانی سه عامل اصلی طلاق عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به عوامل اصلی طلاق که عبارتند از نادانی، ناتوانی و نافرمانی؛ اظهار کرد: راهبردهای پیشگیری از طلاق به سه دسته قضایی، شبه قضایی و غیر قضایی تقسیم می‌شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت الاسلام و المسلمین فرج‌الله هدایت‌نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در نشست «راهبردهای حقوقی پیشگیری از طلاق» که در مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، به ارائه گزارشی از آمار ازدواج و طلاق در ۱۰ سال گذشته پرداخت و گفت: نسبت ازدواج به طلاق از یک دهم در سال ۸۴ به ۲/۴ در سال ۹۴ رسیده  است. به عبارتی در مقابل هر ۲/۴ ازدواج، یک طلاق به ثبت رسیده است.

وی افزود: در سال ۹۴ بیشترین طلاق‌ها مربوط به زوجهایی بود که کمتر از یک سال از زندگی مشترک آنها می گذشت.

حجت الاسلام و المسلمین هدایت‌نیا با بیان اینکه منظور از راهبردهای حقوقی، همان راهبردهای حقوق اسلامی و تجربه‌های نظام حقوقی است، گفت: سه عامل نادانی، ناتوانی و نافرمانی، عوامل اصلی طلاق را تشکیل می‌دهند.

 وی ادامه داد: مقصود از نادانی، فقدان بلوغ عقلی است، بنابراین ممکن است فردی با سواد باشد، ولی به بلوغ عقلی نرسیده باشد. ناتوانی، هم ناتوانی حرجی را در بر می‌گیرد و هم ناتوانی در ایفای وظایف همسری. 

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: نادانی در دو مقوله سطح نادانی و سنخ نادانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. سطح نادانی شامل همسرگزینی و همسرداری و سنخ نادانی شامل ابعاد فقهی–حقوقی و اخلاقی–مهارتی می‌شود.

وی اظهار کرد: از آنجا که ناتوانی شامل ناتوانی مالی و غیر مالی است، ناتوانی مالی عجز از پرداخت نفقه بوده و منظور از ناتوانی غیر مالی، نارسایی جنسی است که اختلالات جنسی، عیوب جنسی و امراض جنسی؛ آسیب‌های روانی شامل اضطراب، افسردگی و وسواس و انحرافات اجتماعی شامل اعتیاد، قمار و... را دربرمی‌گیرد. نافرمانی نیز شامل نشوز خاص زوج و نشوز خاص زوجه و شقاق مشترک زوجین می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین هدایت‌نیا با اشاره به اینکه راه حل‌های پیشگیری از طلاق به سه دسته قضایی، شبه قضایی و غیر قضایی تقسیم می‌شود، گفت: اولین راهبرد پیشگیری از طلاق، مشاوره است. راه حل‌های غیر قضایی دو مقوله آموزش و حمایت را دربرمی‌گیرد که آموزش به دو بخش حقوقی و مهارتی و حمایت به فقرزدایی و درمانگری تقسیم می‌شود. منظور از راه حل‌های شبه قضایی، داوری و میانجی‌گری بوده و راه حل‌های قضایی نیز به دو بخش مدنی و کیفری تقسیم می‌شوند.





 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 616
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما