تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
کرسی آزاداندیشی: سیستم آموزشی حوزه های علمیه در زمینه ادبیات عرب کارآمد یا ناکارآمد
1395/10/12 يكشنبه در کرسی آزاد اندیشی کارآمدی یا ناکارآمدی سیستم آموزش حوزه مطرح شد؛ طلاب را برای پاسخ گویی به شبهات تربیت کنیم / عدم ارائه محدوده های درسی مشکل ساز است + گزارش تصویری کتاب هایی که بخش عمده آن منوط به آدرس دهی هستند و به کار طلبه نمی آیند، باید تجمیع و مطالب مفیدی که برای طلبه کاربردی است گردهم بیاید تا طلبه مجبور نشود حجم عظیمی از کتاب را خریداری و مطالعه کند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان، در کرسی آزاد اندیشی "کارآمدی یا ناکارآمدی سیستم آموزش حوزه علمیه"‌ که در مدرسه آیت الله درچه ای اصفهان برگزار شد، گفت: برنامه درسی حوزه ها باید به گونه ای باشد که سال های تحصیلی کوتاه تر بشود.

وی در این رابطه افزود: امروز برخی از فرق و ادیان منحرفه چون وهابیت، طلبه و مبلغی را  تحت حمایت خود گرفته و سریع آموزش می دهند و به علم لازم مجهز می کنند تا با ایجاد شبهه و طرح مباحث انحرافی، هجمه ای به مکتب تشیع وارد کند، بنابراین در این شرایط  نمی توان طلاب را بر اساس دروس مطول گذشته تربیت کرد، هرچند لازم است عده ای این دروس را بخوانند ولی این امر عمومیت ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین جلالی در ادامه افزود: ادبیات در کل کشور با یک برنامه جلو می رود و در اصفهان برنامه ریزی در شورای آموزشی و با مشورت اساتید مربوطه صورت می گیرد، لکن ما نمی خواهیم خود را مستقل از حوزه های سطح کشور ببینیم.

وی در رابطه با تفکیک طلاب از لحاظ مدرک تحصیلی، اذعان کرد: به طور معمول در شهرستان ها به حد لازم پایه اول و دوم با یک مدرک تحصیلی نداریم، از طرفی گاهی طلبه ای که با مدرک سیکل مشغول به تحصیل است در زمینه ادبیات از طلبه دانشگاهی بالاتر است براین اساس تفکیک طلاب مدرک تحصیلی مشکل خواهد بود.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان در ادامه با اشاره به عدم تفکیک طلاب از لحاظ مدرک تحصیلی خاطرنشان کرد: امروز اگر طلبه ای بخواهد از شهرستانی انتقالی بگیرد، در هر مدرسه ی دیگری می تواند مشغول به تحصیل شود، ولی اگر تفکیک مدرکی صورت گیرد، طلبه دیگر نمی تواند به راحتی به محل دیگری منتقل شود.

استاد حوزه علمیه اصفهان  در ادامه پیرامون  نحوه تحصیل طلاب و آموزش ادبیات عرب، بیان کرد: عقیده دارم  ضرورتی ندارد طلاب همه ادبیات را در 3 سال اول بخوانند لکن این امکان وجود دارد که بخشی از ادبیات برای سال های بالاتر تدریس شود براین اساس ما در منطق نیز با همین مشکل مواجه هستیم.

وی در رابطه با اصلاح کتب حوزه متناسب با دوره کوتاه تر درسی، بیان کرد: کتاب هایی که بخش عمده آن منوط به آدرس دهی هستند و به کار طلبه نمی آیند، باید تجمیع و مطالب مفیدی که برای طلبه کاربردی است گردهم بیاید تا طلبه مجبور نشود حجم عظیمی از کتاب را خریداری و مطالعه کند.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان  در ادامه افزود: گاهی طلبه می خواهد مبلغ شود بر این اساس لزومی ندارد بخواهد این همه ادبیات بخواند، لذا این برنامه عمومی است و هر فرد متناسب با نیازش می تواند دروس دیگر را فرا بگیرد.

وی در رابطه عدم تمرین طلاب متناسب با آموزش دروس بیان کرد: بهتر است تمرین ها در کلاس و توسط استاد ارائه شود، به عنوان مثال به جای صمدیه متنی باشد که تجزیه و ترکیب داشته باشد همچنین می تواند تمرین داخل کتاب بیاید.

حجت الاسلام و المسلمین جلالی در ادامه تاکید کرد: هدف از ادبیات فهمیدن متون عربی است، براین اساس برای صاحب نظر شدن و یا تدریس باید کتاب های بیشتری خوانده شود ولی برای عموم این سرفصل ها کفایت می کند.

وی در رابطه حجم دروس تدریسی، بیان کرد: طلاب باید حداقل 8 ساعت را به درس و بحث بپردازند که به طور متوسط اگر 4 درس تدریس شود با این زمان متناسب است و حجم درسی کمتر موجب طلف شدن وقت طلاب می شود.

حجت الاسلام و المسلمین جلالی در رابطه با طراوت علمی در برنامه مدارس علمیه، اظهار کرد: در برنامه مدارس زمانی برای ورزش وجود ندارد، همچنین در بسیاری از مدارس غذای استاندارد توزیع نمی شود و این ها خود عواملی است که موجب از بین رفتن نشاط علمی در میان طلاب می گردد.

ضرورت شناسایی استعدادها
حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین رفیعیایی، مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) نیز در نقدر روش فعلی تدریس ادبیات عرب در حوزه های علمیه، گفت: تدریس ادبیات عرب در برنامه درسی باید توسع داشته باشد و متناسب با استعدادهای مختلف و سنجش افراد در نظر گرفته شود.

وی در ادامه افزود: ابتدا قرار بود با توجه به سطح علمی و استعدادهای مختلف ادبیات بین 2 تا 4 سال تدریس شود ولی بعد چنین نشد و به طور کلی بر 3 سال متمرکز شد در حالی که عده ای می توانند ظرف مدت کمتری آن را فرا گیرند وبرای عده ای نیز این زمان کافی نیست.

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) در رابطه با تفکیک طلاب بر اساس سطح علمی، گفت: با توجه به اینکه طلاب از مجموعه های مختلف و با سطوح علمی متفاوت جذب حوزه می شوند اگر همه در یک کلاس درسی قرار بگیرند تنش به وجود می آورد لذا طلاب باید بر اساس سطح علمی از یکدیگر تفکیک شوند.

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلاتی که در سیستم آموزشی وجود دارد عدم ارائه محدوده های درسی و باقی ماندن سرفصل ها است و اینکه برای طلبه از هر کتاب قسمتی تدریس می شود مشکل ساز خواهد بود.

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج)  در ادامه اظهار کرد: وقتی که امروز برای تدریس سرفصل ها وجود دارد کافی نیست چرا که از طرفی این کمبود وقت موجب تلخیص مطالب شده از طرفی زمانی که برای مباحثه و تمرین وجود دارد جوابگوی طلاب نیست.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعیایی در رابطه لزوم تدریس ادبیات عرب برای طلاب، گفت: حتی مبلغین، باید ادبیات را به طور کامل فرا بگیرند، چرا که امروز سطح جامعه به نسبت طلاب پیشرفت بیشتری در مسائل دینی داشته است و طلبه ای که می خواهد تبلیغ کند باید بر ادبیات مسلط باشد.

استاد حوزه علمیه اصفهان  با اشاره به اینکه در برنامه ریزی کلی باید عموم طلاب را درنظر گرفت بیان کرد: برنامه درسی باید به گونه ای باشد که طلبه به کارهای جنبی و مشکلات فردی نیز بپردازد براین اساس فضای موجود طلبه را خسته کرده به گونه ای که شب امتحان وی را به سراغ تلخیص می کشاند.

وی در پایان افزود: اگر در شرایط کنونی طراوت علمی طلبه را از او بگیرد هر چقدر هم کتاب ها تغییر کند سودی نخواهد داشت، براین اساس سیستم آموزشی نباید به گونه ای باشد که بیشترین وقت صرف حضور و غیاب و مسائل جنبی بشود.








































 
منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 1969
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما