تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن
1395/10/7 سه‌شنبه حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی: شعر یک نظام واره فرهنگی بینامتنی و فرامتنی است رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در آیین شب شعر «کودک و نوجوان» شعر را یک نظام واره بینامتنی و فرامتنی دانست و گفت: در منظومه اسطوره های فرهنگ ساز در عرصه تمدن بشری بعضی مقوله های هنری صرفا بینا متنی هستند و بعضی صرفا فرامتنی هستند و بعضی صرفا درون متنی هستند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه شعر همه قابلیت ها را یکجا دارد که همین موضوع باعث افزایش ظرفیت شعر شده است، گفت: بینامتنی بودن شعر به این معناست که شعر می تواند هم برگرفته از یک مقوله بیرونی مثل طبیعت، آموزه های دینی، معارف، و مسائل اجتماعی باشد که اینها می توانند زیربنای یک شعر باشند و در شعر تشریح و تبیین شوند و نیز شعر در هویت خود می تواند مقوله های جدید داشته باشد که در جامعه سرازیر شود و نظام واره گفتاری، ادبی به جامعه منتقل کند.

وی اظهار داشت: شعر هم تاثیر می پذیرد و هم جریان ساز است و در متن زندگی مردم ساری و جاری می شود، گاهی مردم در کلام عادی خود از اشعار استفاده می کنند و برای تایید حرف خود از اشعار بهره می برند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: شعر همچنین می تواند از سویی فرامتنی باشد یعنی یک مقوله عرفانی الهی و ذوقی اندیشه ای باشد که صرف داد و ستد مادی نیست.

وی در ادامه افزود: وقتی شاعر شعری را برای ما می خواند یک حالت روحی و یک کشش معنوی به او دست می دهد و این حالت باعث جذب مخاطب می شود که این موضوع به علت فرامتنی بودن شعر است.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی شعر را مکمل خود دانست و نظام واره ردیف و قافیه در شعر را نشان از دورن متنی بودن شعر برشمرد.

وی سحرآمیز بودن و معجزه دار بودن را از صفات بارز شعر دانست و گفت: شعر وزنه بالایی دارد و قطعا خالق شعر هم روحی بلند و ظرفیتی بالا دارد و دارای فهم ویژه ای است.

رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن خاطرنشان کرد: یک انسان عادی به انار نگاه می کند و یک پوست و میوه معمولی می بیند اما شاعر «صد دانه یاقوت» بر زبانش جاری می شود.

وی بهترین روش قدردانی از خاصیت و نعمت شاعری که موهبتی الهی است را عرضه این هنر به جامعه دانست.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی در پایان شعر را یک عظمت، قرآن را برکت و کودک را یک ظرفیت وجودی بالا دانست و گفت: این سه مقوله در جشنواره ادبی «یه قاصدک، یه آیه» در کنار یکدیگر قرار گرفته است و شعرا می توانند در این راستا تاثیر بالایی بر جامعه بگذارند.








 
برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید.

منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 504
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما