تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام هادی مشگدار از مبلغین تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1395/10/19 يكشنبه حجت الاسلام و المسلمین مشگدار: حضرت معصومه سلام الله علیها کریمه اهل بیت علیهم السلام مقام والای کریمه اهل بیت علیها السلام نه تنها به خاطر فرزندی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و خواهری امام هشتم علیه السلام است، بلکه به واسطه مقام معرفتی خود ایشان نیز می باشد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین هادی مشگدار از مبلغین تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان این مطلب، افزود: به نقل مورخان امام کاظم علیه السلام چهار دختر به نام فاطمه داشته اند،  فاطمه کبری ملقب به حضرت معصومه که در قم مدفون هستند، فاطمه صغری ملقب به بی بی هیبت که در مدخل شهر باکو در آذربایجا مدفون است، فاطمه اوسطی ملقب به ستّی فاطمه که در اصفهان به خاک سپرده شده است و فاطمه اُخری، مشهور به خواهر امام که در رشت مدفون است.

وی با بیان این که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها دارای القاب زیادی هستند، گفت: دو لقب مشهور آن حضرت «معصومه» و «کریمه اهل بیت» است، و بـر اسـاس روایتـى که مـرحـوم سپهر در کتاب ناسخ التواریخ از امام رضا علیه السلام روایت شده است لقب «معصومه» از طرف امام هشتم به ایشان اعطـا شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مشگدار با اشاره به روایتی از امام رضا علیه السلام که فرمودند: «من زار المعصومه بقـم کمـن زارنى» هرکس حضرت معصومه را در قـم زیارت کند، همانند کسى است که مرا زیارت کرده باشد. گفت: در رابطه با لقب کریمه اهل بیت که به ایشان نسبت داده می شود، باید گفت اولیاء الهی منشاء کرامات و عنایاتی بوده‌اند که آثار یک عمر اخلاص و وارستگی آن‌هاست، از دیر زمان، آستان قدس فاطمی منشاء هزاران کرامت و عنایت ربانی بوده است.

وی ادامه داد: اما به نظر می‌رسد، شهرت این لقب برای حضرت معصومه علیها السلام به واسطه رؤیای صادقه‌ای است که از مرحوم آیت‌الله سید محمود مرعشی نجفی(ره) نقل شده است. ایشان بسیار علاقه‌مند بود که به هر طریقی، محل قبر شریف حضرت صدیقه طاهره علیها السلام را به دست آورد، برای این مقصود، ختم مجرّبی انتخاب کرده و چهل شب به آن مداومت داشت تا شاید خداوند به طریقی او را از محل قبر شریف حضرت زهرا علیها السلام آگاه فرماید، شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان استراحت کرده در عالم رؤیا به محضر مقدس امام باقر یا حضرت صادق علیهما السلام مشرف شد.

این مبلغ تخصصی افزود: امام علیه السلام به ایشان فرمود: «علیک بکریمة اهل البیت» به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن، ایشان به تصور اینکه منظور امام علیه السلام از «کریمه اهل بیت» حضرت زهرا علیها السلام است، عرضه داشت: بلی! قربانت گردم من نیز این ختم را برای همین گرفتم که محل قبر شریف آن حضرت را به صورت دقیق‌تر بدانم و به زیارتش مشرف شوم، امام علیه السلام فرمودند: «منظور من قبر شریف حضرت معصومه در قم است».

وی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله سیدمحمود مرعشی نجفی هنگامی که از خواب برخاست تصمیم گرفت که رخت سفر ببندد و به قصد زیارت حضرت معصومه علیها السلام رهسپار ایران شود.

حجت الاسلام و المسلمین مشگدار تصریح کرد: این جریان در کتاب «کریمه اهل بیت» نقل شده است و مؤلف بیان می کند که این داستان را مرحوم آیت الله مرعشی چندین بار در ملاقات‌های اینجانب با ایشان از پدر بزرگوارشان نقل کرده اند. و با توجه به اینکه مرجع تقلیدی این رؤیا را از پدر مجتهدش نقل می‌کند و خواب دیدن امام معصوم علیه السلام، دلیل بر صدق آن خواب است.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به معانی واژه کریمه، افزود: اولین معنایی که از کریمه، استفاده می‌شود، به معنای گران‌بها، گرانقیمت و ارزشمند می‌باشد مثلا به سنگ‌های قیمتی نظیر عقیق و فیروزه و... «احجار کریمه» گفته می‌شود. معنای دیگر کریمه، به «اصالت خانوادگی» تعبیر شده است معنای سوم کریمه، بخشندگی است که در احسان و انفاق کردن دریغ نمی‌کند.

این مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برای توصیف شخص کریم به فرمایش رسول اکر صلی الله علیه و آله که در کتاب بحارلاأنوار ذکر شده است اشاره کرد: «مردم چهار گروهند: سخى، کریم، بخیل و لئیم. سخى کسى است که مى خورد و مى خوراند، کریم کسى است که خود نمى خورد ولى مى خوراند، بخیل کسى است که مى خورد و نمى خوراند و لئیم کسى است که نه خود مى خورد و نه به کسى مى خوراند.»




 

منبع: روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 2312
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما