یادداشت
mesbah
حاجيان سه گروه‌اند گفتاري از آيت‌الله مصباح‌يزدي
  حج فرصتي است براي واكاوي درون و تمرين عبوديت و حقيقت خانه تكاني دل و وارهيدن از تعلقات مادي است. 

به گزارش سرويس علمي- فرهنگي مركز خبرحوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمين عباسعلي شاملي از فضلاي حوزه علميه قم در سلسله خاطرات خود از موسم حج با ذكر خاطره‌اي، شرايط دعاي امام زمان‌(عج) در حق شيعيان در موسم حج و نيز دسته بندي حجاج بر اساس روايتي از امام صادق‌(ع) را به نقل از آيت‌الله مصباح يزدي در اختيار مركز خبر حوزه قرار داده است.

*آيا امام زمان ما را دعا مي‌كند

شب يازدهم ذي‌الحجه سال 1426 هجري قمري در سرزمين منا، در خيمه‌هاي بعثه مقام‌معظم‌رهبري در كنار استاد گرانقدر حوزه، حضرت آيت‌الله مصباح‌يزدي لختي را به گفتگو و انس نشسته بوديم، استاد لب به حكمت و اندرز گشودند؛ از ايشان پرسيديم، اگر حاجيان و ما در موسم حج، ميهمان خداييم و براي حضور در اين موسم و موقف‌هاي آن، از ميان ديگر بندگان برگزيده شده‌ايم و حضرت صاحب‌(عج) هم به شهادت سوگند‌آميز محمد بن عثمان عمري (دومين سفير امام در برهه غيبت صغري) در اين موسم و جاي جاي آن حضور دارند، چه كنيم كه ايشان ما را در آغوش مهر خود بگيرند؟! چكار كنيم كه در اين موسم و از اين سفره رحمت، چيزي بيشتر و بالاتر از سطح عمومي گيرمان بيايد و اگر آن فرزند خوب فاطمه‌(س) را ديديم، اما نشناختيم دست كم ايشان برايمان دعا كنند؟! استاد قدري درنگ كردند و گفتند: من گمان مي‌كنم بهترين راه رسيدن به مهر و رحمت و دعاي حضرت مهدي‌(عج) اين است كه از خانه دلمان يك پنجره به سوي آن حجت ذخيره خداوند در زمين بگشاييم و ميان خودمان و آن حضرت روي يك التزام و پاي‌بندي ديني قرار بگذاريم.

ما به اقتضاي آن كه مسلمانيم به عقايد، ارزش‌هاي اخلاقي و رفتارهاي ديني فراواني تن مي‌دهيم، اما در اين باره خيلي جاها پايمان مي‌لنگد به ويژه رفتارهاي ديني ما خيلي وقت‌ها يا ناقص است يا استمرار و تداوم ندارد و يا از جهت جوارحي يا جوانحي از دينمان مشكل پيدا كرده باشد؟! با داشتن اين مشكلات فاصله‌مان با امام زمان (عج) زياد شده و از كساني شده‌ايم كه حتي اگر در موسم حج، امام عصر‌(عج) را ببينيم نمي‌شناسيمشان! پس حجاب و مشكل ارتباط ما با حضرت و مشمول دعاي ايشان شدن ما در همين جا است، اگر مي‌خواهيم سيم ارتباطمان وصل شود بايد روي انجام يك كار ديني دقت و مداومت داشته باشيم و با آن حضرت قرار بگذاريم كه از آن دست نكشيم و در هيچ شرايط آن را رها نكنيم، مثلا در سفر و حضر، در خوشحالي و اندوه، در خلوت و جلوت بر يك كار ديني مثل نماز اول وقت خواندن پاي بندي داشته باشيم، اگر چنين كرديم آنگاه ميان خودمان و امام يك پنجره گشوده‌ايم، اگر در دايره واجبات و محرمات و پاي‌بندي به آنها مشكلي داريم، بايد كارمان را از اين نقطه آغاز كنيم و اگر چنين نيست وارد قلمرو مستحبات و مكروهات بشويم، مثلا مداومت بر خواندن هر روز زيارت وارث امام حسين‌(ع) و زيارت عاشوراي يا پاي‌بيندي به نماز اول وقت يا نماز شب خواندن يا داشتن برنامه روضه هفتگي در جمع خانواده يا خواندن دعاي عهد و مانند آن.

پدر من يك بازاري ساده بود و از نظر دانش ديني هم فرد فوق‌العاده‌اي نبود، اما به خوبي يادم هست كه صبح‌ها پس از نماز صبح دعاي عهد را به همراه چند دعاي ديگر بلند مي‌خواند و ما هم كنارشان بوديم و گوش مي‌كرديم، ايشان اين كار را تا پايان عمر، انجام مي‌دادند و هيچ روز هم آن را ترك نكردند، هنوز طنين دعاي عهد ايشان در دل و ذهنم هست به هر حال بايد ميان خود و حضرت مهدي‌(عج) يك پنجره باز كنيم و آن را همچنان باز نگهداريم هر كس هر طور كه مي‌تواند به ويژه اكنون كه در مكه و در موسم حج هستيم بكوشيم از اين سفر يك هديه و يك چيز ماندني با خودمان ببريم و در زندگي به آن پاي‌بند باشيم، از همين جا روي يك چيز با حضرت قرار بگذاريم كه تا آخر عمر نسبت به آن پاي‌بند باشيم اگر چنين كرديم هر گاه موقعيتي مثل حج پيش مي‌آيد كه به آن حضرت نزديك‌تر مي‌شويم، مي‌توانيم مورد دعا و عنايت ويژه آن حضرت قرار بگيريم، به نظر من كساني كه از حضرت هديه ويژه‌اي دريافت كرده‌اند يك راهش اين بوده است.

*بهترين راه براي خشنود كردن امام عصر (عج)

من همچنين فكر مي‌كنم، يكي از بهترين راه‌ها‌ و گشوده‌ترين پنجره‌ها به چهره خندان و مهربان حضرت مهدي‌(عج) توسل به امام حسين (ع) با پاي‌بندي نسبت به يك دعا يا زيارت حسيني‌(ع) است، وجود مبارك حضرت سيد‌الشهدا‌(ع) و داشتن ارتباط مداوم با ايشان اكسير اعظم براي راهيابي به مقام قرب الهي است، ارتباط و توسل به امام حسين‌(ع) به گونه چشمگيري روي زندگي انسان و نزديك‌تر شدن به خدا اثر مي‌گذارد، سعي كنيم در طول هفته با خواندن زيارت عاشورا، يا زيارت وارث و يا زيارات ديگر، خودمان را به ايشان متصل كنيم.

*حاجيان سه گروه‌اند

 البته خوب است به خاطر داشته باشيم كه در حج و در اين ميهماني بزرگ هيچ كسي دست خالي برنمي‌گردد، هر كسي يك چيزي گيرش مي‌آيد، اما يافته‌ها و دريافت‌ها بر اساس ظرفيت‌ها گوناگون و طبقه‌بندي شده است، امام صادق‌(ع) در روايتي كه از معاوية‌بن عمار نقل شده است؛ حاجيان بيت‌الله‌الحرام را سه گروه مي‌دانند:

1-       گروهي در حج، چنان اوج مي‌گيرند كه به رهايي از آتش و داخل شدن به بهشت بشارت مي‌يابند،

2-       گروه دوم؛ گذشته گناه آلودشان پاك مي‌شود و از حج بسان نوزداي پاك، پيراسته باز مي‌گردند، اما بايد هوشيار باشند كه از اين پس چگونه رفتار مي‌كنند؟! براي اين گروه همه چيز از نو آغاز مي‌شود و هوشمندي بالايي را مي‌طلبد.

3-       سومين گروه آن دسته از حاجيان هستند كه به پاداش تلاش و رنجي كه براي انجام حج كشيده‌اند خداوند در طول سفر تا هنگامي كه به ديارشان بازگردند، از دارايي و خانواده‌شان نگهداري مي‌كند و همه آفت‌ها و آسيب‌هايي كه اگر مي‌بودند، توسط آنان برداشته مي‌شد، خداوند آن آسيب‌ها را از مال و خانواده آنان دور مي‌كند امام سپس مي‌افزايند اين كمترين چيزي است كه حاجي در حج خود بدست مي‌آورد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

 

 

Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران
مجری سایت : شرکت سیگما