دکتر محمدحسنی
دکتر محمد حسنی: حوزه جز با ابزار هنر و رسانه؛ نمیتواند بُعد انقلابیش را تقویت کند. به گزارش روابط عمومی جشنواره هنرهای تجسمی طلاب، جناب آقای دکتر محمد حسنی رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره هنرهای تجسمی در گفتگویی نظرات خود را درباره برگزاری این جشنواره بیان فرمودند:
 
  • لطفا در مورد ضرورت ورود طلاب به فعالیت های هنری، توضیحاتی را ارائه دهید.
 بسم الله الرحمن الرحیم
هنر روش و ابزاری است برای تعمیق و گسترش عقاید و آرایه ها و آموزه های دینی. ای چه بسا در بسیاری از موارد مهم تر، گسترده تر و تاثیر گذارتر از ابزارهای معمولی هم هست.
ممکن است بین بعضی از فعالیت های هنری و ذی و مشی زندگی طلبگی و درس خواندن  منافاتی رو بشه پیدا کرد، ولی ضمن این پیچیدگی باید برآن غالب آمد.
 
ایشان در مورد هماهنگی محتوا و فرم و اهمیت هریک از آن دو در فعالیت های هنری طلاب فرمودند:
باید از چند بعد به آن نگاه کرد، اولا این انفکاک بین فرم و محتوا خودش گاهی رهزن است. چون فرم هم خودش جزیی از محتواست یا اثر محتوایی دارد. گاهی محتوا قالب را هم متاثر میکند. این بسته بر سعه روحی  و توان هنرمند است.
 
در مورد طلاب با فرض تحفظ و امانت داری و ثبات قدم در حوزه انگیزش های اعتقادی و دینی، توسعه توان تکنیکی و فرمی باید اتفاق بیافتد. مسئله اینست که طلبه اول با دغدغه محتوایی وارد و بعد به مرور زمان گرفتار فرم قرار میگیرد. هرچه در فرم غرق میشود، فاصله اش از آن محتوا بیشتر میگردد.  البته همیشه این اتفاق نمی افتد،  بهترین هنرمندان ما کسانی  هستند که هر دو را به موازات هم رشد می دهند، آنها به موازت فرم به شدت دنبال محتوا هستند ما باید اینجا هم توسعه تکنیکی محتوایی داشته باشیم هم توسعه ارتباط و استفاده از آن.
 
 
  • با توجه به سخنان مقام معظم رهبری  در مورد حوزه انقلابی، چگونگی ورود طلبه هنرمند به این مطلب را بیان بفرمایید.
 
یکی از مهمترین بازوها و ستون های اصلی یک حوزه انقلابی، تسلطش بر شناخت، و فهم و همچنین استفاده و ورود لازم و به مقدار و به مصلحت در حوزه هنر و رسانه است.
در انقلابی بودن وجه به روز بودن و زمانه شناس بودن به شدت برجسته است، اگر کسی زمانه شناس باشد، میداند که جهان، جهانِ بازنمایی هنری و رسانه ای است.  ابزار امروز ابزار هنر و رسانه است، شاید صریح تر از سخنان حضرت آیت الله جواد آملی را ما نداریم، غریب به این مضمون که اگر پیامبری قرار بود در این زمانه ظهور کند با ابزار سینما و دوربین ظهور میکرد.
 
نکته بعد اینکه، انقلابی بودن در هویت خودش در نسبت با یک هویت دیگر معنا میشود، هویت ضدانقلابی.
هویت ضدانقلابی، هویت غربی، هویت سکولار، هویت دشمن به شدت مشحون و اشراب شده؛ آمیخته است با هنر و رسانه. حالا شما میخواهید رقابت بکنید، آنها با ابزار هنر، سینما، و در واقع رسانه وارد میشود، شما اگر بخواهید با این ابزار کاری نداشته باشید، معلوم است که شکست میخورید، خب این چه انقلابی بودنی است که شکستش از همان ابتدا مشخص میباشد، پس انقلابی بودن حتما لازمه اش تجهیز است ؛ "وأعدوا لهم ما استطعتم من قوه"؛ یعنی  خودتان را در مقابل دشمن تجهیز بکنید تا آنجایی که میتوانید.
 
  
  • سفارش و نکته پایانی خود را در مورد جشنواره و طلابی که مخاطب آن می باشند بفرمایید.
من امیدوارم طلاب و فضلای اهل هنر در حوزه تجسمی این فرصت، مغتنم و این جشنواره را برای خودشان بدانند. متاسفانه در شرایط اقتصادی خوبی نیستیم، مجبوریم که با شیوه های اقتصاد مقاومتی برخورد بکنیم.
خیلی افق ما بلند است  که حتما آنها حمایت بشوند، کار تولید بکنند، رشد پیدا بکنند، آموزش های بالاتر را ببینند. خب منابع یک مقدار محدود است و نمی خواهیم این فرصت را از دست بدهیم. به نظرم دوستان حوزوی از این فرصت استفاده بکنند تا یک گردهمایی خیلی خوبی برگزار شود.
 
امتیاز دهی
 
 



Guest (PortalGuest)

مرکز آموزش های فرهنگی کاربردی
مجری سایت : شرکت سیگما