مسعود نجابتی
طلبه‌ی هنرمند باید جلودار ایده‌پردازی و محتوا باشد. درگفتگویی با جناب استاد نجابتی:
در آستانه برگزاری دومین جشنواره هنرهای تجسمی اشراق، توفیقی حاصل شد تا درگفتگویی کوتاه با جناب استاد نجابتی، تقاضا کنیم با توجه به اشرافی که بر فضای هنری کشور و فرایند داوری جشنواره‌های مختلف کشوری و بین‌المللی دارند، ما را از نظرات راه‌گشا و راهنمایی‌های ارزشمندشان بهره‌مند نمایند. چکیده‌ی بیانات و نظرات استاد بدین قرار است:

« من به عنوان کسی که در این فضا مشغول به کار هستم، با توجه به ورود حوزه به مباحث هنری، انتظاری که از حوزه دارم، کمک کردن به مباحث نظری و پرداختن به چالش‌هایی است که در عالم هنر، پیش پای هنرمندان مسلمان وجود دارد. و انتظار دارم که حوزه برای حل این مشکلات تلاش کند.
اگر چه پرداختن به نمایشگاه و ارائه‌ی آثار مهم است، اما مباحث نظری باید پررنگ‌تر باشد و جلوه‌ی بیشتری داشته باشد؛ حتی مقالات و کتبی از سوی حوزه منتشر شود که ماندگار باشد و به حل مسائل نظری هنر کمک کند. ما از هنر حوزه می‌توانیم چنین انتظاری داشته باشیم.

اما درباره آثار هنری طلاب، با توجه به آثار جشنواره‌های قبل، باز وقتی که سخن از هنر حوزوی در میان است، نباید مواجه شویم با آثاری که به لحاظ مضمون و محتوا، بی‌ارتباط با این عنوان باشد؛ بلکه باید تفاوتی داشته باشد با نمایشگاه‌های مرسوم و جشنواره‌های متداول کشور. ما در جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر هم که هر ساله برگزار می‌شود، تلاش کردیم که از حالت آزاد خارج شویم و آن را موضوعی کنیم، چون منتسب است به انقلاب و دهه‌ی فجر و انتظار داشتیم که هنرمندانی که در آن جشنواره شرکت می‌کنند، این تعهد را داشته باشند که به موضوعات مرتبط با عنوان و جاری در کشور بپردازند نه این که در فضای شخصی خودشان کار تولید کنند و بفرستند.

این انتظار از حوزه‌ها و طلبه‌ها خیلی بیشتر است که هنر را طبق رهنمودهای حضرت امام ره  و مقام معظم رهبری، آن‌گونه که شایسته  ولازم است، به کار گیرند؛ و انتظار نمی‌رود که صرفا در حد ارائه‌ی یک سری تکنیک‌ها و تجربیات شخصی و تمرینات کلاسی باشد. هنر حوزوی باید نمود متعهدانه‌تری داشته باشد و در واقع اشاره داشته باشد به موضوعات و مسائلی که هنر می‌تواند نسخه و راه حلی برای آن داشته باشد و کمکی به حل مسأله بکند، تا الگویی باشد برای بچه‌های ارزشی و جبهه‌ی فرهنگی انقلاب. ما در این فضاها همیشه نگاهمان به طلبه‌ها و حوزه‌ها بوده است.
کسانی که در عرصه هنر به صورت تمام وقت کار می‌کنند، قطعا از جهت تکنیک قوی و حرفه‌ای می‌شوند و طلبه‌ای که هم درس می‌خواند و هم کار هنری انجام می‌دهد، باید کارش ناظر بر محتوا باشد و جلودار ایده‌پردازی و محتوا باشد.»
 
امتیاز دهی
 
 



Guest (PortalGuest)

مرکز آموزش های فرهنگی کاربردی
مجری سایت : شرکت سیگما