فهرست نگاری کلید شناخت فرهنگ است

پژوهشگر دینی از فهرست نگاری به عنوان کلید شناخت فرهنگ نام برد و گفت: فهرست نگاری باید مختصر و گویا باشد؛ یعنی این که وقت شخص مراجعه کننده را زیاد نگیرد.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه امام رضا(ع) به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد حسینی اشکوری عصر امروز در نشست علمی میراث مخطوط شیعه که در مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار داشت: باید در فرهنگ قدیم و جدید با دید تحقیقی نظر کنیم و این دو با هم پیوند اسلامی داشته باشند.
وی ضمن بیان پرسشی مبنی بر این که فرهنگ قدیم را چگونه به دست بیاوریم، گفت: به دست آوردن فرهنگ قدیم از دو طریق آثار باستانی و میراث مکتوب در دست کسب می شود.
این پژوهشگر دینی تصریح کرد: جنبه اسناد در ایران خیلی مورد عنایت نیست اما در برخی از کشور ها به این مسأله به خوبی اهمیت داده شده است؛ به عنوان مثال یک مرکز مهمی در استانبول ترکیه وجود دارد که دارای 36 میلیون سند است که تمام اینها شماره گذاری شده است و با کامپیوتر قابلیت دسترسی به آثار مد نظر وجود دارد.
وی افزود: با این که اسناد زیادی در بایگانی داریم، اما معرفی و شناسایی نشده است؛ راهی که برای شناخت قدیم داریم، نسخه های خطی است که دسترسی به آن برای همه میسر است؛ فهرست نگاری کلید شناخت فرهنگ است.
آیت الله حسینی اشکوری اظهار داشت: فهرست نگاری باید واجب شرایطی باشد که روش آن مهم است؛ در کشورهای مختلف روش های متفاوتی برای فهرست نگاری وجود دارد و هر شخص فهرست نگار، سلیقه خاصی داشته است؛ فهرست نگاری باید مختصر و گویا باشد؛ یعنی این که وقت شخص مراجعه کننده را زیاد نگیرد و در عین کوتاه بودن، اطلاعاتی را در اختیار مراجعه کننده قرار دهد.
وی گفت: در فهرست نگاری دو نکته مهم است: یکی شناساندن کتاب و دیگری شناساندن نسخه؛ در فهرست نگاری باید مشخصات کتاب معرفی شود؛ نباید کتاب شناسی با نسخه شناسی خلط شود، اگر به این صورت باشد، وقت مراجعه کننده را می گیرد؛ اگر کسی با کتاب شناسی آشنا است، باید به سراغ نسخه شناسی برود.
 
این پژوهشگر دینی تصریح کرد: گاهی اوقات برخی از کتاب ها چند اسم دارد که در این شرایط باید اسمی که به متن کتاب نزدیکتر است، ثبت شود و در پاورقی، دیگر اسامی آن درج شود؛ موضوع کتاب برای مراجعه کننده به فهرست نگار مهم است؛ فهرست نگار باید نسبت به فرهنگ اسلامی اطلاعاتی داشته باشد تا بتواند تطبیق کند.
وی با اشاره به اهمیت شناخت کتاب در فهرست نگاری افزود: آشنایی نسبت به تاریخ، انگیزه، نوع مخاطب کتاب در موضوع کتاب شناسی مهم است.
آیت الله حسینی اشکوری اظهار داشت: در نسخه شناسی پس از نام نویسنده بایستی اگر اثر مشخصات ممتازی(از اعم از قدیمی بودن، جلد و ...) دارد، تاریخ آن اثر درج شود؛ همچنین باید اثر را از نظر علمی مورد بررسی قرار داد./822/پ202/ی
 
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما