حوزه انقلابی مطالبه گر است/ نگاه طلاب به حوزه باید عوض شود

مدیرگروه تبلیغ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام  رضا علیه السلام
حوزه انقلابی مطالبه گر است/ نگاه طلاب به حوزه باید عوض شود
حجت الاسلام غفاری فر با بیان این که هر طلبه بزرگترین مسؤولیت را در انقلابی شدن و تحول در حوزه دارد، گفت: باید این تفکر را که کسی از بیرون حوزه را درست کند کنار بگذاریم.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسن غفاری فر، عضو هیأت علمی مؤسسه  آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، عصر امروز در نشست علمی حوزه انقلابی و انقلاب اسلامی که در مؤسسه امام رضا(ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: اولین شرط در انقلابی شدن حوزه این است که ما خودمان بزرگترین مسؤولیت را داریم و باید دیگران را هم به راه بیاوریم.
وی با بیان این که برخی از مباحث اعتقادی و تکلیفی سوسوهای فرد محورانه دارد، خاطرنشان کرد: برخی افراد که خود را متدین می دانند یادشان می رود که شرط تقوای نفس امر به معروف است و شرط تحقق تقوای الهی نهی از منکر است و شرط مسلمانی اهتمام به امور مسلمین است که همه این ها نشان از ماهیت اجتماعی اسلام دارد.
حجت الاسلام غفاری فر با اشاره به فقه حکومتی و سیاسی ابراز داشت: ما اصلا فقه فردی نداریم زیرا حتی به ظاهر فردی ترین رفتار ما که نماز شب باشد لباس و مکان و امنیت و دیگر موارد می خواهد که تأمین آن با جامعه است و به تنهایی قادر به فراهم کردن شرایط عبادات فردی را هم نداریم.
تحول در حوزه با گرد و خاک و حمله امکان پذیر نیست
وی با بیان این که قرار نیست کسی از بیرون بیاید و حوزه را درست کند، افزود: ساختارهای حوزه را خودمان شکل می دهیم ولی از راهش؛ برای مثال در رابطه با این حرکتی ضد اصولی که در حوزه با عنوان تحول در اصول به پا شده است باید گفت که تحول هیچگاه با گرد و خاک و حمله به دیگر کتب در حوزه انجام نشده است بلکه به تدریج و با حوصله انجام گرفته است.
عضو هیأت علمی مرکز آموزش عالی امام رضا(ع) با بیان این که امروزه سرعت تحول در جامعه بسیار بالا است، گفت: این نگاه باید در میان طلاب عوض شود و هر کس از خود شروع کند و نگاه های انقلابی و تحول گرایی را در اطراف خود درست کنیم زیرا اگر این نگاه را درست نکنیم آسیب های جدی خواهیم داشت.
وی با بیان این که ما باید ببینیم که از کجا آمده ایم و چه امکاناتی داشتیم و الآن به کجا رسیده ایم، تصریح کرد: اگر بخواهد حوزه حساب و کتاب نداشته باشد هر کسی به بهانه تحول خواهی می آید و نظام حوزه را به هم می ریزید؛ اگر بدون توجه به قوام های حوزه بخواهیم تحول ایجاد کنیم آسیب خواهیم دید.
حجت الاسلام غفاری فر عدم توجه به گذشته حوزه را سبب یأس و عدم توجه به آینده حوزه را سبب تحجر و عقب ماندگی دانست و خاطرنشان کرد: حوزه انقلابی زمانی اتفاق می افتد که مطالبه گری اتفاق بیفتد و مسائل آینده را بتوانیم به خوبی پیش بینی کنیم.
وی اظهار داشت: برای مثال برای اسلامی کردن بانک باید اول بانک را بشناسیم زیرا بانک امروزی ما صنعت است و مانند کارخانه ای است که به دنبال بهره و سود است و نمی شود که بانک صنعت باشد و بهره نداشته باشد؛ اگر ما می خواهیم بانک را درست کنیم نباید به عنوان یک بنگاه معاملاتی به آن نگاه کنیم بلکه باید ماهیت امانتداری بانک را به آن برگردانیم./843/پ202/ی
 
 
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما