جمعه 10 فروردين 1403  
 
 
فعاليت‏هاى علمى و فرهنگى امام كاشف الغطاء

از جمله فعاليت‏هاى متعدد امام كاشف الغطاء ، تجديد بناى مدرسه جد بزرگوارشان مرحوم كاشف الغطاء است .اين مدرسه كه در واقع اولين مدرسه تأسيس شده در نجف بود ، در زمان جنگ جهانى اول به كلى منهدم شد و حتى يك غرفه قابل سكونت در آن باقى نماند . مدت 35 سال به همين وضع بود ، تا اين كه گروهى از مهاجرين غريب كه از ايران ، افغانستان ، هند و تبت جهت كسب علم آمده بودند ، در صدد تجديد بناى آن برآمدند . سپس بخشى از آن ، به صورت شش كلاس در اختيار جوانان عراقى قرار گرفت و با تعيين تعدادى اساتيد و دفتردار و اختصاص كمك هزينه تحصيلى براى جوانان ، به شكلى منسجم درآمد .

هر سال در حضور هيئتى متشكل از قاضى ، بازرس عمومى و اساتيد از دانشجويان ، امتحانى به عمل مى‏آمد و مدارج لازم به آنها اعطا مى‏شد . هم چنين فاصله ميان مدرسه و مسجد جامع  ـ  كه مقبره اجداد ايشان در آن جا قرار داشت  ـ  به عمارت وسيعى اختصاص يافت كه بيش از هزار دينار صرف تعمير آن شد . همه ميراث اسلاف ايشان كه عبارت از كتب گران‏بها و ارزشمند بود ، به اين عمارت منتقل گشت و بعدا نيز آنچه را در طى مسافرت به سوريه و لبنان و ديگر اماكن به دست آوردند كه شامل تأليفات جديد آن دوران بود ، بدان افزودند . بدين ترتيب كتابخانه‏اى عمومى تشكيل شد كه همه روزه عموم مراجعين حتى اتباع خارجى از آن استفاده مى‏كردند . اين كتابخانه داراى كتاب‏دار و معتمد مخصوصى بود كه همه مخارج هنگفت اداره كتابخانه را بر عهده داشت و اداره امور آن را شخصا متكفل بود .

البته از طرف حكومت و يا اهالى جهت ايجاد چنين مؤسساتى هيچ‏گونه كمك و مساعدت قابل توجهى نمى‏شد ، تنها مقدار بسيار ناچيزى از طرف وزارت معارف و اوقاف هر سال پرداخت مى‏شد . اين مقدار سالانه حدود دويست دينار بود كه بعضى از متوليان اوقاف آن را به صد دينار تقليل دادند و به اندازه مصرف يك ماه هم كفاف نمى‏داد ، حتى زمانى كه جناب استاد عالى مديريت اين مؤسسه را بر عهده گرفت ، به رغم اين كه خود از اهل علم بود و سابقه دوستى و صداقت وى ، در دوران حاكميتش بر نجف ، به حضرت امام روشن بود و نيز از اوضاع خاص مدرسه و نياز آن آگاهى داشت ، مع الأسف از طرف او كمترين كمكى به مدرسه صورت نگرفت . اين در حالى بود كه اداره اوقاف به تعدادى از مؤسسات و آموزشگاه‏هاى بغداد ده‏ها هزار دينار پرداخت مى‏كرد ؛ در صورتى كه هيچ‏كدام از آن مؤسسات از لحاظ كيفيت و غنا به هيچ وجه در حد اين مدرسه نبودند .

آيا قوام و استحكام چنين مؤسسه‏اى فرهنگى ، آن هم در نجف كه محيط انظار قاطبه مسلمين است  ـ  با همه اختلاف مذاهب و تنوع نژادى كه دارند  ـ  مصلحت عراق و نسل جوان آن را در پى ندارد ؟

آيا بر ناشرين و روزنامه‏نگاران و نويسندگان نيست كه نسخه‏اى از آثار منتشره خود را در اختيار چنين كتاب‏خانه ارزشمندى قرار دهند تا همگان از آن سود جويند ؟ آيا مهم‏ترين مسئوليت حكومت اين نيست كه اين دو مركز مهم (كتابخانه و مدرسه) را  ـ  كه از مفاخر عراق محسوب مى‏شود  ـ  مورد توجه لازم قرار دهند ؟

اين دو مركز در سرزمين مقدسى واقع شده‏اند كه هر سال صدها هزار نفر از شرق و غرب به ديدار آن مى‏آيند . آيا حق و عدالت اقتضا مى‏كند كه تنها يك شخص عهده دار اين همه بارهاى گران باشد ؟ آن هم در حالى كه ميليون‏ها دينار صرف امور پوچ و بى‏ارزش مى‏شود و هيچ نفعى براى عراق و اهالى آن در پى ندارد . هر تأليفى كه به وسيله ادبا يا علماى نجف و يا توسط شعراى حله و ملوك حيره صورت مى‏گيرد ، همگى از اين كتابخانه نشئت مى‏گيرد و همه مستندات آنها مبتنى بر يافته‏هايشان در اين كتابخانه است . با اين‏همه هيچ كمك قابل ملاحظه‏اى به آن نمى‏شود .

 
امتیاز دهی
 
 

 
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دبيرخانه كنفرانس‌هاي بين‌المللي
مجری سایت : شرکت سیگما