پنجشنبه 9 فروردين 1403  
 
 
بازگشت به سخن سفير انگليس

حضرت امام كاشف الغطاء به سفير انگليس چنين فرمودند: «سخن را دوباره به همان دشمن مشتركى باز مى‏گردانيم كه در آغاز درباره آن صحبت شد و اينكه چگونه مى‏توان با نابود كردن اين دشمن ، از دست وى خلاصى يافت ؟

بدان ! مبارزه از راه قلع و قمع و اعدام و زندان و تبعيد و نيروى قهريه امكان‏پذير نيست و نتيجه نخواهد داد . اين كار در واقع مانند آن است كه هر چه علف‏هاى  هرز زمين را درو مى‏كنى ، دوباره ريشه‏هاى نهفته در خاك سر بر مى‏آورند و هر چه كوتاه كردن علف‏ها تكرار شود ، رشد و نمو آنها نيز بيشتر خواهد شد . كمونيسم يك نظام و مبدأ است ؛ اگر نظامى فاسد و منحرف باشد ، مقابله با آن تنها با يك  نظام صالح و مبدأ صحيح موفق خواهد بود ، ولى اگر نظام مقابله كننده خود  نظامى فاسد مانند كمونيسم باشد ، قدرت نابود كردن و قطع ريشه‏هاى نظام قبلى  را ندارد و جنگ و درگيرى دائمى و مستمر بين آن دو هم‏چنان ادامه مى‏يابد ؛  يك روز به نفع اين نظام و روزى به نفع آن ، تا اينكه بالأخره يك طرف برنده  شود ، يا اينكه هر دو طرف باقى بمانند الى ما شاءاللّه . محافل كمونيستى در عراق  در سطح وسيعى گسترش يافته ، حتى در خانه رهبران روحانى و دين‏داران هم  نفوذ كرده ، به زندان‏ها نيز راه يافته و طلاب و دانشجويان را فريفته و بيم آن  مى‏رود كه عراق هم مثل ايران شود ، صحنه درگيرى ميان راست‏گراها و چپ‏گراها شود ؛ مانند آنكه دو درد با هم جمع شود . (هر گاه دو درد با هم رو آورد ، مرگ حتمى است) .

كمونيسم مولود جهل و فقر و بيمارى است و همين بيمارى كه مردم عراق از آن در رنج و عذاب‏اند ، آنان را به انقلاب كور كشانده است . با اين دردها مبارزه كنيد و به معالجه آن پردازيد تا ميكروب اين درد ريشه‏كن شود . با مردم با مهربانى و صداقت رفتار كنيد و بذر محبت را با نيكى كردن به آنها در دل‏هايشان بكاريد تا از اين طريق دوستى آنها را جلب كرده و از دشمنى‏شان در امان بمانيد . همه تلاش خود را در جهت معالجه سرطانى كه در جسم اين امت ريشه دوانده ، به كار گيريد . اين بيمارى قوى‏ترين علت گرسنگى و فقر مردم است . از يك‏سو ، ثروت اين مردم به شكل طلاى سرخ به سوى گنجينه افرادى سرازير شده كه تعدادشان از انگشتان دست تجاوز نمى‏كند و از سوى ديگر ، هزاران بلكه ميليون‏ها نفر از كشاورزان و روستاييان در بدترين وضع به سر مى‏برند ، حتى گدايان دوره‏گرد نيز در وضعى بهتر از آنها روزگار مى‏گذرانند . به اين فئودال‏ها بگوييد:

 

تشكو صناديقكم ضيقا بثروتكم

 والناس يشكون من جوع و من ضيق

تودّه اموالكم لو كنت خازنها

 حتى تحرر من أسر الصناديق

 

«مخازن و گنجينه‏هاى شما از شدت انباشتن پول‏هايتان شكايت دارند ؛ حال آنكه مردم از تنگى معيشت و گرسنگى شكوه مى‏كنند .

اى كاش من نگاهبان آن صندوق‏ها مى‏بودم تا آن‏همه ثروت از حصار تنگ صندوق‏ها رهايى مى‏يافتند !»

 

ظلم حكومت‏هاى عراقى

«به اين وزرايى كه پيوسته در امور حكومت دخل و تصرف مى‏كنند ، بگوييد از نفوذ سياسى خود سوء استفاده نكنند و براى خود چنين حقى قائل نباشند كه در تجارت و اراضى و وسايل كسب ثروت ، دخل و تصرف كنند . به آنها بگوييد بلاى رشوه را از كاركنان در همه دواير براندازند . رشوه آفتى است كه هر رذيلتى را نشر مى‏دهد و هيچ فضيلتى در ميان مردم اعم از حاكم و محكوم باقى نمى‏گذارد . رشوه تباه كننده همه حقوق و معيارهاى اخلاقى است . بيشترين سلطه رشوه بر ادارات پليس است و اين امر حتى به مسئولين هم سرايت كرده است . هر وظيفه‏اى قيمت مشخصى دارد و به اين منظور واسطه‏هاى مشخصى در ايستگاه‏ها و بيمارستان‏ها وجود دارند .

به آنها بگوييد چهره آشكار حكومت را از وجود اين بلاى خانمان‏سوز و اين اقليت مغرض و فاسد پاك كنند . شهرها را از فجور و خمور برهانيد و عدل و مساوات را در همه طبقات گسترش دهيد . در نشر صنعت كوشا باشيد و با مهيا كردن وسايل كشاورزى ، براى بيكاران اشتغال ايجاد كنيد . اين اصولى است كه كمونيسم را از ريشه بر مى‏اندازد ، نه چوبه‏هاى دار و شكنجه و تعقيب و زندان . بر عكس ، اينها موجب افزايش درد است ، نه فرو نشاننده عطش تشنگان . خلاصه اين كه خويش را اصلاح كنيد تا مردم اصلاح شوند و بدين وسيله بر خصم غلبه كنيد» .

 

 
امتیاز دهی
 
 

 
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دبيرخانه كنفرانس‌هاي بين‌المللي
مجری سایت : شرکت سیگما