يكشنبه 30 ارديبهشت 1403  
سیاسی
علماي مشروطه‏خواه چه مي گويند؟

نويسنده: ذبيح الله نعيميان
....................................................................

عمده‏ترين نگاهي كه علماي مشروطه‏خواه داشته‏اند، مي‏تواند بر اساس اين‏ نگاه تحليل شود كه عناصر و مولفه‏هاي تمدني، ماهيتي قالبي و ابزاري دارند و «دموكراسي به مثابه روش» شناخته شده و از ديد آنان، در آن عصر، تا حد زيادي مي‏توانستند به عنوان ظرف و قالب براي مظروف اسلامي و غيرديني باشند. از جمله لوازم اين‏ زاويه ديد، اين است كه صاحبان آن، بر اين نكته تاكيد ورزند كه‏ مشروطه با هر دين و آييني سازگار بوده و در مقابل مخالفين و ناقدين مشروطه، اقتضاي شريعت هر كشوري را متذكر شوند و از اين راه، به برخي نقدهاي متوجه به نظام و آرمان مشروطيت، پاسخ گويند.
    1 براي نمونه، در اطلاعيه منسوب به مرحوم آخوند خراساني و مرحوم مازندراني، اين امر تجلي يافته است: «و بعون الله تعالي و حسن تاييداته، همچنان كه مشروطيت و آزادي ساير دول و ملل عالم بر مذاهب رسميه آن ممالك استوار است، همينطور در ايران هم بر اساس مذاهب جعفري، علي مشيده السلام كاملااستوار از خلل و پايدار خواهد بود. و هيچ صاحب غرض فاسد و مفسدي متمكن نخواهد بود كه، خداي‏ نخواسته، خودي به ميان اندازد و خلاف قوانين واحكام مذاهب جعفري، حكم قانوني جهل و زندقه و بدعتي احداث، و قانون اساسي و اصل مشروطيت‏ ايران را نقض، و استبداد به شكل ملعون ديگر، به مراتب اشنع اراذل برپا نمايد. و البته، اسلام‏پرستان مملكت و سرداران عظام‏ملت، ايدهم الله تعالي، كه جان‏هاي‏ خود را در طريق اين مقصد بزرگ اسلامي فدا نموده‏اند، كاملامراقب و هرگز چنين استبداد ملعوني را تن درنخواهند داشت.»(1)
    2 مرحوم محلاتي از برجستگان صاحب سخن و مشروطه‏خواه نجف، نيز در رساله‏ خويش چنين رويكردي را به صورت تفصيلي، اتخاذ كرده است. وي نيز مانند ديگر انديشمندان اصيل اسلامي، در تلاش بوده است تا راهبرد «اخذ با تصرف اسلامي - ايراني» مبناي بهره‏مندي از تجربه پارلمانتاريسم غربي قرار دهد. اين امر بازتاب‏هاي مختلفي در سخنان وي دارد؛ چنانكه بر اين اساس، مطلق بودن آزادي را اقتضاي اصل مشروطيت‏ ندانسته و خاستگاهي را كه براي تعيين دامنه آزادي، معرفي مي‏كند، مذهب و قانون ويژه هر كشوري است. نگاه تفصيلي وي در اين باره، نشان از تعمقي دارد كه‏تنها نبايد آن را در برابر انديشه مشروعه‏خواهي قرار داد؛ بلكه بايد آن‏ را از نظر انديشه‏ورزي - فارغ از اختلاف نظر مصداقي كه ‏حاصل از دوري امثال او از صحنه تهران بود - در راستاي همان‏ خواست تامل‏خواهانه مشروعه‏خواهان ارزيابي كرد كه‏ مخالف مطلق‏پذيري فرهنگ سياسي غرب بودند: «لازمه رها شدن از قيد اين رقيت و خلاصي از ذل اين اسارت، آزادي اقلام و مطلق حركات و سكنات خلق است، در جلب منافع عامه و دفع مضار نوعيه از عامه ملت، و هر چه كه موجب عمران مملكت اسلاميه و قوت نوع مسلمين‏ گردد، بدون اينكه با مذهب آنها منافرت و منافاتي داشته باشد، و هذا هو معني‏ الحريْ التي هي القوام في مشروطيْ‏السلطنْ، لاالحريْ عن القيود و النواميس‏ الالهيْ... خلاصه سخن آنكه همه مردم در ممالك حريت، از هرگونه تعدي، خلاص و آزادند، مگر آنچه مقتضاي قانون آنها باشد و آن قانون به حسب‏ خصوصيات ممالك و اختلاف مذاهب مختلف است.»(2)
    3 توجه فوق‏العاده به ضرورت پايبندي به شريعت، حاج‏آقا نورالله اصفهاني را نيز به‏ اين سو سوق داده است كه بر اساس ابزار و قالب شمردن نظام مشروطه - كه نقطه اتكاي آن‏ عنصر مجلس و نظام پارلماني است - ، اين نظام را در راستاي احياي قوانين اسلام بازشناسد: «غرض اصلي از مشروطيت، احياي قانون الهي و سنت نبوي است»(3) و «قانون‏ مشروطه مطابق با قانون اسلام است.»(4) در سايه چنين نگرشي است كه حاج آقا نورالله، مشروطه را عين اسلام مي‏داند: «مشروطه عين اسلام است و اسلام همان مشروطه است و مشروطه‏خواهي، اسلام‏خواهي است.»(5) روشن است عينيتي كه ايشان از آن سخن مي‏رانند، بر اين باور استوار مي‏باشد كه «نظام‏ مشروطيت» صرفا قالبي است كه مي‏تواند با بستر توحيد و الحاد سازگار باشد و باورمندان به‏ هر يك از دو مكتب فكري، اين «قالب» را در راستاي اهداف خويش به‏كار گيرند. آشنايي با ابعاد اين مساله در انديشه حاج آقا نورالله، مستلزم توجه به عناصر مختلفي است كه در اين‏ راستا در رساله مكالمات مقيم و مسافر قابل توجه‏اند. 

    پي نوشت ها:
    1- آخوندخراساني و عبدالله مازندراني، مراد از مشروطيت در ساير ممالك، مقصود از مشروطيت ايران، (مندرج در: رسائل مشروطيت)، ص‏486
    2- محلاتي، شيخ محمداسماعيل، مراد از سلطنت مشروطه، (مندرج در: رسائل مشروطيت)، صص‏476-478
    3- اصفهاني، حاج‏آقانورالله، مكالمات مقيم و مسافر، (مندرج در: نجفي، موسي، انديشه سياسي و تاريخ نهضت حاج‏ آقا نورالله اصفهاني، چ‏2، تهران، موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، تابستان 1378)، ص‏387
    4- همان، ص‏382
    5- همان، ص‏358 
    
........................................................................................
    

     
منبع:  روزنامه اعتماد ملي، شماره 991 به تاريخ 20/5/88، صفحه 14 (حوزه)
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما