شنبه 29 ارديبهشت 1403  
اجتماعی
تاسيس مدارس

دربحث تاسيس مدارس جديد علاوه بر شيخ هادي نجم آبادي، سيد جمال اسدآبادي، سيد محمد طباطبايي، ملاحسن رشديه، و عده اي ديگر بايد از آخوند خراساني نام برد كه علاوه بر تاسيس و پشتيباني از ايجاد چندين مدرسه در نجف و كربلا و بغداد ، در عصر مشروطه مدام دولتمردان و مجلسيان را به تاسيس مدارس جديد و اجراي اصول نوين تعليم و تعلم فرا خوانده و در ترويج علوم محتاج اليها و استخدام و به كارگيري معلمين صالح ترغيب و تحريض مي نمود.

برخي از بانيان خير، هزينه ساختن مدرسه علميه اي را به آخوند دادند. وي نيز با تمام توان در تلاش براي ساختن مدرسه بود . سرانجام در سال 1321 ق . مدرسه علميه اي در محله (( حويش )) نجف ، به همت او بنا شد كه به نام (( مدرسه بزرگ آخوند )) مشهور گرديد. كتابخانه مدرسه داراي نفيس ترين كتابهاي خطي بود. آخوند در سال 1326 ق . مدرسه ديگري در محله (( براق )) ساخت كه به (( مدرسه الوسطي آخوند )) شهرت يافت .

سومين مدرسه اي كه با همت ايشان ، در محله براق بنا شد (( مدرسه كوچك آخوند )) است كه در سال 1328 ق . كار بناي آن به اتمام رسيد .

آخوند در ساختن چندين مدرسه در نجف ، كربلا و بغداد مشاركت داشت . در اين مدرسه ها ادبيات فارسي نيز تدريس مي شد. او مبلغاني به ايلها، عشاير و روستاهاي دور افتاده عراق گسيل داشت ، تا آنها را با احكام اسلامي آشنا سازند. مجله هاي (( اخوت )) ، (( دره النجف )) ، (( العلم )) و (( نجف اشرف )) با پشتيباني آخوند در عراق منتشر مي شد .
.....................................................................

منبع: ديدار با ابرار، آخوند خراساني آفتاب نيمه شب، محمد رضا سماك اماني،

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما