در گفتگویی تشریح شد:
مباحث مطرح شده وموانع ومشکلات دورههای آموزشی مراقبتهای جنسی فرزندان
فاطمه عزیز زاده روانشناس بالینی و فارغالتحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای 15سال سابقه کار بالینی در وزارت علوم ،کلینیک صبح صادق ودادگستری البرز و همچنین مدرس کارگاههای مهارتهای زندگی مراقبتهای جنسی و مربی کارگاههای گفتگو و مسئول زوجین در کانون گفتگو امام موسی صدر.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی-نمایندگی تهران ،فاطمه عزیز زاده در خصوص اهداف برگزاری دورهای مراقبت جنسی فرزندان گفت: این دورهها که بستههای آموزشی آن معمولاً برگرفته از منابع و کتب خارجی است ، در آنها سعی شد همشکل و قالب بومی و فرهنگی رعایت شود و هم قالب کارگاهی داشته باشد تا افراد باهدف ضرورت پرداختن به مباحث تربیت جنسی ،خودشان بتوانند یک سری تمرینها را بهصورت سؤال و پاسخ انجام دهند.و همچنین هدف دیگر این دورهها آشنایی بیشتر والدین باتربیت جنسی فرزندان که البته بهتر است گفته شود مراقبت جنسی فرزندان .
وی در خصوص مباحث مطرحشده در این دورهها به بحث حرمت تن که از سن کودکی باید رعایت و آموزش داده شود اشاره کرد واداده داد: بحث پاسخ به سؤالات فرزندان باهدف آمادگی والدین در برخورد با هرگونه سؤالات فرزندان که این امر باعث میشود تا فرزندان بجای مراجعه به بیرون خانه جهت دریافت پاسخهای خود به والدین مراجعه کنند ونیز و از دیگر مباحث مطرحشده که در دو جلسه تشکیل شد تربیت نوجوان و مراقبت جنسی دوران بلوغ بود تا بهوسیله این مراقبتها نوجوانان و جوانان ما سالمتر به مرحله ازدواج برسند میباشد.
مدرس کارگاه های مهارت های زندگی افزود: البته طرح اینگونه مباحث تابویی احساس هستند و معمولاً خانوادهها نمیدانند با برخورد با اینگونه موارد چگونه رفتار کنند وباید سعی شود این راهکارها که جمعآوریشده است در یک بسته جهت بالا بردن سطح اطلاعات خانوادهها در برخورد با این مسائل گنجانده شود.
وی در پاسخ به سؤال ارزیابی نیاز جامعه را اینگونه بیان کرد: پاسخ: با توجه به سابقه کار بالینی که دارم ونیز ارتباط مستقیم بنده با والدینی که همراه با نوجوان خود جهت مشاوره مراجعه میکنند تا چگونگی نحوه برخورد و رفتار با آنها را دریابند نیاز جامعه امروز زیاد احساس میشود و بر همین اساس است که تمامی این مطالب را تدوین کرده وجهت آموزش و انطباق با جامعه ارائه دادیم.
عزیززاده ادامه داد: در مدارس نیز تقاضا زیاد است خصوصاً مدارس تهران که بیشترین تقاضاها برای تشکیل کلاسهای آموزشی راداریم و ارزیابی بنده این است با توجه به اینکه عدم توجه به این مسائل موجب انحراف بیشتر جوانان میشود پس ورود به مسائل جزئی نیازهای اساس و راهبردی است .
وی در خصوص مشکلات و موانع پیش رو در اینگونه آموزشها بیان کرد: با توجه به اینکه طرح اینگونه مباحث و عنوان آن تحت عنوان مراقبتهای جنسی با توجه به تابویی بودن و استفاده از این کلمات همانطور که جذاب است به همان اندازه حساسیت ایجاد میکند به همین سبب کار در این خصوص در سالهای اول بسیار سخت بود و گفته میشد که مراقب باشید چه چیزی بیان میکنید و همچنین یک سری از مسائل با توجه به غربی بودن منابع نباید گفته شود و گسترش پیدا کند. و دیگر اینکه به دلیل اطلاعرسانی ضعیف افراد نمیدانند با مواجهشدن با این مسائل چطور باید برخورد کنند و یا فکرمی کنند که حل این مباحث به عهده مدرسه است که البته عرض کردم بیشترین مخاطبین و مراجعهکنندگان جهت تشکیل این کلاسهای آموزشی هم مدارس هستند که از طریق مدیران و مشاورین این احساس نیاز تقاضا میشود ولی کافی نیست .و باید این نیازها منتشر شود ابزارهای مواجه با آنهم انعکاس داده شود.
وی بابیان اینکه خیلی این کمبودها در حوزه سؤال و جواب در حوزه ارتباط با نوجوان است افزود:خانواده مشکلات زیادی را در حل آنها دارند و طالب آن هستند و با توجه به ارائه راهکارها هنوز میبینیم که این ارتباط بهخوبی بین خانواده و نوجوان در حل مسائل و پاسخ به پرسشهای آن برقرار نشده که میتوان با تقویت این کلاسها ونیز ایجاد کارگاههای مهارتهای ارتباطی و گفتگو به یک سری از نیازهای خانواده و جامعه پاسخ داد.
گفتنی است دوره آموزشی مراقبتهای جنسی فرزندان به همت دفتر تبلیغات اسلامی تهران از ابتدای تابستان برای گروهی از طلاب حوزه های علمیه تهران برگزار ودر اواخر شهرویور ماه به پایان رسید .