به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی-نمایندگی تهران،حجتالاسلاموالمسلمین محمد شیخالاسلامی رئیس نمایندگی تهران به بیان مقدمهای به این موضوع پرداخت و گفت: سبک زندگی که میتوان آن را منظومهای از ترجیحات و انتخابهای فرهنگی افراد دانست؛ هم بدان سبب که اساساً یکی از مهمترین عوامل حفظ و ارتقای هویت به شمار میرود و بر همین اساس نیز مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرارگرفته باید بهعنوان یک مسئلهی مورد اهتمام فعالان، نخبگان و مدیران فرهنگی کشور قرار گیرد. از سوی دیگر مقولهی تربیت کودک و نوجوان نیز از چنان اهمیتی برخوردار است که امروزه همزمان مورد تمرکز مدیران ارشد نظام و دشمنان نظام قرارگرفته است چراکه آینده انقلاب درگرو تربیت درست و مطلوب نسل کودک و نوجوان است. حساسیت ویژه مقام معظم رهبری در اهتمام به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و پرهیز از اسناد دشمن ساز جمله 2030 نشاندهندهی این اهمیت دوسویه است
وی همچنین با توجه به عرصههای مختلف موجود در سبک زندگی و تربیت کودک ،سرفصلهای دوره کودک و تربیت مبتنی بر سبک زندگی را که بر اساس 9موضوع تدوینشده است را برشمرد و افزود:این سرفصلها با عناوین 1- مبانی کودک و تربیت مبتنی بر سبک زندگی 2-کودک ،سلامت و تغذیه 3- کودک ،خانه و معاشرت و 4- کودک،مصرف فرهنگی ،مد و فضای مجازی 5- کودک و رفتار اقتصادی 6- کودک و باورها و مناسک مذهبی 7- کودک،اندیشه ورزی و تحصیل 8-کودک و تربیت جنسی و9- کودک و تفریح بازی با مبانی درسی معرفی انواع بازیها - نگاهی به فضای رسانهها و بازیهای رایانهای مورد تدوین قرار گرفت .
رئیس میز سبک زندگی بابیان اینکه دورههای مذکور در 20واحد آموزشی تدوینشده است ابراز داشت:جهت تدوین این منابع درسی به بررسی چندین مسئله از قبیل تناقض توصیههای دین با توصیههای برخی روانشناسان - توصیههایی از دین که غیرعملی به نظر میرسند- تناقضهای موجود در خانوادههای مذهبی و همسالان کودکان- تناقضهای موجود در خانوادههای مذهبی و رسانهها و کتابهای قصه- بیمیلی کودک به قصه - عروسکسازی از کودک- برخورد با سؤالات جنسی کودک-کودک معتاد به بازیهای رایانهای پرداختهشده است.
وی در پایان به بیان نکات مورد تأکید در تدوین سرفصلهای دوره کودک و تربیت مبتنی بر سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و افزود:این نکات که در موضوعات مختلف این سرفصلها ،متفاوت و مورد تأکید قرارگرفته است شامل مواردی همچون تربیت انتخابگری در کودک-مراقبتهای پیش از بارداری و در زمان بارداری پدر و مادر- نگاهی به طب قدیم و جدید- کسب فضائل اخلاقی پرکاربرد در معاشرتها - دوست داشتن و دوست داشته شدن- توجه به زیبایی و ستایش آن در دنیا- معیارهای انتخاب فیلم و پویانمایی خوب- هم ذات پنداری کودکان - -خودتنظیمی در استفاده از فضای مجازی- مهارت در شوخطبعی، خندیدن و خنداندن - کندو و کاو فکری و قضاوت عادلانهی اخلاقی و حل مسئله- کسب مهارتهای فکر کردن بهوسیلهی برنامه آموزش می باشد.
شایانذکر است که تدوین سرفصلهای آموزشی دوره کودک و تربیت مبتنی بر سبک زندگی در راستای اهداف جلسه مشترک دفتر تبلیغات اسلامی و دبیر و اعضای شورای فرهنگی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور جهت برگزاری سه دوره پودمانی انجامشده است.