پنجشنبه 9 فروردين 1403  
تازه ها

آیت الله جوادی آملی در پیامی تصویری در «پیش‌همایش کنگره بین المللی علامه آیت الله شیخ محمد الحسین آل کاشف الغطاء»؛

عقل در دیدگاه خاندان کاشف الغطا قطب فرهنگی جامعه است

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه خاندان کاشف الغطاء مانند مرحوم کلینی قطب فرهنگی یک ملت را عقل می‌دانستند، اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی باید قطب فرهنگی خود را عقل بداند که بر مدار عقل صحیح و کشف و شهود صحیح و معتبر احیا خواهد شد.

آیت الله جوادی آملی در پیامی تصویری در «پیش‌همایش کنگره بین المللی علامه آیت الله شیخ محمد الحسین آل کاشف الغطاء» با موضوع بررسی اندیشه‌های کلامی و رونمایی از مجموعه کلامی موسوعه که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با ابراز امیدواری از اینکه سعی دفتر تبلیغات اسلامی مشمول عنایات حضرت بقیة الله (عج) باشد، گفت: آنچه که به عنوان آثار کلامی علامه مرحوم شیخ محمدحسین آل کاشف الغطاء انجام داده‌اید، بسیار عالمانه و محققانه بود.
وی ادامه داد: آنچه که از خروجی این کار علمی به دست می‌آید، این است که این مرحوم بنابر توصیه رسول گرامی(ص) و همچنین امام صادق(ع) قطب فرهنگی دین را عقل دانست و بنا بر عقل هم به علوم عقلی و هم به علوم نقلی بها داد، زیرا دینی که می‌فرماید طلب العلم فریضةٌ یعنی طلب علم خیلی واجب است، آن دین به ما گفته است که چه بخوان، چه بنویس، چه بگو و چه تعلیم بده.
این مرجع تقلید با بیان این که محور تعلیم و تعلم از سوی دین بیان شده است، اظهار داشت: مرحوم علامه حاج شیخ محمدحسین کاشف الغطاء هم در اصول دین، هم در فقه دین و هم در اخلاق دین، هم در تفسیر دین توانمندی‌های فراوانی داشت که آثار کلامی او نشانه احیا کردن تراث آیه محکمه است؛ این آیه محکمه به علوم عقلی، کشف رموز و اسرار الهی، توحید، معاد، وحی، نبوت، ولایت و امامت بر می‌گردد که آثار فراوانی در این چند جلد مشهود است.
وی با اشاره به اینکه خاندان کاشف الغطاء مانند مرحوم کلینی قطب فرهنگی یک ملت را عقل می‌دانستند، اظهار داشت: مرحوم کلینی یک مقدمه چند صفحه‌ای دارد که قطب فرهنگی اسلام عقل است، عقل محور احتجاج، اقامه و مانند آن است.
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: صاحب جواهر درباره مرحوم حاج شیخ کاشف الغطاء بزرگ می‌گوید که من فردی به قوت ذهن این فرد ندیدم و مرحوم کاشف الغطاء سلطان فقه است؛ که من یادم نیست که صاحب جواهر در جواهر از هیچ فقیهی به این بزرگی یاد کرده باشد.
وی کلام شیعه را با علوم عقلی و شهودی همراه دانست و گفت: این متکلمان و فقها و محدثان ما مانند خود کاشف الغطاء جامعی بین منقول، معقول و مشهود هستند؛ بعضی جامع منقول و معقول هستند، حال یا جمع سالم یا جمع مکثر، برخی جامع بین منقول، معقول و مشهود هستند، یا جمع سالم یا جمع مکثر ولی دودمان کاشف الغطاء آن طوری که روشن است، جامع بین مشهود و معقول و منقول به جمع سالم هستند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه گفت: امیدوارم که دفتر پر برکت تبلیغات اسلامی قطب فرهنگی‌اش را عقل بداند که بر مدار عقل صحیح و کشف و شهود صحیح و معتبر احیا خواهد شد و همه خدمات صادقانه شما بزرگواران مقبول ذات اقدس اله باشد و توفیق و خدمات برتر و بهتر را برای شما عزیزان مسألت می‌کنیم.
منبع:روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

09:311396/10/30
تعداد بازدید: 1095
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دبيرخانه كنفرانس‌هاي بين‌المللي
مجری سایت : شرکت سیگما