روش‌شناسي در الهيات اخلاق

عنوان كلان‌پروژه
روش‌شناسي در الهيات اخلاق
گروه مجري
گروه اخلاق
مدير كلان‌پروژه
محمد عالم‌زاده نوري
همكاران
مهدي احمدپور، كاظم دليري و ...
 
 
بسم الله الرحمن الرحيم

روش‌شناسي در الهيات اخلاق
(روش‌شناسي استنباط آموزه‌هاي اخلاقي از منابع اسلامي)
 ضرورت و اهداف كلان‌پروژه
حوزه‏هاى علميه كه كانون توليد علوم ديني و مركز پژوهش در معارف اسلامى است به بركت اتصال به قرآن كريم به مثابه حلقة پاياني وحي و ميراث عظيم روايى، دستمايه گران‌سنگى براى پژوهش در اخلاق و تربيت اسلامى دارد، اما عدم اقبال انديشمندان به دانش اخلاق و برخورد تفنّنى و در حاشيه با آن موجب شده كه در ميان سطح قابل توجّهى از حوزويان واژه «اخلاق» هرگز به يك دانش رسمى با ساختار منسجم انصراف نيابد و حداكثر مشتمل بر مجموعه‏اى از اندرزها، دستورالعمل‏ها و توصيه‏ها باشد. «درس اخلاق» در حوزه، بيش از آن كه به جوانب علمى و پايه‏هاى نظرى اخلاق ناظر باشد، درصدد تأمين بهره‏هاى عملى و تربيتى آن است و به معناى دقيق كلمه «منبر موعظه و ذكر» به‏شمار مى‏رود كه البته كاركردهاى ضرورى ويژه خود را دارد، ولى به معناى داير بودن كرسى تدريس اين علم در حوزه نيست.
علم اخلاق پس از ظهور انديشمندان بزرگى در مكاتب چهارگانه اخلاق اسلامى از قرن هفتم تاكنون تحول انقلابى و شالوده‏شكنى را به خود نديده و برخلاف بسيارى از علوم اسلامى نظريه‏پردازى و قاعده‏سازى در آن، قرن‏هاست كه در حال ركود به سر مي‌برد. از اين‏رو و نيز به جهت فقدان تأملات روش‌شناختي، و نگاه‏هاى آسيب‏شناسانه و مسأله‏ياب، پژوهش‌هاي اخلاقى ماهيتى تكرارى و عموماً كم‌مايه به خود گرفته و كارآمدي و جذّابيتى ندارد.
در هر علم دينى بايد عناصر سه‏گانه «عقلانيت»، «حجيّت» و «كارآمدى» حضور داشته باشد. با اين لحاظ، مشكلات علم اخلاق اسلامى را بايد در ضعف تامين اين سه مؤلفه يعني «عقلانيت‏گريزى»، «عدم استناد» و «ناكارآمدى» جست و جو كرد.
ضروري است به منظور پرهيز از هرج و مرج روش‏شناختى در مطالعات اخلاقى و جلوگيرى از تأثيرات نابجاى انديشه‏هاى غير دينى، التقاط فكرى و اخبارى مسلكى:
1.   متدولوژى جامع علم اخلاق اسلامى (روش استنباط و توجيه گزاره‏هاى اخلاقى) تدوين گردد، به گونه‏اى كه محصول علم اخلاق به اسلام منتسب باشد و برچسب اخلاق يونانى، هندى، مسيحى، نوافلاطونى، علمى، تجربى، اخبارى يا سطحى‏نگر و التقاطى به آن الصاق نشود.
2.   اصول استنباط و منطق اجتهاد در حوزه تفقّه اخلاقى از رهگذر بازشناسى قواعد استظهار در حوزه مباحث الفاظ، ملازمات عقليه، حجيت و اصول عمليه در چارچوب اصول عام استنباط و نيز اصول و قواعد مقبول شاخه‌هاي جديد دانش‌هاي زباني مانند «هرمنوتيك»، زبان‌شناسي، فلسفه تحليلي و ... تدوين گردد.
3.      پس از تعيين تكليف نهايي با انگاره تسامح در ادله سنن، كاوش‏هاى سندشناختى دقيق بر اساس قواعد مشخص صورت پذيرد، به‏گونه‏اى كه درجه ارزشمندى هر يك از روايات اخلاقى از حيث رجال حديث يا مصادر اوّليّه آشكار گردد و نيز نحوه تأثير شهرت روايى و شهرت عملى در حجيت احاديث اخلاقى و تربيتى معلوم باشد.
4.      در بررسى‌هاي نقلى، جامع‏نگرى و توجه به خانواده آيات و احاديث رعايت شود و از هر نوع برخورد گزينشى پرهيز گردد.
5.   از سيره و رفتار معصوم به صورتي منضبط و روشمند در استنباط اخلاقي بهره گرفته شود و ابهام‌ها دربرداشت و فهم از سيره اخلاقي ـ تربيتي پيشوايان معصوم مرتفع گردد.
6.   روش بهره‏گيرى از عقل به مثابه حجّت دينى و دايره كاربرد آن در اثبات مبانى اخلاق، توجيه گزاره‏هاى اخلاق اسلامي، تبيين بايد و نبايدهاي عرصه‏هاى كاربردى، تطبيق‏ها و استنتاج‏ها و... صورت‏بندى شود و نحوه تعامل دريافت‏هاى خِرَد اخلاقى و داده‏هاى وحيانى در تعيين حكم اخلاقى تعيين شود.
7.    قواعد و اصول تفسير يافته‏هاى شهودى و شاخص‏هاى كاربردى «حجيّت‌سنجى» شهود تدوين گردد و روش حل تعارض شهودهاى عرفانى مشخص باشد.
8.   ظرفيت‏هاى ويژه، كاركردهاى اختصاصى و روش بهره‏گيرى از عقل، نقل، شهود، تجربه در استنباط گزاره‏هاى اخلاق دينى به تفكيك معلوم و محدوديت‏هاى كاربست هر يك از آن‌ها آشكار شود.
9.   جايگاه روش تجربي در فهم گزاره اخلاقي ديني و محدوديت‏هاى آن در حوزه معرفت اخلاقى بازشناسى شده و در كاربست اين روش در اخلاق مورد توجه قرار گيرد و از تمام ظرفيت‏هاى علوم انسانى تجربى براى بالندگى روشمند علم اخلاق اسلامي استفاده شود.
10.بخش آسيب‏شناسى در هر يك از رويكردهاي چهارگانة عقلي، نقلي، شهودي و تجربي فعال باشد تا روش‏هاى نادرست و ناكارآمد، شناسايى و وجه نارسايي آن‏ها گوشزد شود تا پژوهش‏هاى درون‏دينى در علم اخلاق از نظر حجيّت و استناد معتبر باشد.
بدين ترتيب مركز اخلاق و تربيت پژوهش در عرصه فراخي به نام الهيات اخلاق اسلامي را براي سال‌هاي آينده وجهة همت خود ساخته است كه كلان‌پروژه «روش‌شناسي در الهيات اخلاق» يكي از خوشه‌هاي مهم مطالعاتي اين عرصه را تشكيل مي‌دهد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما