واعظی
1397/12/18 شنبه رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم : نیازمند بحث های انضمامی حوزه عدالت هستیم رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که نیازمند بحث های انضمامی حوزه عدالت هستیم، گفت: باید بحث های انضمامی راجع به خروج از وضع موجود جامعه را مطرح کنیم و مجریان عادل را به کار بگیریم.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در همایش بین المللی «امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» که به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، با اشاره به چرایی عنوان همایش اظهار داشت: مهمترین دلیل انتخاب این عنوان، نیاز واقعی انسان معاصر به معنویت و عدالت است.

وی با بیان این که رنج ها و آلامی که بشر امروز تحمل می کند به خاطر ضعف اخلاق و معنویت واقعی و فقدان عدالت اجتماعی در عرصه های مختلف است، افزود: حجم زیاد بروز و ظهور عرفان های نوظهور و معنویت های سکولار در جای جای جهان امروز، حکایت از یک عطش و گمشدگی بشر امروز می کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: مسأله گرایش های معنوی و اخلاقی ریشه در ذات بشر دارد و فطری است و چون از چشمه زلال سیراب نمی شود و از معنویت واقعی بهره مند نمی شود، به سمت این سراب های معنوی حرکت می کند.

وی با بیان این که استقرار عدل در جامعه سه ضلع اصلی دارد که معنویت را با عدالت گره می زند، گفت: یک ضلع، وجه نظری عدالت است که کدام مدل از عدالت اجتماعی و کدام تلقی و تفسیر از عدالت اجتماعی ملاک است، ضلع دوم بحث مجریان عدالت است زیرا بهترین نظریه و ایده وقتی به نتیجه می رسد که مجریانش صلاحیت پیاده کردن آن مدل از عدالت اجتماعی را داشت باشند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی ضلع سوم را فرهنگ عدالت دانست و اظهار داشت: جامعه باید عدالت خواه و مطالبه گر عدالت باشد تا عدالت مستقر شود، به تعبیر دیگر اجرای هر امر اجتماعی بعد فرهنگی دارد و نمی شود یک طرح اجتماعی را فارغ از فرهنگ جامعه اجرا کرد زیرا جامعه برای هر تحولی باید همراه و همسو باشد و فرهنگ متناسب با آن را داشته باشد.

وی افزود: فرهنگ با معنویت در آمیخته و معنویت یک عنصر فرهنگی است، بنابراین مهم است که فرهنگ جامعه چگونه باشد تا عدالت برقرار شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر جامعه ای از غنای معنوی بهره مند باشد و معنویت اسلامی در لایه های مختلف حاکم باشد، معلوم است که عدالت علوی و اسلامی با سهولت بیشتری و مقاومت کمتری و زمینه سازی بهتری در آن جامعه مستقر می شود اما اگر سمت و سوی اخلاقی و معنوی جامعه دچار اعوجاج باشد و اگر مدیران جامعه دغدغه مند عدالت نباشند و عدالت برایشان مسأله نباشد، اگر بهترین ایده و طرح را مطرح کنیم هم عدالت محقق نمی شود.

وی گفت: اعتقاد ما بر این است که امام علی(ع) در رفتار، گفتار، سیره و منش معارفی را عرضه می کند و الگوی عینی و عملی را به رخ تاریخ می کشد که برای همیشه تاریخ منبع و الگو است و امروز حوزه و اندیشمندان ما برای تنقیح مدل عدالت اسلامی در جامعه نیازمند مراجعه مستمر به سیره و گفتار امیر المؤمنین(ع) هستند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که نیازمند بحث های انضمامی حوزه عدالت هستیم، اظهار داشت: باید بحث های انضمامی راجع به خروج از وضع موجود جامعه را مطرح کنیم و مجریان عادل را به کار بگیریم زیرا اگر مجریان توانمند عادل و عدالت‌خواه و با انگیزه نباشند، عدالت اسلامی محقق نشده و تبعیض برطرف نمی شود و با دست ها آلوده نمی شود شیشه ها را تمیز کرد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ جامعه هم باید فرهنگ عدالت‌خواه، عدالت پرور و معنویت گرا باشد و در بستر معنویت اسلامی است که عدالت اسلامی محقق می شود.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما