جوادی آملی
1397/12/16 پنجشنبه آیت الله جوادی آملی: اگر مردم از حکومت جدا شوند رهبر علی(ع) هم باشد شکست می خورد آیت الله جوادی آملی گفت: ما درباره نماز داریم که نماز عمود دین است ولی درباره مردم داریم که «ان عماد الدین و جماع المسلمین و العده علی الاعداء الناس» عماد از عمود مهمتر است یعنی مردم اگر جدا شدند، رهبر اگر علی(ع) هم باشد مساوی شکست است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در همایش بین المللی «امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» که به همت پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، گفت: عدل اگر چه مفهوم روشن و معنای شیرینی دارد لکن بدون توحید ممکن نیست.
وی با بیان این که جامعه ای که موحد نیست و داعیه عدل دارد فرعون است، افزود: معنای عدل وضع کل شیئ فی موضعه است و انسان موحد معتقد است که جای اشیاء را تنها خداوند می داند، بنابراین علی(ع) که موحد ناب است می داند جای اشیاء کجاست.
این مرجع تقلید اظهار داشت: مطلب دوم این است که عدل بدون توحید نه معنا دارد، نه موضوع دارد و نه مصداق و حضرت علی(ع) خودش را سخنگوی قرآن معرفی می کند و این علی که سخنگوی قرآن است توحید ممثل است. 
وی با بیان اینکه معیار حق بودن علی(ع) این است که علی حق محور است افزود: ما یک حق داریم که مقابل ندارد و حق محض و حق در مقام ذات است و  یک حق هم داریم که معادل و مقابلش باطل است که حق در مدار امکان است، نه در مقام ذات. 
آیت الله جوادی آملی گفت: این جمله که «علی مع الحق، الحق یدور معه حیث ما دار» که پیامبر(ص) در رابطه با امیرالمؤمنین(ع) فرمود به معنی وحدت حق با علی(ع) است.
وی با بیان این که ائمه(ع) دین ممثل هستند، گفت: چرا قول و فعل این ها حجت است زیرا این ها را خداوند معصوم تربیت کرد و آن چه می گویند و می نویسند و عمل می کنند حق است و ما دین را از این ها می گیریم و میزان اعمال هستند. 
این مرجع تقلید اضافه کرد: ما یک قانون نوشته نداریم که امام طبق آن عمل کند بلکه قانون ما فعل او است یعنی اگر دین را بخواهیم ببینیم باید ببینیم علی(ع) کجاست.
وی با بیان این که پیامبر(ص) فرمود «اللهم ادر الحق معه حیث ما دار» گفت: علی(ع) مدار و محور حق است و تا انسان کامل نباشد عدل را نمی داند چیست زیرا عدل تنها عدل مالی و گفتاری نیست بلکه عدل ممثل بودن مطلب دیگر است.
آیت الله جوادی آملی اظهارداشت: اگر می گوییم علی با حق است، نه این که ما یک حق داریم و یک علی داریم. این دو در یک شیء ثالث معیت دارند بلکه علی(ع) خود حق است و حق خود علی(ع) است و دو شیء نیستند که بخواهند در شیء ثالثی با هم جمع شوند و در آیه مباهله که از امیرالمؤمنین به عنوان نفس و جان پیامبر(ص) تعبیر می شود به همین اعتبار است.
وی با طرح این پرسش که علی(ع) که عدل ممثل و توحید ممثل است ابتکاراتش در اسلام چیست؟ گفت: تثلیث در روش عبودیت خداوند از ابتکاراتی است که قبل از علی(ع) کسی آن را نگفته بود که عبادت به سه گونه است، یا از خوف آتش است و یا از شوق بهشت و سوم هم از روی حب به خداوند است.
این مرجع تقلید با اشاره به آیه «قل لا اسئلکم عیه اجرا الا المودة فی القربی» ابراز کرد: خداوند در قرآن می فرماید که دین اسلام دین محبت است و رهبران الهی مهر و محبت را در جامعه توزیع می کنند.
وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) می گویند که محبت ظرف مستقر است و اگر مستقر شد، جا برای کس دیگری نمی ماند و لذاست که امیرالمؤمنین(ع) می فرماید اگر خواستی خدا را عبادت کنی از روی محبت عبادت کن.
آیت الله جوادی آملی با بیان این که عدل کوچک ترین مقام علی(ع) است و امام علی(ع) در مقامات بالا است و توحید و عبودیت را معنا کرده است، افزود: اگر خواستیم عدل علی(ع) را ترسیم کنیم باید در دامنه مناجات با معبود و ناز در برابر معبود ترسیم کنیم و کسی عادل است که بداند مثل یک گیاه نیست که زیر خاک برود و بپوسد بلکه ما ابدی هستیم.
وی با بیان این که حکمت در خدمت قرآن و عقل در خدمت شرع است، افزود: عقل شرع را کشف می کند و عقل و نقل دو چراغ هستند که شرع را کشف می کند و چون خداوند مهندس این عالم است عقل کشف می کند که حداقلِ بی عدالتی، آبروریزی است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: حکمت متعالیه می گوید هر چیزی در جای خود مانند اعداد است به این صورت که اگر عدد 5 را از بین 4 و 6 برداریم و اختلاس و یا دزدی کنیم جای دیگری برایش مناسب نیست و بالاخره پیدا می شود و جای خودش باید باشد؛ این ها اقل دین است و کف بحث عدل این است که این کار را بکنیم ثواب دارد.
وی با بیان این که ما باید خطرهای انقلاب را بررسی کنیم که چطور شد که عدل علوی به ظلم اموی و غدیر به سقیفه تبدیل شد، گفت: امیرالمؤمنین(ع) در عهدنامه مالک اشتر مشخص کرده و گفته است که می دانی  چرا عدل علوی رفت و ظلم علوی آمد؟ زیرا این ها اولین کاری که کردند این بود که مکتب را عوض کردند و دین را به اسارت گرفتند و هر جور که خواستند قرآن را معنا کردند و روایت را تفسیر کردند.
آیت الله جوادی آملی افزود: امیرالمؤمنین(ع) ادامه می دهند که می دانی چطور من خانه نشین شدم و دست من را بستند؟ اول دست دین را بستند و بعد دست من را بستند؛ اول قرآن، سنت و مکتب را به اسارت گرفتند و مکتب خفه شد و بعد به سراغ مردم رفتند و می فرمایند که اگر در جامعه ای رهبر علی(ع) هم باشد مادامی که مردم با او نباشند شکست قطعی است زیرا این یک اصل است.
وی افزود: ما درباره نماز داریم که نماز عمود دین است ولی درباره مردم داریم که «ان عماد الدین و جماع المسلمین و العده علی الاعداء الناس» یعنی مردم اگر جدا شدند رهبر اگر علی هم باشد مساوی شکست است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: چیزی که در تمام نهج البلاغه است این است که من همان علی سابق و علی میدان جنگ هستم؛ من یک عمو داشتم به نام حمزه و یک برادر داشتم به نام جعفر که خداوند فرمود دو بال به او می دهم که پرواز کند ولی الان یک عموی بی خاصیت دارم به نام ابن عباس که جزء آخرین ربا خواران مکه بود و یک برادر دارم به نام عقیل که از من تقاضای سهم بیشتر از بیت المال را دارد؛ اگر من یاران دیروز را داشتم نمی گذاشتم که سقیفه امضا شود.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما