بیانیه
1395/11/3 يكشنبه بیانیه کمیته تخصصی عقلانیت و اعتدال و نقش آن در گفت‌وگوهای فرهنگی کمیته تخصصی عقلانیت و اعتدال و نقش آن در گفت‌وگوهای فرهنگی بمناسبت اختتامیه همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، بیانیه ای صادر نمود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، هم‌زمان با برگزاری اولین دور از گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، کمیته تخصصی «عقلانیت و اعتدال» در تاریخ 1395/11/3(23 ژانویه 2017) با حضور جمعی از فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی و عرب در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شهر قم برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این دور از گفت‌وگوها با توجه به نقش عقلانیت و اعتدال در حل و فصل منازعات و کاهش چالش‌های جهان اسلام، بر موارد زیر تأکید ورزیدند:
1- اهمیت و تداوم گفت‌وگو و هم‌اندیشی فرهیختگان و اندیشمندان ایرانی و عرب با محوریت عقلانیت و اعتدال.
2- ضرورت توجه به همگرایی امت اسلامی، با عنایت به آموزه‌های دینی در خصوص جایگاه عقلانیت و اعتدال.
3- ضرورت توسعه و تعمیق فرهنگ گفت وگو  با محوریّت عقلانیت و اعتدال در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و مناسبات جوامع اسلامی.
4- بهره‌برداری بهینه از ظرفیت نهادهای مدنی کشورهای اسلامی در عرصه عقلانیت و اعتدال، درراستای همگرایی میان ایران و جهان عرب.
5- ضرورت برجسته‌سازی آموزه‌های عقلانیت و اعتدال در برنامه‌ریزی‌های آموزشی کشورهای اسلامی درراستای فراگیری گفتگوهای فرهنگی بین ایران و جهان عرب.
6. رویکرد فرهنگی به گفتگو  برای رسیدن به راه حل مشترک برای رفع چالش ها و بحران های جهان اسلام معاصر.
7. ضرورت تبیین و ارائه چهره عقلانی و عادلانه از اسلام در نهادها و مجامع علمی بین المللی.
8. ضرورت معرفی اندیشمندان و علمای مروج عقلانیت و اعتدال به عنوان الگو در ایران و جهان عرب.
شرکت‌کنندگان در نشست ضمن تشکر و قدردانی از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دیگر مراکز و نهادهای علمی و پژوهشی برگزارکننده این دور از گفت‌وگوها، پیشنهاد می‌کنند به‌منظور فراهم‌سازی امکان ارتباط و گفت‌وگوی مستمر و سازنده میان فرهیختگان و اندیشمندان ایران و جهان عرب مجمعی با عنوان «مجمع گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی فرهیختگان و اندیشمندان ایران و جهان عرب» تأسیس گردد. دبیرخانه این مجمع در شهر قم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشکیل می شود و مجموعه‌ای از فعالیت‌های علمی و فرهنگی را در قالب محورهای ذیل سامان می بخشد:
•    انتشار نشریه تخصصی با همکاری اعضای مجمع و با مدیریت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،
•    ایجاد تارنمای تخصصی با مشارکت اعضای مجمع و با مدیریت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،
•    برپایی نشست‌های دوره‌ای.
این مجمع از این پس به‌صورت دوره‌ای و براساس توافق اعضاء، نشست‌های خود را برگزار خواهد کرد و آیین‌نامه داخلی آن در اولین نشست توسط دبیرخانه تهیه و برای تصویب و تأیید نهایی در اولین جلسه مجمع در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما