دوسالانه عکس حوزه
1395/3/17 دوشنبه فراخوان چهارمین دوسالانه ملی عکس حوزه اعلام شد فراخوان چهارمین دوسالانه ملی عکس حوزه در موضوع روحانیت و حوزه های علمیه، از سوی مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اعلام شد.
به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، چهارمین دوسالانه ملی عکس حوزه در موضوع روحانیت و حوزه های علمیه از سوی مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود که فراخوان آن به شرح ذیل می باشد:
 
هوالمصوّر
واَشرَقتِ الارضُ بِنورِ رَبِّها
برگزاری سومین دوسالانه عکس حوزه در سال 1392 نویدبخش یک گام شجاعانه و یک رویداد فرهنگی و هنری در سطح ملّی بود. دستاوردهای این دوسالانه که با استقبال کم نظیر مخاطبانی از تمامی استـان های کشور همراه بود؛ ما را برآن داشت تا با توکل بر ذات باری تعالی؛ چهارمین دوسالانه را همراه و همدل عکاسان ایران اسلامی و همگام عزم و خلاقیتشان برگزار کنیم.
 
امید است این رویداد فرهنگی هنری موجب تعمیق روابط و شناخت بیشتر اصحاب هنر و اندیشه با متن حوزه های علمیه و دغدغه های آن باشد و از طرف دیگر زمینه ورود بیشتر حوزه های علمیه در تعامل کارآمد با هنرمندان رشته ی عکاسی را فراهم آورد. افق پیش رویمان روشن است. می دانیم که این راه به گلگشت باغی چشم نواز و مصفّا می انجامد. راهی گشوده ایم که حضور گسترده عکاسان به آن صفا و جلایی افزون می بخشد و قطعا وسعت زیبایی این دشت مصفّا ،به وسع همت این هنرمندان خلّاق و تلاش عاشقانه ی آنان بستگی دارد و بدون شک، بستر و فرصتی است برای تجربه هایی ارزشمند و ماندگار. ما نیز به سهم خود به عهد و پیمان خود وفاداریم و دست نازک خیال همه ی هنرمندان را با همدلی و همراهی ، می فشاریم.
 
چهارمین دوسالانه ملی عکس حوزه (اشراق)
دوسالانه عکس حوزه، نخستین رویداد ملّی است که در موضوع روحانیت و حوزه های علوم دینی هر دو سال یک بار برگزار می شود.
نقش و اهمّیت حضور روحانیت اصیل در فراز و نشیب تاریخ، داستانی است پرماجرا که چندان ناگفته نیست. اما بازگویی آن با زبان تصویر، حدیثی است تازه و ناب، که نیازمند کاوش و تحقیقی پرحوصله و دامنه دار است. و این مهم، همراهی و همیاری بسیاری را می طلبد.
هنر عکاسی، که اینک جایگاه بلند و ویژه ای در جهان ارتباطات و رسانه های فرهنگی و تبلیغی یافته است، خوشبختانه در ایران نیز با سابقه ای دیرین و گسترده، تاریخ گراسنگی از لحظه های فرّار و پرشکوه فراهم آورده است و چه بسیار که در عرصه های گوناگون، با زبان چشم نواز خود، ناگفته های نغزی را به دیدگان مشتاق نشانده است.
مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نظر به رسالت خاصّ خویش، برای ثبت و ارائة تاریخ مصوّر روحانیت متعهد، چهارمین دوسالانه «عکس حوزه» را با همّت هنرمندان عکاس ایران اسلامی برگزار می کند.
 
اهداف:
1- تشویق جامعه هنری کشور و ترغیب هنرمندان عکاس فعّال برای پرداختن به موضوع های مرتبط با حوزه و روحانیت.
2- استفاده از ظرفیت گسترده هنر عکاسی برای ثبت و انتقال نقش روحانیت در موضوع دوسالانه.
3- فراهم آوردن بستری مناسب برای ارائة توانمندی ها و کشف استعدادهای هم جهت با اهداف دوسالانه.
4- تقویت زمینه ارتباط و تبادل تجربه های هنری میان هنرمندان علاقه مند به موضوع روحانیت و حوزه.
5- اجرای پژوهشی تصویری در موضوع عکس حوزه.
6- شناسایی کارایی و کارآمدی هنر عکاسی در تبیین مفاهیم و تاثیر آن بر مخاطب.
 
موضوع دوسالانه:
روحـانیت و حـــوزه های علمیه: روحــانیت وعلم؛ روحانیت و تبلیغ؛ روحانیت و انقلاب؛ روحانیت و راهبری «سیاسی و اجتماعی»؛ روحانیت ودفاع مقدس؛ روحانیت و فرهنگ و هنر؛ روحانیت و زندگی؛ روحانیت و جامعه؛ روحانیت و ارزش های اخلاقی؛ سبک زندگی؛ اخلاق اجتماعی؛ مدارس و حوزه های علوم دینی(محیط و معماری)؛ چهره(پرتره) و...
 
بخش های جشنواره:
بخش های اصلی: 1- تک عکس ؛ 2- مجموعه عکس
بخش ویژه: عکاسان روحانی

گاه شمار جشنواره:

انتشارفراخوان: 20 فروردین 1395
آغاز ثبت نام و دریافت عکس ها:20 خرداد ماه 1395
آخرین مهلت ثبت نام و دریافت عکس ها:20 تیرماه 1395
داوری: 31تیرماه 1395
اطلاع رسانی و اعلام نتایج: 2مردادماه 1395
افتتاح نمایشگاه: 14مردادماه 1395 همزمان با سالروز ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
آیین اختتامیه و اهدای جوایز:  23مرداد ماه 1395 همزمان با شب ولادت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام
تحویل کتاب سومین دوسالانه عکس حوزه: همزمان با اختتامیه چهارمین دوره
 
شرایط شرکت درجشنواره:
1- شرکت در دوسالانه برای تمامی هنرمندان عکاس آزاد است.
2- عکس ها باید توسط فرایند عکاسی ثبت شده باشند.
3- عکس های ارسالی باید مستند بوده و درآن ها از هرگونه دستکاری و یا حک و اصلاح که جنبة استنادی عکس را مخدوش نماید پرهیز گردد.
4- در صورتی که فرایند ثبت نام وعکس های ارسالی مطابق شرایط فراخوان نباشد، امکان شرکت عکس ها در داوری وجود ندارد.
5- عکس ها می تواند تک رنگ، سیاه و سفید و یا رنگی باشد.
6- هر عکاس مجاز است حداکثر 7قطعه تک عکس و یک مجموعه (حداکثر 7قطعه ای) به نشانی الکترونیکی جشنواره ارسال نماید.ترتیب نمایش عکس های بخش مجموعه با عدد مشخص گردد.
در خصوص آثاری که در بخش مجموعه عکس پذیرفته نمی شوند؛ امکان قضاوت در بخش تک عکس نیز وجود دارد. برای این منظور اعلام نظر موافق صاحب اثر الزامی است.
7- اطلاعات شرکت در جشنواره، در تهیه مطالب انتشاراتی و نمایشگاهی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، لذا صحّت اطلاعات ارسالی برعهدة شرکت کننده است.
8- دبیرخانه جشنواره، ارسال کننده را صاحب اثر می شناسد، در صورتی که خلاف آن ثابت شود، تمامی امتیازات متعلّقه باطل و اثر مزبور از نمایشگاه و امور انتشاراتی حذف خواهد شد. درضمن عواقب حقوقی آن نیز بر عهدة ارسال کننده خواهد بود.
9- شرکت در چهارمین بینال عکس حوزه، به معنای پذیرش شرایط دوسالانه بوده و برگزارکننده مجاز است با حفظ حقوق مادی و معنوی عکاس، از تمام یا بخشی ازآثار منتخب در انتشارات مربوط به جشنواره، اعم از کتاب، نمایشگاه، سایت جشنواره، اطلاع رسانی و سایر موارد مرتبط با جشنواره استفاده نماید.
10- ارسال اثر به منزلة قبول مقررات است و تصمیم گیری در مسائل پیش بینی نشده وتفسیر شرایط و مقررات به عهدة دبیرخانه است.
 
ثبت نام:
ثبت نام و ارسال عکس ها باید در پایگاه الکترونیکی (سایت) دبیرخانه جشنواره به نشانی: Photohawza.eshragh.ir انجام گیرد.
در هنگام ثبت نام فقط ازحروف انگلیسی استفاده شود.
 
اندازه عکس ها:
اندازه اصلی عکس می بایستی قابلیت چاپ در ابعاد 50 در 70 سانتیمتر را با کیفیت مطلوب داشته باشد و برای ارسال؛ اندازه عرض عکس 1400پیکسل یا ارتفاع عکس 1050پیکسل باشد. کیفیت عکس ها را بصورتی انتخاب کنید که حجم هر عکس از یک مگابایت بیشتر نباشد. عکس ها باید با  فرمت JPEG ارسال شوند. لطفا اندازه وحجم عکس ها را پیش از ارسال کنترل کنید، در صورتیکه عکس ها شرایط ثبت نام را نداشته باشند، در هنگام ثبت نام، آپلود نخواهند شد.
عنوان عکس: عنوان فایل باید عنوان عکس باشد. عنوان در داوری خوانده نمی شود و تنها برای شناسایی عکس است، به همین دلیل تمام عکس های خود را نام گذاری کنید. عنوان باید کوتاه باشد. برای عکس خود، عنوان های ساده انتخاب کنید.
داوری: عکس های هرشرکت کننده پشت سرهم به داوران نشان داده خواهد شد. داوری بر مبنای پذیرش و رد انجام می گیرد. نتایج داوری نهایی بوده و اعتراضی پذیرفته نخواهد شد.
نام: هیچ اطلاعاتی ازقبیل عنوان عکس و نام عکاس به داوران ارائه نمی شود. هیچ نوشته ای از قبیل عنوان عکس یا نام عکاس در داخل عکس نباید باشد. عکس هایی که در داخل آنها این قبیل اطلاعات باشد، از داوری حذف خواهند شد.
نمایشگاه: براساس فضـای نمایشگاه، عکـس های راه یافته در ابعاد 50 در 70 سانتی متر چاپ شده و به نمایش درخواهد آمد.
چاپ: برای چاپ عکس های منتخب درابعاد نمایشگاهی پس ازپذیرش اثر با عکاس آن تماس گرفته خواهد شد تا فایل آن را در اندازه ی بزرگتری ارسال کند. عکاسان برگزیده برای حضور در مراسم اهدای جوایز مهمان جشنواره خواهند بود.
 
جــوایـز:
نشان زریّن شمسه ی محمدی، لوح افتخار و سی میلیون ریال به نفرات اوّل هر بخش.
نشان سیمین شمسه ی محمدی، لوح افتخار و بیست میلیون ریال برای نفرات دوّم هر بخش.
نشان برنزین شمسه ی محمدی، لوح افتخار و ده میلیون ریال به نفرات سوم هر بخش.
لوح تقدیر و مبلغ هفتصد و پنجاه هزار ریال به ازای هر قطعه عکس راه یافته به نمایشگاه.
کتاب دوسالانه: کتاب نمایشگاه به تمامی هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه راه یافته اهداخواهد شد.
اعلام نتایج: نتایج هر شرکت کننده به نشانی الکترونیکی وی ارسال خواهدشد. شرکت کنندگان باید در فرم ثبت نام یک ایمیل صحیح ثبت کنند.
 
هیئت اجرایی دوسالانه:
شورای سیاست گذاری: دکتر محمد حسنی، حجج اسلام حسن محمودی، علی جعفری و آقایان مهدی بنکدار و ابراهیم سلیمانی
داوران دوســالانه: آقایان سیدعباس میرهاشمی، دکتر محمد خدادادی مترجم زاده و فرهاد سلیمانی
دبیـر دوســالانه: ابراهــیم سلیـمانی

راه های ارتباطی و تماس:
پایگاه الکترونیکی: Photohawza.eshragh.ir
پست الکترونیکی(ایمیل):  photohawza@eshragh.ir

نشانی پستی:

قم / خیابان شــهداء (صفائیه) / کوچه شماره 21 / فرعی اول سمت چپ
پلاک 50 / کدپستی: 45131 و 45117-37137 /  دبیرخانه عکس حوزه.
تلفن تماس با دبیرخانه:025371160 داخلی 5153
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما