لک زایی
1396/2/6 چهارشنبه رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد:  الزامات توانمندسازی علوم اسلامی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: با سیاستگذاری در حوزه تکمیل و ترمیم دانش ها با توجه به نیازهای موجود، توانمند سازی علوم اسلامی اتفاق می افتد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در مراسم رونمایی از پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از محورهای فعالیت این پژوهشگاه برای تحقق اهداف خود در اساسنامه که مدنظر است، توانمندسازی علوم اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی بوده است. 
وی با اشاره به الزامات توانمندسازی علوم اسلامی گفت: اولین الزام این است که رویکرد ما، رویکرد مسأله محور و نیاز محور باشد؛ یعنی ببینیم که چه انتظاری از علوم انسانی وجود دارد که این علوم باید آن انتظارات را نه در سطح ملی، بلکه در سطح جامعه بشری برآورده سازد، چرا که امروزه با توجه به وجود فضای مجازی نباید مسائل خیلی متصف به ملی نشود و به دلیل آن که سیالیتی که پیش آمده، بسیار سریع در سراسر جهان منتقل می شود. 
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: نگاه بین رشته ای و فرارشته ای و همچنین رویکرد سیستمی، جامع و بنیادی از دیگر رویکرد ها در این راستا است؛ رویکرد چهارم، رویکرد بین المللی و تطبیقی است؛ در رویکرد تطبیقی باید به تطبیق به لحاظ زمان، سطوح، موضوعات مذهبی و دینی و مکاتبی که وجود دارد، توجه شود. 
وی افزود: ما تنها ساکنان این کره ارض نیستیم و دیگرانی هم بوده اند و هستند که آنها هم مباحثی دارند و رویکردهای تطبیقی به ما کمک می کند که بهتر خود و داشته هایمان را بهتر بشناسیم و بیشتر مورد توجه قرار دهیم. 
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: رویکرد نظریه پردازی، نوآوری و نقد دیدگاه ها و نظریات موجود، رویکرد پنجم از الزامات توانمندسازی علوم اسلامی است؛ اگر علوم اسلامی بخواهد توانمند شود، باید به مسائل مبتلابه  متنابه از طرق مختلف از جمله از راه نظریه پردازی پاسخ دهد. 
وی گفت: دیگر رویکرد رویکرد انباشتی به دانش و رویکرد تمدنی است؛ به سمت تمدن رفتن با تولید(علم، قدرت، ثروت) صورت می گیرد؛ در بحث فرهنگ باید تولید اندیشه و دانش انجام شود؛ این رویکرد را باید داشته باشیم تا توانمندی به معنا واقعی و حقیقی کلمه اتنفاق بیفتد.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: رویکرد هشتم، در دسترس قرار دادن دانش های تولید شده به شکل جامع و روشمند و مؤثر است؛ اینجاست که ما باید وارد بحث مدیریت دانش شویم؛ در واقع یک بار مدیریت دانش، تولیدات را به شکل روشمند در اختیار مخاطب قرار دهیم و یک بار در حوزه تولید دانش سیاستگذاری کنیم؛ با سیاستگذاری در حوزه تکمیل و ترمیم دانش ها با توجه به نیازهای موجود، توانمند سازی علوم اسلامی اتفاق می افتد. 
وی گفت: آن چه مربوط به بهره گیری از فناوری های نوین که لازمه این امر شناخت فناوری های نوین و آشنایی تخصصی با علوم اسلامی و جامعیت در ساماندهی است که شاید در این جهت نیاز به توجه بیشتری داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: وقتی که این پایگاه را در معرض عموم قرار دادید، هر کسی که بخواهد در ده رشته ای که کار کردید و اطلاعات را در اختیار قرار دادید، حرکت کنید، می داند که از لحاظ مغزهای دانش در کجا  در حال حرکت است؛ شاید نیاز باشد در بخش ارتباطات، آموزش و بهره برداری از دانش ها در چارچوبی که اشاره شد، بیشتر حرکت کنیم و برنامه ریزی داشته باشیم. 
وی افزود: این پایگاه اطلاعات باید تقویت شود که هم پژوهشگران در تدوین این پایگاه مشارکت کنند؛ اگر تدوین این اصطلاحات را به جمع خاصی محدود کنیم، خیلی حرکتمان کند خواهد بود.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما