قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان ها و فرق انحرافی

هم اندیشی

sds

ww

a

q1

ddaa
1395/12/22 يكشنبه گزارش هم اندیشی شیوه های مواجهه با معنویت گرایی نوظهور نخستین هم اندیشی شیوه های مواجهه با معنویت گرایی نوظهور در ساختمان اداره برنامه ریزی و نظارت دفتر تبلیغات اسلامی برگزار گردید.
در این هم اندیشی که از طرف قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان ها و فرق انحرافی برگزار شد، اساتید و صاحب نظران به ارائه دیدگاه های خود در این رابطه پرداختند. قابل توجه است این هم اندیشی به عنوان مقدمه ای برای همایشی با این عنوان در سال آینده می باشد.
در ابتدای این نشست و پس از توضیحات اجمالی آقای سلیمانی، دبیر قطب تعمیق ایمان دینی درباره شیوه فعالیت قطب مربوطه و نیز فرایند برگزاری این هم اندیشی، حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی رئیس قطب به ایراد سخن پرداخت.
حجت الاسلام سبحانی در ابتدای سخنان خود، فعالیت قطب تعمیق ایمان دینی در زمینه مواجهه با جریانات و فرق انحرافی را امری در جهت در کنار هم نهادن ظرفیت ها و به وجود آوردن برآیندی جدید در این رابطه دانست و بیان کرد: کوشش اصلی قطب، فراهم کردن امکان حضور همه افراد و نهادها جهت تحقق این هدف مهم است.
وی سپس به بیان نقایص و کاستی های موجود در زمینه برخورد با موضوع عرفان های نوظهور پرداخت و بیان داشت که نخستین مشکل در این رابطه، عدم وجود هماهنگی بین فعالان حساس به این موضوع مهم است و این مسأله موجبات انحراف مخاطبان را فراهم آورده است. در چنین شرایطی، الگوهای متفاوت و متضادی ارائه شده است که باعث ایجاد تضادها و تناقضاتی شده است و بنابراین لازم است در این زمینه، از حوزه های علمیه صدای واحدی شنیده شود.
رئیس قطب تعمیق ایمان دینی افزود: دومین مشکل در حوزه مطالعات مورد بحث، به کار نبردن تکنیک­های مناسب جهت به دست آوردن راهکارهای عملی است. متأسفانه در این زمینه، با وجود داشتن درون­مایه­های قوی فلسفی و عرفانی فعالیت زیادی صورت نگرفته است و در این راستا، لازم است اقدام به کاربردی­سازی و الگوسازی عملیاتی با توجه به منابع موجود شود.
حجت الاسلام سبحانی در بیان سومین مشکل در زمینه مطالعات پیرامون عرفان های نوظهور به موضوع وجود نداشتن اتاق فکر استراتژیک و راهبردی برای این کار اشاره نمود و بیان کرد: به دلیل عدم وجود آمار و اطلاعات مناسب و صحیح در این رابطه و نیز ناتوانی در ارائه تحلیل صحیح از جریانات موجود، نوعی آشفتگی در شیوه برخورد و راهبرد مواجهه با این جریانات به چشم می خورد.
وی در پایان سخنان خود خواستار رسیدن فعالیت ها به نقاط کانونی و تأثیرگذار شد و مشکل اصلی در این رابطه را نداشتن تفکر و آینده نگری در مواجهه با مشکلات بیان نمود و اظهار امیدواری نمود که مجموعه فعالیت های قطب و همایش آینده بتواند گامی مهم در رفع مشکلات موجود باشد.
پس از سخنان حجت الاسلام سبحانی، اساتید حاضر در هم اندیشی، آقایان احمدحسین شریفی، هادی وکیلی، محمدجواد رودگر، محمدحسن یعقوبیان، احمد غفاری، حبیب الله بابائی، محمد روحانی، مظاهری سیف، بهزاد حمیدیه و محمدتقی فعالی به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود پرداختند و پیرامون آنها بحث و گفتگو صورت گرفت. محورهای سخنان این اساتید را سه موضوع مشترک لوازم مطالعات انتقادی معنویت های نوظهور، مسائل و موضوعات پژوهشی کمتر یا بیشتر توجه شده در این رابطه و نیز نقدهای کلی یا موردی وارد بر پژوهش ها و فعالیت های انجام شده در زمینه مطالعات معنویت های نوظهور تشکیل می داد.
نسخه قابل چاپ
طراحی و پیاده سازی : مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما