منو
تبليغات

اخبار پژوهشکده الهیات و خانواده

نقد و بررسی کتاب «فمینیسم و خانواده»
1401/8/24 سه‌شنبه امروز با خانواده در حال گذار روبه‌رو هستیم پژوهشگر و محقق علوم اسلامی گفت: امروز با خانواده در حال گذار در ایران روبه‌رو هستیم که دچار سردرگمی است و حال خوبی ندارد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، متینه‌السادات موسوی در نشست معرفی، نقد و بررسی کتاب «فمینیسم و خانواده» که به همت پژوهشکده الهیات و خانواده وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد اظهار داشت: کتاب دارای نقاط قوت خوبی است اما در بخش‌هایی نقدهایی بر آن وارد است.

وی تصریح کرد: آینده پژوهی به نام آلوین تافلر می‌گوید زنان و مردان در دنیای امروز سعی می‌کنند خودشان را از آوار رابطه زناشویی بیرون بکشند. همین سخن کافی بود تا مبحث فمینیسم پا بگیرد و به مرور رشد کند.

پژوهشگر علوم اسلامی و دکتری علوم قرآن و حدیث افزود: امروز شاهد رخداد افول نهاد خانواده هستیم که این به دلیل افول کارکرد دین در جامعه است و بالاطبع خانواده هم تحت‌الشعاع همین افول واقع می‌شود و آسیب می‌بیند.

وی اظهار کرد: پدیده‌هایی همچون بی‌بندو باری جنسی یا رمانتیک نشان دادن رابطه ازدواج در این افول کارکردی به خوبی مشهود است. آنچه هالیوود به تصویر می‌کشد باعث خارج شدن خانواده و جامعه از چهارچوب محوری خود شده و همه شئون زندگی بشر را تحت‌الشعاع قرار داده است.

موسوی راهکار حل مشکلات امروز را تقویت نهاد دین در جامعه برشمرد و افزود: رسانه‌ها و مواد اولیه رسانه‌ای که در اختیار عامه مردم و نسل نو قرار می‌گیرد، باید کنترل شده باشند و آموزش بعنوان محور فعالیت‌ها واقع شود تا جایگاه خانواده حفظ و احیا شود.

وی اظهار کرد: فمینیسم در جریان وسیع‌تری شکل گرفته و فرآیند مدرنتیه و صنعت شدن جوامع در توسعه این جریان فکری و سیاسی نقش مهمی دارد و طبیعی است که جامعه در این مسیر تغییراتی داشته و دچار تحول شود.

این پژوهشگر علوم اسلامی با بیان اینکه ارتباط فمینیسم اسلامی با فمینیسم ایرانی در کتاب مشخص نیست، افزود: فمینیسم ایرانی بحث‌های جدی‌تری دارد که می‌تواند در جای خود و کتاب دیگری به بحث و بررسی گذاشته شود.

وی خاطر نشان کرد: در بخش دوم کتاب، جایگاه فمینیسم اسلامی تبیین نشده و به مواردی همچون خشونت در خانه اشاره دارد.

موسوی با اشاره به اینکه بار عمده تفکر برتری مرد بر زن در دن و کتاب‌های مقدس آمده است، اظهار کرد: خدای تصویر شده در کتاب مقدس مردانه است چرا که نویسنده این کتاب‌ها مرد بوده‌اند و از دیدگاه خود قلم زده‌اند و کتاب را نوشته‌اند.

وی گفت: در کتاب مقدس، مردان خوداگاه یا ناخودآگاه در جایگاه برتری قرار دارند چرا که خودشان این کتاب را نوشته‌اند. ۱۲۰ سال قبل کتاب انجیل زنانه نوشته شد و در نوشتار آن از مردگرایی خبری نیست.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی و خانواده تاکید کرد: ۲۵ آیه در قرآن مجید در ظاهر حکایت از برتری مردان بر زنان دارد. در برخی تفسیرها بگونه ای است تلقی شده که مرد جنس برتر از زن است. این در حالی است که در هیچ جای قرآن کریم مرد بر زن برتری ندارد.

وی تاکید کرد: برای تفسیر قرآن باید روح قرآن را لحاظ کرد و دانست که در هچ آیه‌ای از کتاب وحی، از ظلم، نابرابری، تعدی و تجاوز صحبتی نشده است.

موسوی خاطر نشان کرد: تبیین درستی از فمینیسم اسلامی نداریم و آنچه در کشورمان درباره آزادی خواهی و به نام فمینیسم اسلامی مطرح و تمام شده، گذر از سنت به مدرنیته است.
بزنگاه فمینیست در ایران

راحله کاردوانی، عضو پژوهشکده مهرستان و دکترای مطالعات زنان در ادامه این نشست گفت: واکاوی تحلیل دقیق گفت‌وگوها و خبرها درباره اغتشاشات اخیر به‌ویژه در سایت‌های خارجی، نشان می‌دهد فمینیست‌ها، خودشان را تابع مسیح علی‌نژاد می‌دانند. امروز در بزنگاه فمینیست در برابر خانواده و جامعه در ایران هستیم.

وی تصریح کرد: در کتاب فمینیسم و خانواده سخنانی درباره فمینیسم می‌خوانیم اما در نقطه مقابل نقدی بر این موضوع نوشته نشده و توضیحی درباره آن نیامده است. اینکه بتوانیم از متن اصیل قرآن در این موارد بهره بگیریم در هیچ کتابی بررسی و تحلیل نشده است.

عضو پژوهشکده مهرستان خاطر نشان کرد: کتاب مباحث ارزشمندی دارد و باید به اینکه فمینیست مسلمان چه حرف حسابی دارد و چه آینده‌ای را می‌خواهد رقم بزند بحث و تبادل نظر کرد.

وی افزود: امروز با خانواده در حال گذار در ایران روبه‌رو هستیم که دچار سردرگمی است و حال خوبی ندارد.

به گزارش ایمنا، نشست علمی نقد و بررسی مسائل خانواده از منظر فمینیسم با تاکید بر آرا فمینسیم اسلامی با محوریت نقد و بررسی کتاب فمینیسم و خانواده نوشته حجت‌الاسلام حسن سراج‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی به شکل مجازی وحضوری در دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان برگزار شد.


مشاهده در خبرگزاری ایمنا
 


 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر


تعداد بازديد اين صفحه: 632
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما