پنجشنبه 9 فروردين 1403   13:31:41

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در نشست علمی «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی» مطرح شد:

فقه حکومتی زمینه را برای اهداف بیانیه گام دوم مهیا می‌کند

  • خلاصه :مسئول امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان این که مسائلی که در بیانیه گام دوم مورد تأکید قرار گرفته، در دل فقه حکومتی قرار دارند، گفت: فقه حکومتی با رویکردی که دارد، زمینه را برای همه امور مذکور در این بیانیه فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی( تبلیغ نیوز ) به نقل از وسائل، حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر نوایی در نشست علمی با موضوع «جایگاه فقه حکومتی در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی» که با همکاری این دفتر در مجتمع فرهنگی اقامتی آفتاب ولایت مشهد مقدس برگزار شد، اظهار داشت: به نقش فقه حکومتی در تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و اظهار داشت: مقصود ما از فقه حکومتی این نیست که تنها پژوهش ها در حوزه عملیه صورت گیرد؛ وقتی ما سخن از نقش فقه حکومتی در بیانیه گام دوم می زنیم، باید نقش آن را در تمام مسائل گام دوم مد نظر قرار دهیم.

* هماهنگی بیانیه گام دوم با واقعیت‌های فقه حکومتی

وی گفت: اگر بخواهیم عمق بینش رهبر معظم انقلاب را در بیانیه گام دوم مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که هر سطر از بیانیه، دارای مبانی و مفروضات پیشینی است که بر اساس اهداف والایی در اندیشه ایشان وجود دارد؛ اگر ساختار شناسی بیانیه درست انجام شود، به این نتیجه می رسیم که بیانیه مزبور دقیقاً بر اساس واقعیت های موجود در فقه حکومتی، فقه سیاسی، فقه تمدن و فقه الدوله تنظیم شده است.

مسئول امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: انقلاب اسلامی به دوره دوم خود وارد می شود که متضمن خودسازی، جامعه پردازی و تقویت مبانی تمدنی است؛ بنابراین، ما موظف به انواع خودسازی، تقویت جامعه پردازی و تمدن سازی جدید هستیم.

وی برای تمدن اسلامی چهار مرحله تصور کرد و ابراز داشت: دوره آغازین تمدن اسلامی، عصر امامت است؛ دوره دوم، عصر غیبت است که تا قرن هشتم ادامه داشت؛ دوره سوم، دوره میانی است که از عصر صفویه شروع و تا انقلاب اسلامی ادامه داشت و دوره چهارم، عصر انقلاب و دوره کنونی است؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند "انقلاب اسلامی عصری جدید است که در آن تحولات بزرگی رقم می خورد".

* ویژگی‌های عصر انقلاب با توجه به بیانیه گام دوم

حجت الاسلام والمسلمین نوایی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم، به ویژگی های دوره اول انقلاب پرداخت و با بیان این که عصر انقلاب عصر بحران فلسفی غرب است، و اظهار داشت: امروزه غرب تلاش می کند تا مسائل خود را تئوریزه کند، در حالی که خود آگاهند که درون این تئوری جز پوچی چیزی نیست.

وی گفت: در این عصر، با پیروزی انقلاب اسلامی، گفتمان معنویت غلبه پیدا کرده است؛ انقلاب ما جهان را به خود متوجه کرده و به عنوان یک مدل و الگو مورد توجه قرار گرفته است.

* پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دین خود را به عنوان یک عنصر کارآمد معرفی کرد

مسئول امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان این که امروزه به چشم می خورد گسترش باورهای مذهبی است، تصریح کرد: در این دوره، دین خود را به عنوان یک عنصر کارآمد معرفی می کند که در این برهه ارزش های انسانی نظیر صداقت، اخلاص و ایثار معنا پیدا کرده و عصر پس از پیروزی انقلاب، عصر پایان شیطان است.

وی افزود: پیدایش دوره نقش آفرینی قرآن و سنت، تولد شعارهای جهانی و فطری، ایجاد برکت های مهمی نظیر ثبات و امنیت در ایران به‌سان یک الگو، توجه به نظام خانواده، ارتقاء بینش سیاسی مردم، ایستادگی در برابر قدرت های اهریمنی عالم، ساخت تمدن نوین اسلامی، ساخت جامعه اسلامی و تقویت مبانی نظام اسلامی نیز از دیگر ویژگی های عصر انقلاب است.

حجت الاسلام والمسلمین نوایی به تشریح نقش فقه حکومتی در بیانیه گام دوم پرداخت و ابراز داشت: این مقدمات بیان می کند که ما یک رسالت جدیدی در گام دوم بر عهده داریم؛ حال سؤال این است که نقش فقه حکومتی در این خصوص چیست؟ اگر فقه حکومتی در حوزه ها نهادینه شود و ساختار فقه به حکومتی تغییر رویه دهد، چه نقشی در گام دوم خواهد داشت؟ ابتدا باید توجه داشت که فقه حکومتی زیر مجموعه فقه سیاسی است؛ فقه سیاسی کلان مسائل حکومتی را مد نظر قرار می دهد که از دل آنها فقه حکومتی پیدا می‌شود.

* تعریف فقه حکومتی

وی گفت: اساساً فقه حکومتی، فقهی است که به لحاظ جوهره، ذات و مبانی پیرامون مسائلی بحث می کند که جنبه حکومتی دارند؛ مسائلی نظیر حکومت چیست؟ چه ضرورتی دارد؟ چه شکلی دارد؟ حاکمان چه صفاتی دارند؟ رابطه حکومت با مردم چگونه باید باشد؟

* اسلام ذاتاً مرام‌نامه حکومت است

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر بخواهیم اسلام را از این زوایه نگاه کنیم، می توان گفت ذات و جوهره اسلام با تمام شئونش حکومتی است و اسلام ذاتاً مرام‌نامه حکومت می باشد؛ همان‌طور مرحوم امام فرمودند، اسلام با تمام شئونش ذاتا حکومت است و احکام و قوانین اسلام شأنی از شئونات حکومت هستند؛ در فقه حکومتی نیز بحث وجوب تشکیل نظامات و حکومت، امامت و رهبری، اولویت رهبری در جامعه، ساختار حکومتی فقه مطرح است؛ بنابراین تأخیر در فقه حکومتی و عملیات سازی آن محکوم است.

* نقش فقه حکومتی در بیانیه گام دوم

وی به نقش فقه حکومتی در بیانیه گام دوم پرداخت و با بیان این که بیانیه گام دوم منشوری از ولی فقیه است که ذوب شده در اسلام است، افزود: این بیانیه تداعی‌گر فرمایشات غنی و پرمایه رهبر معظم انقلاب در بحث طرح کلی اندیشه اسلامی است که امروزه به صورت کتاب منتشر شده است؛ عبارات، اصطلاحات، هدف گیری ها و نوع حرکت و تمام این ویژگی های بیانیه در سلسه اهداف و محتوای فقه حکومتی قرار دارند.

* فقه حکومتی زمینه را برای اهداف بیانیه گام دوم آماده می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین نوایی اظهار داشت: خود سازی، جامعه پردازی، نظام سازی، جهانی بودن شعارها، جهاد آزادی بخش، نجات مستضعفان و دیگر مسائلی که در بیانیه گام دوم مورد تأکید قرار گرفته، در دل فقه حکومتی قرار دارند؛ فقه حکومتی با رویکردی که دارد، زمینه را برای همه این امور فراهم می کند.

* همانند سازی فقه حکومتی و بیانیه گام دوم

وی گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب بخش هایی نسبت به گذشته، حال و آینده و یک بخش نیز به توصیه ها برای بهسازی پرداخته شده است؛ ما در این خصوص همانند سازی‌ای انجام داده ایم که نشان می دهد تمام مواردی که در این بیانیه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هستند، بر اساس فقه حکومتی استنباط شده اند.

مسئول امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: به عنوان مثال، در این بیانیه به کنار هم بودن دین و دنیا، تقابل انقلاب با ظلم و ستم، آینده روشن، آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال و عقلانیت، ساختن نسل آینده، عدم رکود در انقلاب، ثبات در موضع گیری ها، دفاع دائمی و نه تجاوز، ایده جهانی، حرکت تمدن ساز با تکیه بر جوانان، ثبات و امنیت و تمامیت ارزی، علم و فناوری، مشارکت مردمی و مقابله با فتنه ها، کار، تولید، تلاش همگانی و بها دان به افراد به تناسب اعمال صالحشان، رشد اندیشه، سنگینی کفه عدالت، افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه، جلوگیری از فساد و ایستادگی روز افزون در برابر قلدران اشاره شده که تمام این موارد جزء فلسفه های فقه حکومتی نیز می باشد که نسبت به حال و آینده نیز همین امر صادق است.

وی خاطرنشان کرد: اگر فقه حکومتی در حوزه های علمیه رقم بخورد، می تواند در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در چله دوم و سوم مؤثر باشد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما