جمعه 10 فروردين 1403   10:12:52

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در نشست ادبی هفته هنر مقاومت مطرح شد:

تلاقی رمان و شهادت در سیما و سرنوشت مجاهدی همچون سردار سلیمانی

  • خلاصه :نویسنده و منتقد ادبیات داستانی معاصر گفت: رمان و شهادت اگر در جایی بخواهند با هم تلاقی پیدا کنند، در سیما و سرنوشت مجاهدی همچون سردار سلیمانی باید به هم برسد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، ابراهیم اکبری دیزگاه در نشست ادبی «پرتره قهرمان در رمان(با تکیه بر سیما و سرنوشت شهید قاسم سلیمانی)» از برنامه های هفته هنر مقاومت دفتر تبلیغات اسلامی که با همکاری معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه این دفتر و سفیر کتاب در نگارستان اشراق برگزار شد، اظهار داشت: رمان در درجه اول متنی نیست که خواننده اثر را سرگرم کنند و اطلاعاتی را به او بدهد و تاریخ را بازنویسی کند و آموزه های دینی را نمایش دهد، بلکه متنی است که اصلی ترین ویژگی آن، خاصیت ذکرگونگی آن است که می خواهد به ما تذکر دهد که چه کسی هستید و در کجا زندگی می کنید.

* خودشناسی از خاصیت های رمان دینی است

وی خودشناسی را از خاصیت های رمان دینی عنوان کرد و گفت: رمان دینی به خواننده اثر می گوید وقتی که خود را شناختی می توانی یک قدم دیگری هم برداری؛ وقتی که با خواندن رمان خود را شناختید، به نوعی بصیرت نسبت به خود پیدا می کنید، اما رمان دینی خواننده اثر را در این مرحله نگه نمی دارد، بلکه یک پله هم ارتقا می دهد و می گوید در این مرحله که خود را می شناسی و به خود می نگری، در واقع به وجه الله نگاه می کنی و این یکی از خاصیت های رمان دینی است.

این نویسنده و منتقد ادبیات داستانی معاصر تصریح کرد: رمان دینی می گوید که در کجا زندگی می کنی و این که «قل متاع الدنیا قلیل»؛ وقتی که رمان نویس دینی به دنیا خیره می شود، با توجه به این که به ماهیت دنیا دست پیدا می کند، می گوید این دنیا متاعش قلیل است و زیاد آن هم کم هست.

وی با بیان این که کلمه شهید در قرآن کریم 32 بار آمده است، افزود: هیچکدام از این موارد، به این معنایی که ما به کار می بریم، نیامده، بلکه به معنای گواه مطرح شده است اما آیاتی هستند که وقتی آنها را می کاویم، به این معنای مرسوم درباره شهدا می رسیم.

اکبری دیزگاه اظهار داشت: آیات زیادی هستند که به شخص مجاهد فی سبیل الله و شهید می پردازد؛ خداوند در آیات 169 سوره آل عمران و 154 سوره بقره می فرماید «تصور نکنید که کسانی که در راه خدا جهاد می کنند، می میرند»؛ این تعبیر درباره افراد دیگر از جمله پیامبران نیست بلکه درباره کسانی است که در راه خدا جهاد می کنند و مثل اعلی جهاد این است که جهان خود را در این راه فدا می کنند.

وی گفت: مجاهدی که قرآن معرفی می کند، به معرفتی رسیده که در این دنیا به ماهیت این دنیا پی برده است که متاع این دنیا قلیل است؛ کسی می تواند به چنین معرفتی دست یابد که به خود اندیشیده باشد و از طریق خود خدا را شناخته باشد؛ این شخص به حقانیت خدا شهادت می دهد، چرا که مرگ آگاهانه دارد.

این نویسنده تصریح کرد: رمان و شهادت در این مسأله به هم نزدیک می شود که هم در رمان می بینید که تذکر داده می شود که در کجا هستید و شهید هم با عمل خود نشان می دهد که با شهادت خود گواه می گیرد که متاع این دنیا قلیل است و باید عبور کنید تا زنده باشید.

* شهد شهادت حاج قاسم سلیمانی در خاورمیانه پراکنده شد

وی با بیان این که شهد شهادت حاج قاسم سلیمانی در خاورمیانه پراکنده شد، افزود: وقتی که شهید سلیمانی شهید، مشهود و شاهد شد و شهد شهادتش در کشورمان و خاورمیانه پراکنده گردید، مسائل زیادی را فهمیدیم و طبیعتاً بعد از این هم خواهیم فهمید؛ مسأله کانونی که در زندگی ایشان دیدم این بود که به معنای اصیل کلمه، مرگ اندیش، مرگ باور، مرگ آگاه و هم مرگ جو بود که همه اینها را در شهادت طلبی خلاصه کرده بود.

اکبری دیزگاه اظهار داشت: وقتی که صحبت های شهید سلیمانی را می بینید، صداقتش در مرگ خواهی نکته ای را به ما می گوید که به مفهوم شهادت و رمان ارتباط دارد، این که ایشان خیلی خوب به خود اندیشید و خود و خدایش را شناخته بود.

وی گفت: در نوشتن رمان درباره شهید سلیمانی باید به این نکته توجه کرد که ایشان به ماهیت دنیا به خوبی پی برده بود و می دانست که متاع دنیا قلیل است.

* محل تلاقی رمان و شهادت

این نویسنده و منتقد ادبیات داستانی معاصر تصریح کرد: سردار سلیمانی را زمانی می توانید بفهمید که با همگنانش هم مقایسه کنید که متاع دنیا را قلیل نمی دانستند؛ کسی که به متاع و ماهیت دنیا پی برده باشد، هیچ موقع دوست ندارد آفتابی شود؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب می فرمودند "در جلسه‌ای که ما غالباً با همین مسئولین مختلف که ارتباط با کار او داشتند داشتیم - جلسات رسمیِ معمولی - حاج قاسم یک گوشه‌ای می‌نشست که اصلاً دیده نمی شد. آدم گاهی اوقات می خواست بداند یا استشهاد کند، باید می گشت تا او را پیدا می کرد؛ خودش را جلوی چشم قرار نمیداد، تظاهر نمی کرد"؛ این می داند کسی که شهادت طلب باشد، نباید جلوه داشته باشد و اینها به شهادت طلبی چهل ساله ایشان بر می گردد.

وی به محل تلاقی رمان و شهادت پرداخت و خاطرنشان کرد: رمان و شهادت اگر در جایی بخواهند با هم تلاقی پیدا کنند، در سیما و سرنوشت مجاهدی همچون سردار سلیمانی باید به هم برسد.
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما