صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم؛

نشست علمی «عزم ملی از منظر قرآن بر اساس دیدگاه های رهبر اتقلاب» برگزار شد

نشست علمی «عزم ملی از منظر قرآن بر اساس دیدگاه های مقام معظم رهبری» در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نشست علمی با موضوع « عزم ملی از منظر قرآن با تأکید بر دیدگاه های مقام معظم رهبری» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نقد حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیری علمی حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده در محل بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن تهران برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر گفتمان سازی انقلاب اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها بر عزم ملی تأکید کرده اند و یک سال را هم به این نام نامگذری کرده اند.
وی با بیان این که مفهوم عزم ملی تقریبا از قرن 18 مد شده است و اولین بار روسو این اصطلاح را مطرح کرده است، گفت: عزم ملی از منظر دانشمندان غرب «پذیرش باورها و توانمندی های مردم برای رسیدن به هدف مشترک و ایستادگی در برابر دشمن است» به عبارت دیگر بسیج اراده ها برای رسیدن به هدف را عزم ملی می گویند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که عزم از واژه هایی است که در قرآن زیاد به کار رفته است، گفت: اگر کسی بخواهد تصمیم قطعی برای انجام کاری داشته باشد و یا اراده محکمی داشته باشد عزم می گوید و جمع بندی ما از معنی واژه عزم قصد قطعی برای انجام کار است که قبل از مرحله اراده است. 
وی با بیان این که قرآن 9 مرتبه عزم ر ا تکرار کرده است، اظهار داشت: هم در مورد پیامبران اولوالعزم این واژه به کار رفته و هم چنین در موارد دیگر؛ در مورد پیامبر(ص) قرآن می فرماید «فاذا عزمت فتوکل علی الله»  بنابراین دستور صریح خدا به پیامبر(ص) است که باید عزم داشته باشی.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به معنای واژه ملی اظهار داشت: ملی منسوب به ملت است و به چیزی می گویند که در ید ملت است؛ کلمه ملی با این مفهوم در قران نیامده است و واژه ملت در قرآن به معنای دین آمده است ولی واژه های دیگری در قرآن با این مفهوم آمده است که از جمله آن هامی توان به واژههای قوم و امت اشاره کرد.
وی با اشاره به این که واژه امت در اصطلاح قرآنی به معنی اجتماع گروهی از مردم در امر واحد است، افزود: واژه بعدی واژه قوم است که در قرآن زیاد به کار رفته است؛ اصطلاح قوم به معنای ملی بسیار نزدیک است و هر چند که در برخی جا ها قوم و امت مساوی است ولی قوم معنای گسترده تری دارد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که ما به این نتیجه رسیدیم که مقصود از عزم ملی اراده راسخ امت است، گفت: ما اگر بخواهیم اراده امت به یک سمت برود به سمت عزم ملی خواهیم رفت؛ از مجموع صحبت های مقام معظم رهبری چنین برداشت می شود که مراد از عزم ملی تصمیم آحاد مردم بر حل مشکلات و به پیش بردن امور است و این که هر کس در تخصص خودش باید تصمیم جدی بر انجام کار ها به بهترین نحو داشته باشد.
وی با اشاره به این آیه قران که می گوید «یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله..» گفت: تنها راه برای اصلاح جامعه عزم ملی است و قران چهار دستور می دهد که باید اول اهل صبر باشیم و دوم باید در تقابل با دشمن هم صبر داشته باشیم و سوم دفاع از رهبری جامعه است و دستور چهارم هم تقوا است که همه این موارد به نحوی نیاز به عزم ملی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که جنگ نسل چهارم ما جنگ اراده ها است و کسی پیروز خواهد بود که عزم ملی داشته باشد، گفت: اولین نتیجه عزم ملی از منظر قران افزایش روحیه مقاومت است زیرا در جنگ نسل چهارم هدف دشمن روحیه ها و باورهای مردم است و عزم ملی را می خواهند از بین ببرند.
وی نتیجه و اثر دوم عزم ملی را توسعه و پیشرفت کشور عنوان کرد و افزود: از نگاه قران عزم ملی عامل توسعه و پیشرفت است و در داستان حضرت یوسف(ع) می خوانیم که یوسف(ع) به قومش گفت ما به سمت قحطی پیش می بریم و باید 7 سال با جهد و عزم راسخ زراعت کنیم؛ که نتیجه می گیریم زراعت بدوم عزم ملی مصر را از قحطی نجات نمی داد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تحمل سختی ها در شعب ابیطالب عزم ملی را عامل تحمل مشکلات دانست و گفت:  اگر جوامع عزم ملی داشته باشند می توانند مشکلات را تحمل کنند و به پیروزی برسند.
وی با اشاره به آیه « الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» اظهار داشت: چهارمین نتیجه و اثر عزم ملی یافتن روش های نوین مقابله با دشمن است و پنجمین اثر عزم ملی هم این است که دشمن را از موضع فعال به موضع انفعال می کشاند و نمونه آن فتح مکه به وسیله مسلمانان است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که عزم ملی آثار زیادی دارد، گفت: عزم ملی سبب نشاط روحی در جامعه می شود و می تواند جامعه را از حالت خمودگی و تنبلی نجات دهد. 
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم، رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نقد بحث گفت: قرآن کریم نگاه فرا ملی دارد بنابراین عنوان  «عزم ملی از منظر قرآن کریم» درست نیست بلکه باید عنوان مقاله «عزم ملی از منظر مقام معظم رهری با استناد به قران کریم» می بود.
وی گفت: عزم ملی به معنای اراده جمعی و تصمیم قاطع جمعی است و به معنای تصور روح برای جامعه است باید روشن شود که آیا به نظر مقام معظم رهبری جامعه دارای روح و اراده است همانطور که علامه طباطبایی می فرماید یا این که جامعه روح ندارد مانند نظر آیت الله مصباح.
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قران با اشاره به جامعیت قرآن و لزوم تفسیر بروز از آیات قرآن، افزود: واژه «صابروا» به معنی این است که همه صبرها را کنار هم قرار دهیم و با هم صبر کنیم یعنی صبری که با صبر دیگران اشتداد پیدا می کند و واژه «رابطوا» هم فقط مرزهای جغرافیایی و اعتقادی نیست بلکه عزت ملی و مصلحت ملت و امنیت ملی هم مرز هستند؛ بنابراین «رابطوا» به مرزای فرهنگی و اجتماعی و دیگر مرزها باید توسعه داده شود.
گفتنی است در پایان این نشست به برخی از سؤالات پاسخ داده شد.
منبع:

تاریخ خبر: 1397/3/7 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 2865 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما