صفحه اصلی | عضویت در خبرنامه | معرفی دفتر | پیوندها |  ارتباط با ما

 

 
 

 

 
 
       

English

العربیه

ویژه نامه

پیام روز

همایش ها

نظرسنجی

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛

ضرورت دوری از برخی لذت ها در ماه مبارک رمضان

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ماه رمضان را فرصتی مناسب برای حرکت در مسیر انسانی دانست و بر ضرورت دوری از برخی لذت ها در این ماه تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که سفره رحمت خداوند در ماه رمضان گسترده است، گفت: پذیرایی در ضیافت الهی بر خلاف ضیافت اصطلاحی دنیوی با خوردن و آشامیدن نیست بلکه پذیرایی خداوند از انسان با ترک لذت ها است.
عضو هیأت علمی گروه اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: خوردن و نوشیدن، جسم انسان را فربه می کند در حالی که ضیافت الهی روحانی و به دنبال رشد و تعالی انسان است بنابراین دوری از برخی لذت ها در ضیافت رمضان ضروری است؛ اگر انسان درک کند ترک لذت ها چه مقدار برای او مفید است لذت مادی را لذت نمی شمارد.
وی رمضان را فرصتی مناسب، برای مخالفت با خواسته ها و لذت های دنیوی دانست و افزود: ماه رمضان فرصت مناسبی برای خویشتن داری مبارزه با خواسته ها، مقابله با هوا و هوس ها و جهاد اکبر برای انسان را ایجاد می کند.
حجت الاسلام عالم زاده نوری ادامه داد: جهاد اکبر همان مقابله کردن با نفس است و خداوند نیز مقابله با برخی از در خواست های نفس در ماه رمضان را واجب کرده است تا انسان به قدرت فطری خود پی برد و مسیر حرکت انسانی در مقابل حرکت حیوانی را تجربه کند؛ به طور کلی می توان گفت فرصت ماه رمضان پا گذاشتن بر مواردی که نفس انسان از آن لذت می برد است؛ انسان هرچه با اشتیاق بیشتری بر روی هوس های خود پا گذارد و نفس خود را مهار کند به خود سازی نزدیک تر می شود.
استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که مبلغان در ماه رمضان مراقب باشند از خود غافل نشوند، تصریح کرد: مبلغان مراقب باشند در عین حالی که با مردم ارتباط دارند و وظیفه محبت و مجاهدت در دستگیری دیگران را انجام می دهند از سلوک روحانی خود در ماه رمضان غافل نشوند.
وی به محتوای مباحث مطرح شده در سخنرانی های ماه رمضان اشاره کرد و گفت: در ماه رمضان به دلیل وجود فضای معنوی استفاده از پیام های اخلاقی و معنویف افراد بیشتری را جذب می کند همان گونه که در ماه محرم به دلیل پیام های حماسی واقعه عاشورا  بیان پیام های اجتماعی و سیاسی دین در سخنرانی ها از زیبایی خاصی برخوردار هستند.
استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: البته باید توجه داشت پیام های اخلاقی و معنوی دین اسلام از مباحث اجتماعی آن جدا نیستند بر خلاف آنچه که برخی اخلاق و معنویت را منحصر در عزلت و غار نشینی می دانند.
منبع:

تاریخ خبر: 1396/3/22 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 5684 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو اخبار

 
 
 

صفحه خانه   |   بانک اطلاعات   |   خدمات الکترونیک   |   محصولات فرهنگی   |   پایگاه های وب    |   روابط عمومی

 

www.dte.ir

Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما