الویری
شهید حاج قاسم سلیمانی دایره اثرگذاری اجتماعیِ شهدِ شهادت خود را در سطح امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی (که همان شهر سعادت مسلمانان است) گسترش داد. دکتر محسن الویری: آشکار شدن دست پنهان خدا، تقویت انسجام در برابر دشمن مشترک، نماد مقاومت، الگویی برای مبارزه با دشمن و تقویت هم گرایی و هم افزایی میان کشورهای اسلامی از آثار تمدنی شهادت حاج قاسم سلیمانی است

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ،  نشست علمی «شهد شهادت و شهر سعادت؛ درنگی در وجه تمدنی شهادت حاج قاسم سلیمانی» با حضور دکتر محسن الویری عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عنوان ارائه دهنده و دکتر محمد باغستانی به عنوان دبیر نشست برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دبیر نشست، دکتر محمد باغستانی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن بزرگداشت یاد و خاطره امام و شهدای ایران اسلامی، موضوع شهادت را از موضوعات بسیار تأثیرگذار در تثبیت موقعیت اسلام در عصر نبوی دانست و بیان کرد که عنصر شهادت سهم قابل توجهی در گسترش تفکر و اندیشه اسلامی داشته و دارد. ایشان با اشاره به جایگاه شهادت در طول تاریخ امت اسلامی، بیان کرد که شهادت سردار قاسم سلیمانی باعث ایجاد فضای تازه ای از انسجام در ایران و دیگر کشورها شد بویژه کشورهایی که ایشان در آنها نقش موثر و تأثیر گذار داشتند.

سپس حجت الاسلام و المسلمین دکتر الویری در آغاز سخنان خویش ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره امام خمینی و شهدا، به روح مطهر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی درود فرستاده و از خداوند متعال علو درجاتشان و توفیق فهم راهی که این شهید والامقام پیمودند را مسئلت کرد.

دانشیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام این رویداد مهم را از منظر‌های مختلفی قابل بررسی دانسته و گفت: حال و هوای مردم ایران و فضایی که در کشور پس از شهادت ایشان شکل گرفت، دقیقا همچون دوران پیروزی انقلاب اسلامی و ورود امام خمینی به کشورمان بود. این حادثه عظیم را می‌توان از منظر الهیاتی، فرهنگ شیعی، پیوند حادثه با فرهنگ عاشورا و شهادت و نوع عزاداری‌های مردم بویژه مداحی‌های حماسی و ... از جمله آثار این حادثه عظیم بود. بنابراین اگر اهتمامی برای ثبت چنین مواردی صورت نگیرد بعدها غبطه خواهیم خورد. لازم بود تا طلاب و دنشجویان خیلی بیشتر از این به رصد تحولات ناشی از این واقعه می‌پرداختند. فوج جمعیتی که بزرگترین تشییع جنازه تاریخ بشر را رقم زدند، جا داشت تا دانشجویان جامعه‌شناسی، روانشناسی و مردم‌شناسی در صحنه حضور می‌داشتند و اطلاعات را ثبت می‌کردند؛ چرا که چنین حوادثی به آسانی تکرارپذیر نیست.

مدیر گروه تاریخ دانشگاه باقر العلوم علیه السلام پس از برشمردن منظرهای مختلف پرداختن به حماسه شهادت حاج قاسم سلیمانی، وجه تمدنی این رویداد را با توضیح در باره مفهوم و ضرورت وجه تمدنی مورد تاکید قرار داد و سپس به این نکته اشاره کرد که بشر همواره در طول حیات خود به مساله آرمانشهر که همان شهر سعادت اوست توجه داشته است. در آثاری که در این زمینه نگاشته شده است مانند کتاب «یوتوپیا» اثر تامس مور به اهمیت از جان گذشتگی برای ایجاد و حفظ آرمانشهر اشاره شده است و رد پای این موضوع را در ادیان و آیینهای مختلف و حتی در اساطیر و به ویژه اساطیر یونان باستان هم می‌توان دید.

دانشیار دانشگاه باقر العلوم علیه السلام درباره نقش خودساختگی شهید در تأثیر تمدنی گفت: همان طور که شهید سلیمانی در تعبیری زیبا و دقیق فرمود که پیش از شهید شدن باید شهید بود، به اندازه ای که بتوان ملک وجودی خودم را اداره کنم می توانم بر دیگران اثر گذار باشم. به اندازه ای که ریشه بدوانم، می توانم شاخ و برگ دهم و سایه سار دیگران باشم؛ نمی توان بی ریشه بود و انتظار اثر گذاری داشت. اینکه شخصیت بزرگی همچون امام خمینی«ره» این قدر دایره نفوذ سخن دارد بدان سبب است که در درون خود به همان اندازه شاخ و برگ بیرونی، خود سازی کرده است. شهدا هم همین طور هستند. هیچ فرد و خاندانی با اهل البیت علیهم السلام قابل مقایسه نیستند اما همان گونه که تأثیر شهادت امام حسین علیه السلام جهانی و تمدنی بوده و هست، برخی به درجه ای می رسند و این شایستگی را می‌یابند تا در این مسیر قدم بردارند.

حجت الاسلام و المسلمین الویری ضمن اشاره به واقعیت داشتن مقوله تمدن نوین اسلامی افزود: سخن از تمدن نوین اسلامی، سخن از حرف‌های زیبا و آرزوها نیست؛ زیرا تنها ما نیستیم که چنین ادعایی داریم. هانتیگتون، بزرگترین نظریه پرداز روابط بین الملل آمریکا در کتاب خود آورد است که تمدن غرب، دو رقیب مهم دارد؛ تمدن اسلام و چین. اگر کتابهایی که درباره جهان اسلام در قرن 20 و 21 نوشته  شده رصد کنیم، اگر مراکزی که وضعیت ماهانه و سالانه جهان اسلام را رصد می کنند، ببینیم، در می‌یابیم که سخن از تمدن نوین اسلامی، حرف منِ طلبه نیست بلکه اعترافی است که در سطح جهان صورت گرفته است. 

دانشیار دانشگاه باقر العلوم علیه السلام، تمدن نوین اسلامی را محدود به ایران ندانسته و گفت: وقتی می‌گوییم تمدن نوین اسلامی منظور ایران نیست، بلکه از جهان اسلام سخن می گوییم. هر انسان منصفی که وضعیت کلی جهان اسلام را در یکصد سال اخیر بررسی کند، درخواهد یافت که جهان اسلام علی رغم همه مشکلاتش، روندی صعودی داشته و وضعیتش نسبت به گذشته بهتر شده است. جهان اسلام بیدار شده واین، دست اندرکاران  و سردمداران تمدن غرب را به وحشت و دهشت انداخته است.

 حجت الاسلام و المسلمین دکتر الویری پس از برشمردن وجوه و کارکردهای اجتماعی شهادت، با تاکید بر اینکه فرهنگ شهادت در اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام بسیار عمیقتر و متعالیتر از دیگر ادیان و آیین‌هاست، افزود: اگر نقطه آغاز خیزش جدید تمدن اسلامی را از زمان سید جمال الدین اسدآبادی یا پیش از آن بدانیم، همواره با خون شهید بوده که توانسته تمدن اسلامی را به اینجا برساند. شهادت است که به پیکره تمدن نوین اسلامی روحیه داده و همچنان که رشد آن تا این لحظه رهین مجاهدتهای مسلمانان بوده، ادامه بالندگی آن نیز در گرو خونی است که شهدا تقدیم خواهند کرد.

مدیر گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقر العلوم علیه السلام، دایره اثرگذاری شهید را در پیوند مستقیم با میزان کمال یافتگی او دانسته و افزود: شهید حاج قاسم سلیمانی به دلیل گذشتن از دنیا و عقبی و گام نهادن به وادی لقاء الله، دایره اثرگذاری اجتماعیِ شهدِ شهادت خود را در سطح امت اسلامی و به تبع آن تمدن نوین اسلامی (که همان شهر سعادت مسلمانان است) گسترش داد. همان ‌گونه که مجاهدت‌های او در عرصه دفاع مقدس موجب حفظ آرمان‌های اهل بیت علیهم السلام و پیروزی لشکر اسلام را تضمین کرد، اکنون با شهادت خود در گستره جهان اسلام و امت اسلامی، ادامه مسیر تمدنی را تضمین می‌کند.

ایشان در ادامه به نمونه‌هایی از آثار تمدنی شهادت حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد:

الف)اولین و مهمترین اثر تمدنی شهادت حاج قاسم سلیمانی، آشکار شدن دست پنهان خداست. شما نمی‌توانید برنامه ریزی کنید تا یک بار دیگر چنین حماسه‌ای از حضور مردم اتفاق بیفتد. این سنت الهی است. خون این شهید والامقام به دلیل اخلاص بالایی که داشت سبب می‌شود تا این سنت های الهی آشکار شود. سنت‌ها و امداد های الهی رابطه مستقیمی با کمال وجودی و اخلاص این شهید دارد. این مهمترین اثر تمدنی شهادت حاج قاسم سلیمانی است که نشان داد، تمدن نوین اسلامی با سنت‌های الهی در پیوند است و به اندازه خلوص ما سنت‌های الهی امکان بروز دارند. بنابراین ما در مسیر تمدن اسلامی به امداد الهی نیازمندیم و نمی‌توانیم فقط متکی به خود باشیم. آنجایی که خود را متصل به قدرت لایزال الهی کنیم احساس شکست نخواهیم کرد و احساس غرور در برابر ظالم و ستمگر در ما جلوه‌گر خواهد بود.

ب) تقویت انسجام در برابر دشمن مشترک، یکی دیگر از آثار تمدنی شهادت حاج قاسم بود. امت اسلامی در برابر دشمن مشترک خود به انسجام بیشتری رسید. البته بعضی کشورها همچون حاکمان کَج فهم سعودی و امارات، تأثیری از این انسجام نگرفتند.

ج) مسئله نماد مقاومت نیز کارکرد تمدنی دارد و در گستره‌ای وسیع می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. خون شهید، چهره شهید و یا نمادی که سید حسن نصرالله برای سربازان آمریکایی به کار برد (که اگر عمودی بیایید، افقی باز می‌گردید)، انعکاس وسیعی در سطح جهان داشت. نماد، زبان مشترک است و زبان مشترک به عنوان یکی از ارکان اصلی تمدن محسوب می‌شود.

د) نکته مهم دیگر این است که شهید حاج قاسم سلیمانی به الگویی برای مبارزه با دشمن تبدیل شد. بسیاری از مردم روحیه گرفتند که می‌توان ایستاد و کار کرد. می توان به درجه ای رسید که رئیس جمهورِ نفهمِ آمریکا، مستقیم بنشیند و برای شهادت یک نفر برنامه‌ریزی کند. خود شهید هم قبلا به ترامپ خطاب کرده بود که «آقای ترامپ قمارباز! من حریف شما هستم.«. این حس که من به عنوان یک سرباز می‌توانم در مقابل رئیس جمهور آمریکا به تنهایی بایستم، بسیار ارزشمند است. در آن زمان وقتی سردار سلیمانی چنین سخنی خطاب به ترامپ گفت: یکی از کاربران عربی در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: اگر تمام دولتها، فرماندهان نظامی، حاکمان و روسای جمهور کل کشورهای عربی را جمع کنید، نمی‌توانید به اندازه نصف یک سرباز ایرانی اینگونه با رئیس جمهور آمریکا سخن بگوئید. تمامتان با هم جمع شوید به اندازه نصف یک سرباز ایرانی جرأت حرف زدن علیه آمریکا را ندارید.

ذ) از دیگر آثار مهم تمدنی این شهادت آن بود که در حالی که زمستان سردی از روابط میان کشورهای اسلامی برقرار بود، این شهادت عظیم موجب تقویت هم گرایی و هم افزایی میان کشورهای اسلامی در جنبه های مختلف گردید.

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما