ایازی
استاد پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی: مفسر قرآن باید هنجارها و عناصر فرهنگی جامعه را بشناسد سیدعلی نقی ایازی گفت: کسی می‌تواند مفسر اجتماعی خوبی باشد که در جامعه زندگی کند و ارزش‌ها، باورها، هنجارها و عناصر فرهنگی جامعه را بشناسد و با توجه به این شناخت به قرآن مراجعه کند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ، سیدعلی نقی ایازی شامگاه(۲۴ اردیبهشت)در نشست قرآن و جامعه‌شناسی که در دومین شب از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد با بیان اینکه تفسیر موضوعی بیان نکات و آموزه‌های مرتبط با یک موضوع خاص در آیات قرآن کریم است و مفسر در این شیوه، همه آیات پراکنده قرآن درباره یک موضوع خاص را گردآوری و به بررسی آن می‌پردازد به تعریف تفسیر اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: تفسیر اجتماعی از رویکردهای بسیار مهم تفسیری است که در دوره معاصر پدیدار گشته و بسیاری از آثار تفسیری مطرح، با این رویکرد نگاشته شده است با این‌همه، بحث از تفسیر اجتماعی با چالش‌های جدیدی در عنوان، تعریف و ویژگیها روبرو است.

 

استاد پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در خصوص قرآن به عنوان یگانه‌ منبع، عنوان کرد: ساز و کار عملیاتی کردن قرآن این است که بتوانیم به خوبی با تفسیر اجتماعی و با نگاه ‌جامعه‌شناختی آن را با زندگی روزمره تطبیق دهیم و از آن استفاده‌ کنیم.

 

وی با اشاره به خصوصیات تفسیر اجتماعی، تصریح کرد: تحول از دیدگاه فردی به اجتماعی یکی از خصوصیات آن است و ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم‌ که باید روابط اجتماعی و نحوه ‌چگونه تعامل برقرار کردن با دیگران را بیاموزیم و جامعه‌پذیر شویم و قرآن این را به ما می‌گوید، این عمل از طریق تفسیر اجتماعی ممکن است.

 

سیدعلی نقی ایازی ، مهم‌ترین و اساسی‌ترین عنصر در تفسیر اجتماعی را فهم مفسر دانست و ادامه داد: مفسر کسی است که با مطالعه آیات قرآن و تفاسیری که در این زمینه وجود دارد و فهم خودش، بیاید نیت مولف را از واژگانی که در قرآن ‌وجود دارد درک‌ کند و برای فهم و درک بیشتر آیات الهی به روایات اهل بیت(ع) استناد کند.

 

استاد پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی مشهد عنوان کرد: مفسر اجتماعی نمی‌تواند فارغ از حوزه ‌جامعه‌اش باشد و کسی می‌تواند مفسر اجتماعی خوبی باشد که در جامعه زندگی کند و ارزش‌ها، باورها، هنجارها و عناصر فرهنگی جامعه را بشناسد و با توجه به این شناخت به قرآن مراجعه کند.

 

وی ادامه داد: آنچنان که در طول تاریخ علم، بسیاری از فلاسفه، عرفا، ادبا، فقها، شعرا به قرآن مجید نگریسته و در تنظیم دیدگاه‌های خویش توشه‌های بسیار برداشته‌اند، با رویکردی تفسیری و کیفی و با نگاهی جامعه‌شناختی نیز می‌توان به بازخوانی قرآن پرداخت.

 

سیدعلی نقی ایازی تصریح کرد: جامعه‌‌شناس تیزبین می‌تواند با نگاه خاص خود و با بهره‌گیری از تفاسیر مرتبط با قرآن به عنوان فرهنگ آرمانی دین، حیات اجتماعی را تئوریزه و برای مشکلات جوامع انسانی و خصوصاً کشورهای اسلامی راه کارهای مناسب و قابل قبولی بیابد.

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما