گفتمان
به همت گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ؛ نشست انقلاب اسلامی و گفتمان مدرنیته برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ، نشست انقلاب اسلامی و گفتمان مدرنیته با حضور دکتر جهانگیر مسعودی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان ارائه دهنده و دکتر حجت ایمانی کیا به عنوان دبیر علمی ۱۴ آذر ۱۳۹۷ در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی  برگزار گردید.

   در این نشست که با سخنرانی دکتر جهانگیر مسعودی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد همراه بود نقاط مشترک انقلاب اسلامی با مدرنیته مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

جهانگیر مسعودی با اشاره به تاریخ و سرآغاز رنسانس و عوامل شکل‌گیری آن در جهان غرب  و مقایسۀ وضعیت دوران قرون وسطا با عصر شکوفایی و تمدن طلایی اسلام، عامل اصلی در پدید آمدن کلان‌پروژۀ عقلانیت را دگم‌اندیشی حکومت کلیسا برشمرد.

وی در ادامه به تحلیل وضعیت مسلمانان و جهان اسلام و به طورکل اندیشۀ اسلامی در چهارصد سال اخیر اشاره کرد و در مواردی علل عقب ماندگی تمدن اسلامی  را بیان و انقلاب اسلامی را به عنوان یک گفتمان نوین در جهان معاصر به عنوان راه‌حلی جهت خروج از این وضعیت  پیشنهاد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه از چندین عامل برای پیشرفت و احیای مجدد تمدن نوین اسلامی  از مسیر انقلاب اسلامی برشمرد که همین عوامل را سبب رشد و بالندگی جهان غرب دانست.

دانشیار فلسفه دانشگاه فردوسی مشهد عنوان داشت اگر انقلاب اسلامی بخواهد وارد گفتگو با اندیشه های مدرن و انسان مدرن شود چندین نکتۀ مهم در مدرنیته وجود دارد که می‌بایست به آنها دقت داشت. نکتۀ اول اینکه از شاخصه‌های کلیدی مدرنیته اعتلای فردیت و نقد سنت است. دوم اینکه  در این دوره سوژه دکارتی تفکر غالب فرد خودمختار (free individual) است که به دنبال تملک  طبیعت است. نکته سوم و آخر اینکه دوران مدرنیته دوران عقل ابزاری، علم نیوتنی و گالیله‌ای و همچنین عقل انتقادی است که اگر گفتمان انقلاب اسلامی بخواهد شکل بگیرد و پیشرفت کند حتما می‌بایست به این شاخصه ها دقت لازم و کافی را داشته باشد تا بتواند با درک عمیق‌تر از آنچه در جهان معاصر رخ می‌دهد خود را وارد بازیِ تمدن‌سازی کند.

در پایان اساتید و دانشجویان با دکتر مسعودی وارد گفتگو شدند.

   

 
امتیاز دهی
 
 


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما