توسعه
توسعه کمی و کیفی پژوهش های مساله محور، رسالت در پیش روی پژوهش مراسم تودیع و تقدیر از آقای دکتر احمد زاده رئیس سابق پژوهشکده اسلام تمدنی و معارفه ی آقای دکتر ظهیری به عنوان مدیر کل پژوهش و ریاست پژوهشکده ی اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با حضور ریاست و مدیران کل این دفتر برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین مسعودی رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان انتصاب ریاست دفتر و هیئت امناء محترم برای دوره سوم را نشان از اعتماد و اعتقاد مقام معظم رهبری به ایشان دانست و گفت: با رویکرد مساله محوری شاهد نتایج و اثربخشی بالایی در سال های اخیر بوده ایم که در سال های آتی لزوم ادامه همین مسیر با محوریت پژوهش مورد انتظار می باشد.

وی بازاندیشی در مورد قطب ها و میزها و مساله ها و رفع نواقص احتمالی این سامانه را از دیگر مسایل مورد توجه در برنامه ریزهای پیش رو دانست و افزود: حوزه ستاد و صف پس از یک دوره عملیات مستحکم و منضبط در زمینه مساله محوری نیازمند بازنگری، شناسایی نواقص احتمالی و موانع و اصلاح اهداف برنامه ای خواهد بود که این مهم از ابتدای سال جدید در دستور کار قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تحولات اخیر گفت: در سال های اخیر با تحولات و انتظاراتی در حوزه معرفت و علم و مسائل اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی مواجه شده ایم که بسیاری تابعی است از پدیده کرونا و پیامدهایی که با خود به همراه آورده است.

تحولات جهان در عرصه های مختلف و همچنین تحولاتی که در داخل و مرتبط با فرهنگ، اقتصاد، سیاست و ... ایجاد شده است، لزوم توجه بیشتر به بازنگری و بازاندیشی در جریان موضوعات مساله محوری را نمودار می کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان در ادامه، حمایت از فعالیت های پژوهشی خودبنیاد و پشتیبانی نهاد پژوهشی از این دست مطالعات را با هدف تقویت رویکردهای موضوع محور در عرصه پژوهشی، ضروری دانست و گفت: این حمایت اختصاص به پژوهش محض ندارد بلکه در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تبلیغی، همپای تکیه بر پژوهش های تخصصی مورد تاکید می باشد.

وی در ادامه به جنبه ی روشنفکری دفتر تبلیغات اسلامی اشاره کرد و افزود:

آشنایی و شناسایی مسائل مبتلا به جامعه و قرار گرفتن در خط مقدم پاسخ به معضلات و شبهات مختلف دینی، قوام دهنده ماهیت وجودی این نهاد است که پاسخ های بایسته و در خور به این دسته از مسائل و شبهات مورد انتظار جامعه نخبگانی و عموم مردم از دفتر می باشد و این مهم جز با تلاش های علمی و حفظ صبغه روشنفکری و نواندیشی دینی و تاکید بر تضارب آراء مختلف در حوزه های مختلف دینی محقق نمی شود. 

وی ورود جدی در عرصه فضای مجازی به ویژه در بحث تولید محتوا را از سیاست های اصلی دفتر در دوره جدید دانست و گفت: پیگیری هر کدام از این محورها نیازمند بنیه ی قوی پژوهشی در سطح سازمان است و اگر جز این بود هیچ یک از تلاش های تخصصی، حوزه روشن فکری دفتر و جریان مساله محوری به نتیجه مطلوب و شایسته خود نمی رسید.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی احیای موقعیت پژوهش در شعبه خراسان را مطالبه ای جدی دانست و گفت: فعالیت های پژوهشی از ابتدای شکل گیری شعبه دفتر در مشهد در قالب حلقه های علمی وجود داشته و ادامه پژوهشی کارآمد در دهه های بعد از آن، نشان از اهتمام مدیران و مسئولان آن دوران به مقوله پژوهش دانست که انتظار می رود نسبت به تقویت و توسعه آن و رفع موانع رشد و بالندگی این مهم اهتمام جدی مصروف گردد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان با اشاره به مساله توجه و وفاداری به سند ماموریت پژوهشکده گفت: تلاش های ارزشمندی برای معرفی هویت پژوهشکده، تدوین ماموریت در چارچوب سند، اهداف و ماموریت های پژوهشگاه صورت گرفت و امروز با سند ماموریت و افق چشم اندازی روبرو هستیم که تدوین شده و آماده است و انتظار می رود با هماهنگی کامل با پژوهشگاه اقدامات تکمیلی و عملی آن صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: مساله دیگر این است که به لحاظ ساختاری در کنار پژوهشکده، اداره کل پژوهش را هم داریم و بایستی فعالیت های اداره کل پژوهش هم در ذیل فعالیت های پژوهشکده مورد توجه قرار گیرد تا به انتظارات فعالان پژوهشی حوزوی و دانشگاهی که در سال های اخیر با دفتر در ارتباط بوده اند پاسخ شایسته داده شود.

حجت الاسلام و المسلمین مسعودی مدیریت قوی و کارآمدی در عرصه پژوهش، تفکر برنامه نگر و آینده نگر ، فرصت گذاری مناسب و هماهنگی را مختصات مهم موفقیت یک مدیر پژوهشی دانست و گفت مساله تعامل و هم افزایی درون شعبه و هدف گذاری و تفکر همسو با آموزش و تبلیغ و نیز تعاملات بیرون از حوزه سازمان به ویژه مشارکت دفتر در فعالیت های پژوهشی با آستان قدس رضوی، حوزه علمیه مشهد، دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی در سال های آتی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.


























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما