خاناده
به همت اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛ وبینار تخصصی «تربیت رسانه ای فرزندان در خانواده اسلامی» برگزار شد نخستین وبینار تخصصی «تربیت رسانه ای فرزندان در خانواده اسلامی» از سوی اداره آموزش های کاربردی مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی حسینعلی قهرمانی با اعلام این خبر گفت: نخستین وبینار تخصصی «تربیت رسانه ای فرزندان در خانواده اسلامی» از سوی اداره آموزش های کاربردی مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با مشارکت معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان،برگزار شد.

قهرمانی گفت: وبینار تخصصی «تربیت رسانه ای در خانواده اسلامی» با هدف ارتقای دانش واطلاعات تخصصی مبلغان وآشنایی خانواده های آنان با مبانی، ساختار و قالب ها وابزارها و شیوه های پیدا و پنهان فضای رسانه ای در قالب 4 جلسه یک ساعتی با تدریس حجت الاسلام والمسلمین محمد کهوند کارشناس و پژوهشگر ارشد فضای مجازی، برنامه ریزی و برگزارگردید.

حجت الاسلام والمسلمین محمد کهوند با  اشاره به  تعریف و ویژگی های فضای رسانه ای، به تبیین تهدیدها و فرصت‌های رسانه‌ای برای کودکان و ارائه راهکارهایی جهت کاهش تهدیدها و افزایش فرصت‌ها پرداخت.

این کارشناس فضای مجازی بیان داشت: مشاهده افراطی برنامه های رسانه های دیداری علاوه بر تقلید پرخاشگری توسط کودکان، پیامدهای منفی دیگری نیز دارد که این پیامدها نه‌ تنها سلامتی جسمانی کودک را به مخاطره می‌اندازند، بلکه سلامت روان و تربیت کودک را نیز مختل می‌کنند.

وی به تهدیدهای رسانه‌ها اشاره کرد و کاهش پیشرفت تحصیلی، کاهش میزان و کیفیت خواب، بدغذایی و چاقی، نگرانی و احساس ناامنی و تضعیف روابط والد ـ کودک را از جمله این تهدیدها برشمرد .

حجت الاسلام کهوند افزود: میل به گوشه نشینی، ناتوانی در مدیریت زمان، افزایش روحیه پرخاشگری، تزلزل اعتماد به نفس، مواجهه با شبهات فراوان اعتقادی، چاقی و تنبلی نیز از شایعترین آسیبهای فردی در فضای  رسانه های مجازی است.
وی با اذعان بر اینکه سبک زندگی خانوادگی، روابط والدین و فرزندان از فضای مجازی متأثر بوده است، گفت: کاهش احترام به والدین، غفلت از نیازهای عاطفی فرزندان، کمرنگ شدن تربیت دینی، کاهش غیرت، انحراف در روابط جنسی و ناپایداری خانواده به همراه گرایش به اشرافی گری، رفاه طلبی، کمرنگ شدن صله ارحام و مدگرایی از مهمترین آسیب های فضای مجازی در خانواده است.

این استاد حوزه ودانشگاه در پایان به ارائه نمونه راهکارهای کاهش تهدیدها و استفاده از فرصت‌های فضای رسانه پرداخت و اظهار داشت: برای استفاده بیشتر از مزایای رسانه های دیداری و کاهش آسیب‌های آن، چند راه حل زیر توصیه می‌شود:

محدود ساختن زمان، بهداشت خواب و تغذیه، استفاده صحیح از رسانه، نظارت والدین بر محتوا، آموزش معیارهای

گفتگوی صمیمانه، الگو بودن، بهبود رابطه و...

کارشناس ارشد فضای مجازی گفت: اصل حاکمیت قانون، ضابطه مندی رفتار رسانه‌ای والدین و فرزندان، اصل پذیرش مسئولیت‌ والدین و فرزندان در قبال استفاده از رسانه، کسب آگاهی‌های لازم درباره‌ی مسایل تربیت رسانه‌ای فرزندان را پیش از تسخیر روح و جسم فرزند توسط این رسانه‌ها، الگوهای مناسب رفتاری والدین برای فرزندان، مدیریت نیاز، ابزار، محتوا، زمان و مکان استفاده از رسانه، جایگزین‌های صحیح برای کاهش آسیب‌های رسانه، همراهی والدین با فرزندان در فعالیت های رسانه‌، ایمن سازی فرزندان خود در برابر خطرات و لغزش‌های احتمالی، تغییر تدریجی رفتار های فرزندان وا قتدار همراه با اعتماد والدین همراه با صمیمیت و مهربانی با فرزندان، را جزو اصول ده گانه تربیت رسانه ای فرزندان برشمرد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما