قائمی هاشمی
گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین قائمی هاشمی در خصوص فراخوان تبلیغ در فضای مجازی در ماه مبارک رمضان 1399 اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری اداره فضای مجازی و رسانه شرایط ثبت نام مبلغان برای فعالیت تبلیغ مجازی درماه مبارک رمضان را منتشر کرده، که مورد استقبال مبلغان قرار گرفته است و تا کنون 100 مبلغ در این فراخوان ثبت نام نموده اند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی حجت الاسلام والمسلمین قائمی هاشمی با اعلام این خبرگفت با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت دستور العمل های ستاد مقابله با کرونا  در فاصله گذاری اجتماعی و ممنوعیت تشکیل اجتماعات دینی ؛ مبلغان می توانند از ظرفیت فضای مجازی در ماه مبارک رمضان بهره برداری نمایند.

 قالب های  تبلیغی این فراخوان در ماه مبارک رمضان 1441   در چه زمینه هایی بوده است؟

اجرای برنامه های آنلاین    (  منبر، دعا و مناجات، مداحی و مرثیه سرایی، اجرای مراسم شب میلاد امام حسن علیه السلام و شب های قدر و...)      برگزاری دوره های آموزشی و مهارت افزایی (آموزش روانخوانی قرآن و تجوید، مهارت های زندگی، معارفی برای کودکان)      تولید بسته های روزانه محتوایی و تبلیغی    ( متن کوتاه،   عکس نوشته،    کلیپ صوتی،  کلیپ تصویری و فتوکلیپ و تولید پادکست ، اینفو گرافیک و اپلیکشین و کلیپ  و پاورپوینت های تبلیغی و ......) و بارگذاری و انتشار آنهادر کانال هیات ها،  عضویت یا فعالیت در کانال ها و گروه های مجازی مدارس و تبلیغ دانش آموزی،  برگزاری مسابقات معارفی و قرآنی (کتابخوانی، حفظ قران و روایات، تبیین و تفسیر آیات و روایات)      ارائه خدمات اجتماعی و امداد فرهنگی (راه اندازی و هدایت گروههای جهادی برای استفاده از ظرفیت جوانان و نوجوانان و خیرین منطقه در جهت ضد عفوونی کردن معابر، تهیه بسته های غذایی (افطاری) برای مستمندان، عیادت و سرکشی از بیماران، پیگیری امور مربوط به کفن و دفن اموات، تلاش در جهت محرومیت زدایی و.....)

چه شیوه هایی برای ورود و فعالیت در این فضا با توجه به این فراخوان وجود دارد؟

شیوه  ی اول به این شکل است که    مبلغان   ابتدا  یک کانال  با  نامی مقدس  در شبکه های اطلاع رسانی مجازی سروش ، اینستا گرام، واتس اپ ،  ایتا ، گپ ، تلگرام ویا ... راه اندازی مینمایند     البته اگرهم اکنون کانال پرمخاطبی دارند از همان ظرفیت استفاده کنند و نیازی به تاسیس کانال جدیدی نیست.برای نمونه : هر روز بعد از نماز ظهر و عصر و یک ساعت بعد از صرف افطار دو منبر علمی و متناسب با نیاز جامعه ی مخاطب کانال فضای مجازی و با محوریت مباحث اعتقادی اخلاقی تربیتی و خانواده و سبک زندگی تولید وبارگذاری کنند .و یا هر روز حداقل یک متن مناسب پرسش و پاسخ علمی متناسب با نیاز مخاطبان کانال تولید وبارگذاری نمایند.

شیوه ی  دوم  تولید محصولات  فرهنگی وهنری به وسیله ی نرم افزارهای مناسب برش و ویراستاری فایل های  صوتی درگوشی همراه ، نرم افزارهای مناسب  ساخت  پادکست، نرم افزارهای مناسب  ساخت عکس نوشته، نرم افزارهای ساخت کلیپ،  نرم افزارهای ساخت اینفوگرافیک ، ساخت انیمشین های ساده،گیف و سایر نرم افزارهای ساده و مناسب تولید محصولات هنری با تاکید بر منابع معتبر دینی کتب شهید مطهری و بیانات مقام معظم رهبری و یا مبلغان نخبه ی کشوری و تولید محصولات  فرهنگی جذاب و خلاقانه مناسب و بار گذاری در فضای مجازی تاکید می گردد آثارتولیدی در صورتی در ارز یابی ها دیده خواهد شد که  نام و مشخصات و علایم ثابت کانال مبلغ را داشته باشد.

آیا بازنشر مطالب ارزشی و دینی و فرهنگی نیز مجاز و ارزشیابی خواهد شد؟

 بله جمع آوری آثار و محصولات فرهنگی هنری تولید شده توسط سایرین که مرتبط با محور مباحث دینی باشد و باز نشر ان در کانال نیز ارزش خاص خود را دارد و در ارزیابی ها نیز نمره می گیرد البته در فایل های صوتی و تصویری رعایت کیفیت صوت و تصویر، شمرده سخن گفتن و شروع و پایان مناسب و  در فایل های متنی رعایت اصول نگارش، ویراستاری متناسب با اقتضائات هر یک از محیط های مجازی باید لحاظ گردد.

چه شبکه ها و نرم افزارهای پیام رسانی برای فعالیت مبلغان انتخاب شده است؟

      مبلغان باید در حداقل یکی از محیطهای پیام رسان ها (تلگرام ، واتساپ و ایتا و گپ و......) صفحات شبکههای اجتماعی (اینستاگرام،  آپارات ، لنزور و یوتیوپ و سایر سایت های اطلاع رسانی به عنوان مدیر(Admin)یا عضو برای مخاطبانی مختلف از جمله گروه های خانوادگی و خویشاوندی، گروه های محلّی و منطقه ای یا در سطح عمومی(ملّی) فعالیت فرهنگی و تبلیغی داشته باشند.

شرایط ثبت نام مبلغین در این فراخوان چگونه است؟

داشتن پرونده ی تبلیغی در دفتر تبلیغات اسلامی یا سابقه ی اعزام از  مراکز معتبر اعزام استان، توانمندی و برخورداری از یک کانال فعال در فضای محازی وثبت ادرس ان در فرم ثبت نام در سایت رسالات، تکمیل فرم ثبت نام در سایت.http://resalaat.irالبته شرکت در دوره های آموزش مجازی برای مبلغان دارای پرونده تبلیغ مجازی در دفتر و مبلغان دارای گواهی معتبر شرکت در دوره های آموزشی مرتبط با تبلیغ مجازی و مبلغانی که نمونه کار خود را ارسال کنند و مورد تأیید معاونت قرار گیرد لازم نیست.

شاخص های  عمومی ارزیابی عملکرد مبلغان به چه شکل است؟

توجه به مسائل روز و نیازهای مخاطبان، خلاقیت و نوآوری در تبلیغ، استمرار فعالیت و بارگذاری مطالب بصورت روزانه و منظم، میزان بازدید مخاطبان از مطالب بارگزاری شده، تعداد اعضاء یا دنبال کنندگان محیط فعالیت، میزان پسندیده شدن مطالب توسط مخاطبان، تعداد و سطح کیفی آثار تولیدی یا فرآوری یا بازنشر هدفمند، تنوع قالبی (عکس نوشته، کلیپ، متن کوتاه و...) در مطالب بارگزاری شده در جهت جذب مخاطبان، جهت دهی مردم به مسائل و مباحث اساسی دین، احیاء سنت ها ی دینی، تبیین شعارسال(جهش تولید، تلاش در جهت تقویت رزمایش همدلی مؤمنانه، تلاش در راستای تعمیق باور دینی مخاطبان، پاسخ به شبهات روز، ترویج فرهنگ قرآن، ایجاد روحیه امید و نشاط بین مردم،

شاخص های ارزیابی کیفی محتوای تولیدی مبلغان بر اساس چه شاخص هایی است؟

جذابیت کلی کانال هیات، نظم وانضباط در بارگذاری محصولات تولیدی، کیفیت محتوای منبرهای تولید، کیفیت محتوای پرسش وپاسخ های  دینی، کیفیت محتوایی محصولات هنری تولیدی مبلغ، کیفیت محتوایی محصولات هنری بازنشر شده توسط مبلغ

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما