احمدزاده
در فصلنامه علمی-پژوهشی قرآن و طب: شاخص‌های غذایِ طیّب از دیدگاه قرآن کریم به روش تحلیل محتوای کیفی مقاله علمی- پژوهشی شاخص‌های غذایِ طیّب از دیدگاه قرآن کریم به روش تحلیل محتوای کیفی نوشته دکتر سیدمصطفی احمدزاده، حسین زمانی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، مقاله علمی پژوهشی شاخص‌های غذایِ طیّب از دیدگاه قرآن کریم به روش تحلیل محتوای کیفی نوشته دکتر سیدمصطفی احمدزاده، حسین زمانی در شماره 4 پاییز 1398 فصلنامه علمی-پژوهشی قرآن و طب منتشر گردید.

چکیده:

هدف: تغذیه سالم، محور سلامت است. در مکاتب غربی، برای تغذیه سالم، استانداردهایی بر اساس شاخص های برخواسته از دانش، تکنولوژی و فلسفۀ غربی تهیه و تدوین شده که محصولات غذایی بر پایه آن تولید، توزیع و مصرف می شوند. از این رو، شایسته است شاخص های تغذیه سالم از دیدگاه اسلام و قرآن کریم نیز شناسایی و مبنای تولید محصولات غذایی در کشور و جهان اسلام قرار گیرد.

روش: این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و بر اساس شاخصنگاریِ دینی، آیات مربوط به غذای طیّب در قرآن کریم را استخراج و تجزیه و تحلیل نموده و شاخصهای آن را بیان کرده است.

یافته ها: ازبررسی 42 آیه قرآن کریم، 45 شاخص کیفی، 20 شاخص ابعادی و 5 شاخص بنیادی به دست آمد.

نتیجه گیری: منظور از غذای طیّب، غذایی حلال، پاک، پاکیزه، خوش بو، خوش مزه، مطبوع، بهداشتی، لذیذ و خوب است که انسان طیّب، در مصرف آن، جانب میانه روی را رعایت می کند.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما