معاصر سازی
کارگاه معاصر سازی سبک زندگی فاطمی برگزار شد اداره امور مبلغان خواهر دفتر تبلیغات اسلامی در آستانه دهه فاطمیه، جهت ارتقاء علمی و مهارتی مبلغان و با هدف انتقال معارف فاطمی، کارگاه آموزشی معاصر سازی سبک زندگی فاطمی را در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 25 و 26 دی ماه برگزار کرد

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، این کارگاه آموزشی ذیل میز سبک زندگی اسلامی، با مشارکت و همکاری اداره امور بانوان آستان قدس و اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان در محل سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی  برگزار شد.

در این کارگاه 130 نفر از مبلغان خواهر از بیانات دکتر سید مهر علی محمدنژاد، دکتر حشمت الله قنبری و خانم دکترکتابچی  بهره مند شدند.

دکتر محمدنژاد، پژوهشگر و محقق حوزه علوم اسلامی، طی روزهای 25 و 26 دی ماه مباحث معاصر سازی سبک زندگی فاطمی را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه جامعه امروزی بیش از گذشته نیازمند الگوهای دینی همچون سبک زندگی فاطمی است، گفت: سبک زندگی اسلامی در سیره فاطمی متبلور است و سبک زندگی حضرت زهرا(س) تحت تربیت پیامبر(ص) و مادری حضرت خدیجه(س) و همسری امیرالمومنین(ع) جامعیتی کامل برای الگوگیری هر زن مسلمان است.

سید مهر علی محمدنژاد گفت: تجلی سبک زندگی اسلامی در سیره حضرت صدیقه کبری(س) متبلور است. شناخت و معرفت معارف فاطمی مقدمه نهادینه کردن روش و سیره آن حضرت در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و سازمانی است.

این استاد دانشگاه  با اشاره به اینکه آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران برگرفته از فرهنگ فاطمی است افزود: انقلاب ما یکی از مصادیق بسیار مهم و تاثیرگذار در زمینه معاصر سازی دین است که حرکتش از بدو پیروزی تا کنون در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی پایدار و استوار است و رسالت اصلی این تمدن زمینه سازی برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) و و برپایی تجلی تمام نمای حکومت نبوی یعنی دولت کریمه مهدوی است.

ایشان حضرت فاطمه(س) را مادر فرهنگ تشیع و مادر انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: امروز سبک زندگی فاطمی باید در جامعه ترویج شود؛ چرا که نتیجه نزدیک شدن به سبک زندگی اسلامی و فاطمی آسایش و راحتی است.

وی ضمن بیان این مطلب که اعتقاد، اخلاق و احکام اجزای تشکیل دهنده دین مبین اسلام است و امروز به برکت فرهنگ فاطمی و انقلاب اسلامی گرایش انسان معاصر به سوی معنویت زیاد شده است گفت: دشمن سعی دارد الگوی زندگی غیر انسانی و غیر اخلاقی را به جامعه ما ارائه و سبک زندگی غربی را رواج دهد.

این پژوهشگر و محقق با بیان اینکه مبلغان با بکارگیری سیره فاطمی، این الگوی رفتاری را در بین زنان جامعه ترویج کنند، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) روحیه تعبد و بندگی را از کودکی به فرزندانش آموخت، مادران جامعه ما هم باید شوق بندگی و احکام دین را با مهربانی و اخلاق نیکو و به دور از تحکم و اجبار به فرزندان خود آموزش دهند چرا که اگر سبک زندگی فاطمی و الگوی رفتاری اهل بیت(ع) در جامعه نهادینه شود یقینا بسیاری از آسیب ها در جامعه کاهش خواهد یافت.

دکتر فاطمه کتابچی (کیایی) پژوهشگر و محقق حوزه جمعیت دیگر استاد حاضر در این کارگاه آموزشی بود که مباحث فرزند آوری را مطرح کرد.

وی  با بیان اینکه تک فرزندی و پیر شدن جمعیت یک آسیب جدی برای جامعه است، گفت: تغییر سبک زندگی مهم‌ترین عامل کاهش فرزندآوری است.

فاطمه کتابچی(کیایی) اظهار کرد: امروز دشمن با تضعیف بنیاد خانواده در کشورهای اسلامی و گرفتار کردن مردم به مشکلات اقتصادی به دنبال تغییر سبک زندگی اسلامی است.

ایشان با اشاره به اینکه تاثیرگذاری جمعیت بر سبک زندگی جامعه و تاثیرگذاری سبک زندگی بر افزایش یا کاهش جمعیت یک امر غیر قابل انکار است، افزود: ترویج سبک زندگی غربی، ترویج بی‌بندوباری و فحشا از طریق فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای، خود به‌تنهایی موجب گسترش عدم رغبت به ازدواج و سخت شدن این امر از جمله عواملی است که در کاهش جمعیت تاثیر بسزایی گذاشته است.

کتابچی(کیایی) سبک زندگی فاطمی را برترین الگو برای خانواده دانست و گفت: در دین مبین اسلام الگوهای بسیار غنی همچون سیره حضرت فاطمه(س) به ما معرفی شده است که بکارگیری این روش ما را از بند دشمنان نجات می‌دهد.

این استاد دانشگاه سرمایه‌ی انسانی و تحقیق و توسعه را دو عامل اصلی رشد و پویایی اقتصاد کشور برشمرد و تصریح کرد: کاهش جمعیت موجب کمبود نیروی کار جوان و پویا و در نتیجه کاهش تولید و ضعیف شدن اقتصاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش میزان زاد و ولد در کشور موجب حرکت جمعیت به سمت پیر شدن می‌شود، افزود: مبلغین باید با بهره گیری از آیات و روایات اسلامی در مسیر اصلاح الگوی فرزندآوری خانواده‌ها و اصلاح نوع نگرش فرهنگ عمومی نسبت به این امر تلاش کنند.

دیگر استاد حاضر در کارگاه " معاصر سازی سبک زندگی فاطمی "  دکتر حشمت الله قنبری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم تحقیقات، بود.

دکتر قنبری سیره و رفتار حضرت زهرا(س) را در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی رهگشای راهیان حق و حقیقت دانست و اظهار داشت: مبلغان باید سبک زندگی فاطمی را در پرتو صبر در جامعه تبیین کنند. در دنيای امروز قدرت‌های شيطانی برای گسترش دامنه استثمار خود در سراسر جهان تمام كشورها و اقوام مختلف را بررسي كرده وفرهنگ، آداب و رسوم، هنر و صنايع وهم‌چنين نقاط قوت و ضعف آن‌ها را به خوبي مورد مطالعه قرار می دهند اما خداوند حكيم در قرآن كريم خطاب به مومنين می فرمايد: «شما به جای جباران وستمگران در زمين سير كنيد و به جاي تصميم‌های شيطانی آن‌ها درس‌های رحماني بياموزيد».

وی افزود: بعد از رحلت رسول اکرم(ص) اهل بیت آن حضرت جامع‌ترین الگوهایی هستند که در تمام ابعاد زندگی اعم از اعتقادی، اخلاقی، رفتاری، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و خانوادگی راهنما و هدایت‌گر جامعه می‌باشند.

این استاد دانشگاه گفت: سیره اهل بیت(ع) یک الگوی همیشه زنده و جاوید است که در طول تاریخ به‌ عنوان یک اسوه حسنه  و سرمشق ماندگار، فراتر از محدودیت‌های زمان و مکان می‌درخشد.

قنبری با بیان اینکه الگوی فاطمی معیار زن اسلامی است، خاطر نشان کرد: زندگانی بی بی دو عالم حضرت فاطمه(س) منحصر به زمان خاصی نبوده بلکه یک حقیقت ماندگار است که برای هر نسلی مطابق با واقعیات زندگی آنها تبلور پیدا می‌کند.الگوپذیری از خاندان رسول خدا(ص) به دستور خدا و پیامبر(ص) واجب است، چون راه رسیدن به کمال و سعادت ابدی منحصر به محبت و پیروی از ایشان می‌باشد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه سبک زندگی اسلامی سالم ترین و زیباترین شیوه تمدن اسلامی است که در سیره اهل بیت (ع) بیان شده است، افزود: انقلاب اسلامی که با تکیه بر فرهنگ اهل بیت(ع) به پیروزی رسید و به حیات خویش ادامه می‌دهد پایه گذاری تمدنی جدید در عالم اسلام و گشایش درهایی جدید برای بشریت است.

شایان ذکر است اولویت در اعزام گسترده مبلغان خواهر در حاشیه شهرویژه ایام فاطمیه مشمول مبلغانی می شودکه در این دوره آموزشی شرکت کردند
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما