گارگاه
مدیر مؤسسه راهبردی حق‌پژوهی: اثر کمرنگ ترین مدادها از پررنگ ترین حافظه ها بیشتر است/ کمرنگ ترین مدادها از پررنگ ترین حافظه ها موثرترند مدیر مؤسسه راهبردی حق‌پژوهی عنوان کرد: علم فرّار است و بر این اساس یک مبلّغ دینی باید همیشه قلم و کاغذ همراه داشته باشد و مطالب مفید را فیش برداری کند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام مرتضی امین نیا در کارگاه «تکنیک های کاربردی سخنرانی دینی» که در سالن همایش های این مرکز برگزار شد، با اشاره به روایت «قیدوا العلم بالکتابه» از پیامبر اکرم(ص)، ابراز کرد: تکیه کردن به حافظه اشتباه است و بسیاری از مطالب خوبی که با آن مواجه می شویم، به دلیل عدم کتابت از بین می روند و آن ها را فراموش می کنیم.

وی آیات قرآن، روایات معصومین (علیهم السلام)، داستان ها و حکایات، شعر و تمثیل را مواد تشکیل دهنده یک منبر خوب برشمرد و گفت: نسبت قرآن به سایر منابع و نوشته ها مانند نسبت خداوند به مخلوقات است، بنابراین بسیار مایه تأسّف خواهد بود اگر منابر ما از کلام وحی تهی باشد.

مدیر مؤسسه راهبردی حق‌پژوهی با تأکید بر استفاده از نرم افزارهای قرآنی برای دسترسی به آیات و روایات مرتبط با موضوع منبر، عنوان کرد: جلد 28 تفسیر نمونه، آیات وحی را به صورت موضوعی دسته بندی کرده است که بسیار قابل استفاده می باشد.

حجت الاسلام امین نیا با انتقاد از بی توجهی برخی از منبری ها به شعر و تأثیرگذاری آن، با بیان این که بسیاری از اشعار، ترجمه قرآن و احادیث است، اظهار کرد: شعر به منبر وزن و کلاس می دهد، مخاطب را به هیجان می آورد. در واقع مخاطب کلام فارسی همراه با وزن را در کنار آیات و روایات که به زبان عربی هستند، می پسندد.

وی خطاب به مبلّغان عنوان کرد: سعی کنید حداقل روزانه یک منبر خوب گوش کنید که این یک راه میانبر برای دستیابی به داستان ها، اشعار و تاریخ هایی است که در هیچ کشکولی پیدا نمی شود. حتی گوش کردن منبر بد هم خالی از فایده نیست، چراکه شما را نسبت به نبایدها در تبلیغ دین آگاه می سازد.

حجت الاسلام امین نیا در تبیین کارکرد تمثیل در منبر، توضیح داد: تمثیلات، منبر را روغن کاری کرده و آن را از حالت زمختی خارج می سازند.

مدیر مؤسسه راهبردی حق‌پژوهی گفت: علاوه بر محتوای منبر، نحوه ارائه مطالب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مطالب باید به صورت مرتب و مهندسی شده به مخاطب ارائه شود.

وی افزود: ورود به مطلب، پردازش و خروج از آن بسیار مهم است؛ با ورود خوب به بحث می توانیم مخاطب را میخکوب کنیم، در مرحله پردازش مطلب را پُخته و تبیین می کنیم و در مرحله نهایی، نتیجه را بیان می نماییم.

حجت الاسلام امین نیا در مورد خطبه خوانی در ابتدای منبر نیز ابراز کرد: خطبه خوانی بسیار مهم است چراکه ائمه اطهار (علیهم السلام) هم خطبه می خوانده اند، مضامین عالی آن منجربه معنویت بیشتر می شود، سبب آمادگی و تمرکز مخاطب می شود و ترس احتمالی مبلّغ از منبر را کاهش می دهد.

وی استعاذه، بسمله، حمد و ثنای الهی، درود بر پیامبر(ص)، درود بر اهل بیت، درود خاص بر امام زمان(عج)، لعن اعداء و یاد خاص از امام رضا(علیه السلام) را به عنوان هشت قسمت خطبه برشمرد و گفت: سلیقه در منبر از همه چیز مهم تر است و حرف اول را در موفقیت مبلّغ می زند.

حجت الاسلام امین نیا در پایان احترام به مخاطب را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: فیلم بازی کردن روی منبر جواب نمی دهد و مردم متوجه آن می شوند، بنابراین باید روی منبر خودمان باشیم.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما