شیخ علی شاهی
نقش مرکز تخصصی طوبی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تآثیر مرکز تخصصی طوبی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در دستیابی به قله های دانش و عبور از مرزهای کنونی آن از سوی مدیر این مرکز تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ، مدیر مرکز تخصصی طوبی وابسته به  دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی  در مصاحبه ای اختصاصی با خانم شیخ علیشاهی به نقش این مرکز در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت.

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می فرمایند: “ما هنوز از قله های دانش جهان بسیار عقبیم، باید به قله ها دست یابیم، باید از مرزهای کنونی دانش در مهم ترین رشته ها عبور کنیم.” به نظر شما نقش مرکز تخصصی طوبی به عنوان مرکزی علمی آموزشی در تحقق دستیابی به قله های دانش و عبور از مرزهای آن چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم

قطعا نقش و رسالت مرکز تخصصی طوبی، همان نقش و رسالت سایر مدارس علمیه خواهران نیست، همانطور که نقش و رسالت مدارس علمیه خواهران چیزی جدا از  نقش و رسالت حوزه‌های علمیه در برش مخاطبان خاص خود یعنی خواهران نیست. البته نکته‌ای که ممکن است در عین همانندی نقش‌ها انتظارات متفاوتی را از این مرکز رقم بزند، این است که این مرکز در کنار شأن حوزوی خود حمایت شده از سوی مرکزی است که در لسان رهبر معظم انقلاب به «نماد روشنفکری حوزه» تعبیر شده است.

به نظر می‌رسد روشنفکری در این عبارت ناظر به پیشگامی در شناسایی نیازها و خلأهای موجود در عرصه‌های ایجابی (گفتمان‌سازی و جریان‌سازی) و سلبی (پاسخ به شبهات) آموزه‌های دینی و حرکت به سوی تدوین الگوهای اثباتی و عملیاتی در عرصه تمدن‌سازی اسلامی است، که اتفاقا نقطه ثقل بیانیه گام دوم انقلاب نیز همین است یعنی رسیدن به قله‌های دانش جهان که در این فراز به آن اشاره شده است.

به این ترتیب نقش مراکز تخصصی بخصوص مرکز تخصصی طوبی، در کنار تربیت طلابی توانمند که مصداق عینی آن «جوان مومن انقلاب دانا و دارای انگیزه» است، جریان‌سازی علمی در محیط‌های حوزوی می باشد. نقطه ثقل این وظیفه می‌تواند مسأله‌شناسی، اولویت‌سنجی و تدوین برنامه‌های علمی ناظر به رفع خلأهای موجود باشد.

در کنار این نقش که برگرفته از حیثیت حوزوی این مراکز است، حیثیت اختصاصی آنهاست که ناظر به تربیت و پرورش طلاب خواهر است، که مستلزم رسالت خاصی برای بانوان است. این رسالت که ذیل نقش محوری حوزوی آنان در تمدن‌سازی تعریف می‌شود ناظر به زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی نیمی از جمعیت جامعه تمدن‌ساز اسلامی است. اگر بپذیریم اقتضائات جهان امروز و عصر ارتباطات و اطلاعات به نحوی حضور علمی و اجتماعی زنان را در جامعه پررنگ تر و غیر قابل اجتناب نموده است، ارائه الگوهای نظری و عملی این حضور و اثبات کارآمدی نگاه دین به زن که مبتنی بر حفظ هویت او در همه عرصه هاست، از وظایف حوزه های علمیه و به طریق اولی از وظایف مدارس علمیه خواهران است.

با توجه به خطاب بیانیه گام دوم به جوانان، مرکز تخصصی طوبی چه برنامه‌ای برای آینده طلاب خواهر جوان حوزه علمیه خراسان دارد؟

مقام معظم رهبری در این بیانیه بر نقش‌آفرینی «جوان مومن انقلابی دانا و با انگیزه» در تحقق مهم‌ترین هدف گام دوم یعنی تمدن‌سازی تاکید فرموده‌اند. لذا مدارس علمیه و مراکز تخصصی خواهران به عنوان موتور پیشران این حرکت و بنا بر نقش تربیتی خود متکفل تربیت نسلی از زنان مومن انقلابی دانا و با انگیزه هستند که هدایتگران جامعه بانوان برای نقش‌آفرینی در تمدن‌سازی اسلامی باشند.

با توجه به آنچه گفته شد برنامه های مرکز تخصصی طوبی ناظر به کلیدواژه های بیانیه گام دوم است:

۱) نیازسنجی علمی جامعه بانوان و اولویت‌سنجی آنها و تدوین برنامه های کوتاه‌مدت و درازمدت علمی یکی از مهمترین وظایفی است که در راستای تحقق اهداف علمی گام دوم نصب العین برنامه ریزان این مرکز قرار گرفته است. در این راستا ارتقاء آموزش‌های حوزوی و حرکت به سمت آموزش‌های پژوهش‌محور برای توانمندسازی طلاب در تولید محتوای علمی یکی از برنامه های محوری این مرکز است که از سال گذشته و با حمایت معاونت‌های آموزش و پژوهش حوزه علمیه جهت اساتید مدارس علمیه خواهران آغاز شد و با توجه به استقبال گسترده اساتید در فاز اول آن، فاز دوم در سال جاری اجرا خواهد گردید.

۲) یکی از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری تولید علم دینی است که در بیانیه گام دوم  ذیل محور جهاد علمی قرار می‌گیرد، چرا که رفع سیطره علوم انسانی سکولار بر جوامع علمی مستلزم مواجهه عالمانه و مطالبه‌گرانه جهادگران علمی حوزه و دانشگاه است و این مهم در گرو شناخت دقیق مبانی این علوم و نقد عالمانه آنها بر اساس منابع و آموزه‌های دینی می‌باشد. بر این اساس مرکز تخصصی طوبی از سال گذشته با حمایت و همکاری معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و دانشگاه باقرالعلوم، سلسله برنامه‌هایی ذیل عنوان «مطالعات اسلامی علوم انسانی» را جهت علاقمندان حوزه و دانشگاه برگزار نموده است. این برنامه با حضور اساتید و صاحب‌نظران کشوری در کنار برنامه‌های مطالعاتی و مباحثاتی برگزار می‌شود و فاز دوم آن در سال جاری اجرا خواهد شد.

۳) در راستای ارتقاء معنویت و اخلاق و نقش‌آفرینی طلاب جوان در این زمینه که یکی از محورهای مهم این بیانیه است، با توجه به پشتوانه های علمی و عملی گرانسنگ حوزه‌های علمیه، طراحی رشته‌های تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی در دستور کار این مرکز قرار گرفت که بحمدالله در مرحله اول طراحی این رشته  در مقطع سطح سه طراحی و پس از بررسی در کمیسیون‌های شورای عالی حوزه علمیه خراسان به تصویب این شورا رسید و جذب طلاب در این رشته در مرکز تخصصی طوبی و دو مدرسه علمیه دیگر آغاز گردید. در فاز بعدی این برنامه طراحی این رشته در مقطع سطح چهار با گرایش‌های مورد نیاز در دستور این برنامه قرار دارد.

۴) یکی دیگر از حوزه‌های عملیاتی در مرکز تخصصی طوبی که ناظر به تاکیدات مقام معظم رهبری بر سبک زندگی بوده و در بیانیه دوم انقلاب نیز آمده است، برگزاری نشست‌های تخصصی سبک زندگی اسلامی و روش‌های فرهنگ‌سازی آن برای بانوان فعال فرهنگی اعم از حوزوی و غیر حوزوی بوده است. در کنار برگزاری این نشست‌ها طراحی رشته مطالعات سبک زندگی اسلامی در دستور کار مرکز قرار دارد.

۵) در کنار فعالیت‌های راهبردی فوق برگزاری دوره‌های تخصصی سطح سه تحت نظارت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و نیز آموزش های مجازی از جمله برنامه های این مرکز می‌باشد.

 با توجه به اقتضای خاص خواهران مبنی بر تلاش علمی در کنار فرزندآوری آیا این مرکز تمهیداتی در این زمینه اندیشیده است؟

بله، این مرکز ضمن ایجاد فضای علمی، قابل دسترس به منابع کتابخانه‌ای و دیجیتالی، محیطی مناسب جهت نگهداری فرزندان طلاب خواهر جوان را فراهم نموده است تا با تامین آرامش روحی بتوان فعالیت‌های علمی آنان را افزایش داد.

امیدواریم با این تلاش‌ها بتوانیم زمینه‌ساز تحقق اهداف عالیه اسلام بوده و موجبات رضایت خداوند سبحان و خشنودی حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم آورده و گامی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی در محضر ایشان برداریم.

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما