قلمرو
میزگرد علمی چیستی و قلمرو مرجعیت قرآن برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین الهی خراسانی اظهار داشت: قرآن می‌تواند اهداف علوم را تحت تأثیر قرار دهد یعنی عالمان را قانع کند و در حوزه برون علمی اهداف جدیدی را در علم منظور کند کما اینکه اهداف مسلمین در فلسفه با اهداف غیر مسلمین فرق داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ، حجت الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی لک، دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیئت‌علمی و دانشیار علوم مطالعات سیاسی باقرالعلوم و حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی استادیار مرکز تخصصی آخوند خراسانی، عضو هیئت‌علمی این مرکز و استاد خارج فقه حوزه علمیه مشهد در خصوص قلمرو مرجعیت و تأثیرگذاری قران بر علوم به بحث و گفتگو پرداختند.

حجت الاسلام بهروزی لک معتقد است مراد از مرجعیت علم قران تأثیر و بازتاب معرفتی آموزه‌ها و دیدگاه قران کریم در نظام هندسه و نظام علوم است و منظور از تأثیر را رویکرد درجه‌دو یعنی ارزیابی می‌داند و در واقع نگاه از بیرون به نظام علوم را در نظر دارد.

وی در سه عرصه مفصل چارچوب نظری الگوی علم دینی، قلمروشناسی مرجعیت با رویکرد به سه حوزه معرفتی علوم، فرهنگی علوم و حوزه درونی علوم و گونه‌های مرجعیت علمی قران در علوم که سه دسته تولیدی یا منبعی، تأییدی یا امضایی و ترکیبی بحث کرد.

حجت الاسلام والمسلمین الهی خراسانی نیز قلمرو مرجعیت را در دو حوزه برون علمی و درونی هر علم  ارائه کرد. در حوزه برون علمی پنج مبحث از مبانی معرفت‌شناختی علوم، روش‌های کسب معرفت و تحقیق در علوم، تدبرات تاریخی علوم، مدیریت آموزش و توزیع دانش، فرهنگ و اخلاق علمی؛ همچنین در حوزه درونی پنج مبحث درونی و عمده وجود دارد. در خصوص مفاهیم، مفروضات و اصول پایه‌ای علوم، گزاره‌ها، مسائل علم، فرضیه‌های علوم، نظریه‌های علوم و مدل‌ها و الگوهای علمی نیز بحث کرد. در عرصه گونه شناسی مرجعیت حجت الاسلام الهی خراسانی قائل به سه گونه مرجعیت تولیدی یا ایجادی، تأییدی یا امضایی و روحی یا هماهنگی است.

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما