خاقانی
نشست «روش های انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان» برگزار شد یک کارشناس مسائل تربیت دینی در این نشست بر ضرورت توجه به قالب ارائه موضوع، شروع خوب و استفاده از حس رقابت میان مخاطبان کودک و نوجوان تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام خاقانی در نشستی با عنوان «روش های انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان» که از سوی اداره آموزش های کاربردی تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: قالب های ارائه موضوع در انتقال مفاهیم دینی به کودکان و نوجوانان اهمیت بسیار زیادی دارند و سطح دریافت و پذیرش مطلب از سوی آن ها به دقت ما در انتخاب قالب ارائه وابسته است.

وی یکی از نکات قابل توجه در افزایش جذّابیت کلاس های آموزش مفاهیم دینی را شروع جذّاب و آب کردن یخ مخاطبین دانست و افزود: شروع خوب و جذّاب به مدیریت کلاس نیز کمک می کند. هم چنین اهمیت مخاطب شناسی در تبلیغ دین در مورد مخاطبین کودک و نوجوان دوچندان است و حتماً پیش از اجرای برنامه باید در مورد مخاطب خود تحقیق کنیم.

این کارشناس مسائل تربیت دینی تصریح کرد: برخی از اساتید پیشنهاد می کنند که مبلّغان قبل از اعزام به تبلیغ کتاب سنن النبی علامه طباطبائی(ره) را بخوانند و در مورد ویژگی های وجودی خود تأمّل کنند و میزان موفقیت یا عدم موفقیت خود را با آن بسنجند.

حجت الاسلام خاقانی اضافه کرد: اگر ما مودّب به آداب اولیه دینی باشیم، از جمله در مورد سلام کردن و سایر رفتارهای معمولی در اجتماع، موفق خواهیم بود و این خود بهترین تبلیغ است.

وی عنوان کرد: حس رقابت در میان انسان ها و به خصوص کودکان و نوجوانان وجود دارد و باید از این حس استفاده بهینه را در جهت پیشبرد اهداف تبلیغی و انتقال مفاهیم دینی داشته باشیم، ضمن این که در اجرای مسابقه ها یا طراحی سؤالات، رعایت سطح مخاطبین نیز ضروری است.

این کارشناس مسائل تربیت دینی با اشاره به تأثیر نحوه اجرا و ترتیب برنامه ها و زمانبندی آن ها در جذب مخاطب و القاء مفاهیم به آن ها، گفت: در هیچ مرحله ای از اجرای برنامه نباید هدف اصلی خودمان که همان انتقال معارف و مفاهیم دینی به مخاطب است را فراموش کنیم و نباید مسابقه یا طنزپردازی خود به عنوان هدف قرار گیرند.

حجت الاسلام خاقانی با تأکید بر ضرورت هم نشینی و همراهی طلاب با مردم، ابراز کرد: مسابقات و سرگرمی های جذّابی را در قالب های مختلف و با ابزارها و وسایل معمولی و کم هزینه می توان برای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان اجرا کرد، اما همزمان به برخی نکات از جمله پرهیز از اسراف نیز باید توجه کرد.

وی در پایان تأکید کرد: لازم نیست در همه مسابقات و اجراهای ما برای کودکان و نوجوانان پیوست دینی یا فرهنگی وجود داشته باشد، بلکه یکی از اهداف اصلی چنین برنامه هایی همراه شدن هر چه بیشتر اقشار مختلف مردم با ماست تا بعداً در القاء مفاهیم دینی به ایشان موفق تر باشیم.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما