آیت الله رئیسی- همایش ماه رمضان
اخلاص رمز اصلی موفقیت در تبلیغ است تولیت آستان قدس رضوی: نفوذ کلام به مفاهیم و محتوای عالی، روش و متدولوژی و مهم تر از همه به اخلاص وابسته است و می توان اخلاص را رمز اصلی موفقیت در فعالیت های تبلیغی دانست.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در همایش «طلایه داران هدایت» ویژه مبلّغان اعزامی در ماه مبارک رمضان که صبح دیروز در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به آیه «وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلَامِ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» (یونس/ 25) و بیان این که حکما و فلاسفه در مورد ویژگی ها و شاخصه های آرمانشهر اسلامی مباحث مختلفی را در کتب خود مطرح کرده اند، گفت: برخی از شاخصه های آرمانشهر اسلامی برجسته تر از بقیه هستند که از آن جمله می توان معنویت، عقلانیت، اخلاق و عدالت اجتماعی را نام برد.

وی افزود: دستیابی به دارالاسلام در پرتو شهر، انسان و جامعه برخوردار از سلامت ممکن است و این یعنی سنگ بنای جامعه بر اساس توحید و همه رابطه های انسان با خدا، دیگران، خود و هستی بر اساس دین و آموزه های دینی تنظیم شود.

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: اگر انسان ها بتوانند چهار رابطه مذکور را به صورت صحیح و دقیق اصلاح کنند، جامعه ای برخوردار از سلامت را شکل خواهند داد.

آیت الله رئیسی ادامه داد: در شریعت احکام و غایات تعریف شده اند که احکام شامل نماز، روزه و حج و امثال آن هستند اما غایت شریعت تزکیه است که احکام برای رقم زدن تزکیه به کار می روند.

وی با بیان این که برخورداری از شهر سالم یا آرمانشهر اقتضائات و لوازمی دارد که باید به آن ها ملتزم بود و آن ها را دنبال کرد، گفت: ضریب نفوذ کلام در جامعه رسانه ای و پر از ارتباطات مختلف امروز از اهمیت زیادی برخوردار است و رسانه ها همگی به دنبال این شاخص هستند و چنین شاخصه ای در مبانی دینی ما نیز مورد توجه بوده است.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که نفوذ کلام به مفاهیم و محتوای عالی، روش و متدولوژی و مهم تر از همه به اخلاص وابسته است و می توان اخلاص را رمز اصلی موفقیت در فعالیت های تبلیغی دانست، عنوان کرد: برخی افراد از مسائل غیراخلاقی به عنوان ابزاری برای افزایش ضریب نفوذ و جذب افراد استفاده می کنند که نمونه هایی از آن در تبلیغ دین هم دیده می شود که باید در این زمینه تجدیدنظر جدی صورت گیرد، چراکه مزیّت دین و جاذبه های اصلی و گُم شده انسان امروز، توجه به معنویت، اخلاق و حیا است و باید به دنبال آن ها رفت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایت «كُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ» از امام صادق (علیه السلام)، اظهار کرد: وقتی جامعه ببیند که عالم دینی خود عامل به احکام دینی است، خود به خود ضریب نفوذ روحانیت افزایش می یابد.

وی با تأکید بر جایگاه مفهوم و محتوا و انتخاب روش تبلیغ در موفقیت مبلّغان دینی، تصریح کرد: رفتن به دنبال روش های رسانه های غربی برای جذب مخاطب باعث از بین رفتن جاذبه های تبلیغ دین می شود و مزیّت های ما در این زمینه از بین می رود.

آیت الله رئیسی هم چنین با تأکید بر انتقال تجربیات تبلیغی به مبلّغان جوان، ایشان را نسبت به تقلید صرف از روش ها و متدهای دیگران پرهیز داد و در مورد اهمیت به روز بودن مبلّغان گفت: امروز ارتباطات میان انسان ها بسیار زیاد شده و آن ها به اطلاعات گسترده ای دسترسی دارند و به روز هستند، هرچند که ممکن است به همه آن چه می دانند عمل نکنند، بنابراین شخصی که در جایگاه منبر قرار می گیرد باید اطلاعاتی را به ایشان افزون کند که این مهم نیازمند دسترسی به اطلاعاتی متقن، به هنگام و فراتر از اطلاعات مخاطبین است.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: امروز پیروزی حزب الله در انتخابات لبنان و رأی دادن غیرشیعیان به این حزب به واسطه نفوذ کلام و جذب ایشان به وسیله رهبر حزب الله صورت پذیرفته است و برخی از اسرائیلی ها سخنان سید حسن نصرالله را بیش از رهبران خود قبول دارند و او را صادق می دانند و این همان چیزی است که مبلّغان باید دنبال کنند.

وی گفت: وظیفه مبلّغ به طور کلی امر به معروف و نهی از منکر است و باید این امر را با بیان خاص و متناسب به اجرا درآورد و این رمز اصلاح امور اجتماعی است که در این راه باید از معارف دینی و کلام ائمه (علیهم السلام) استفاده شود.

آیت الله رئیسی تأکید کرد: مبلّغ باید زیبایی های عبودیت، وحدت، اخلاق مداری و توجه به دیگران و زشتی ضلالت، هواپرستی، تفرقه، بی اخلاقی و خودخواهی را برای مردم مشخص کند و محاسن کلام اهل بیت (علیهم السلام) و سبک زندگی ایشان را تبیین نماید.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به پیچیدگی های خاص تبلیغ در فضای رسانه های دیجیتال، ابراز کرد: در حال حاضر منبر هم چنان جایگاه سابق خود در انتقال مفاهیم دینی به مردم را داراست و نباید به بهانه وجود مسیرهای ارتباطی مجازی، منبرها را تضعیف کرد.

وی اضافه کرد: امروز شبکه های حقیقی هم چون مسجد، حسینیه، هیئت و جلسه قرآن باید حفظ و به لحاظ معرفتی تقویت شوند و مقابله دشمنان با چنین شبکه هایی به خاطر اثرگذاری آن هاست.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: گاهی وقت ها باید در منبر ذائقه سازی کرد و این که همیشه مطابق با ذائقه مخاطب سخن بگوییم اشتباه است، چراکه برای مثال در بیشتر موارد ذائقه مخاطب هیئتی به سمت احساسات گرایش دارد در حالی که باید برای این احساسات، مبنا و ریشه معرفتی ایجاد کرد وگرنه این احساسات با موجی کوچک دچار دگرگونی خواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا» (احزاب/ 39) عنوان کرد: امپراتوری خبری استکبار جهانی بنا دارد که رهبر معظم انقلاب و افرادی که در مسیر ایشان حرکت می کنند را در بایکوت خبری قرار دهد و تنها گاهی اوقات بنا بر سوء استفاده سخنان ایشان را پخش می کنند، چراکه آن ها می دانند سخنان چنین افرادی در دل ها به ویژه در دل های جوانان نفوذ می کند و ضریب توجه به معنویت و اسلام در غرب آن ها را به شدت نگران کرده است.

وی با اشاره به موفقیت های نظامی جمهوری اسلامی در منطقه و ضرورت توجه به فتوحات فکری و فرهنگی و مقابله با گسترش شبهات فکری و عملی، گفت: زمینه توجه به مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در منطقه رو به افزایش است و مناطق بسیاری هستند که تقاضای اعزام مبلّغ دارند، بنابراین باید لشگری فرهنگی برای اصلاح فکرها و اندیشه ها ایجاد شود.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: شبکه ها و کانال های بسیاری وجود دارند که تلاش می کنند موضوع زیارت را خدشه دار کنند چراکه فهمیده اند زیارت اباعبدالله (علیه السلام) جیش الشعبی می سازد و عراق را از چنگ آن ها در می آورد و مقابله با این شبهه سازی ها بر عهده ماست.

وی با بیان این که بسیاری از مشکلات اجتماعی جامعه ما مربوط به افراد کم ظرفیت است، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان بستر بسیار مناسبی برای ارتقاء ظرفیت شخصی، ظرفیت سازی و چشاندن طعم لذّات باقیه به مردم است.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان گفت: علم نافع آن علمی است که به جامعه سازی کمک کند و جامعه سازی به حلم در کنار علم وابسته است، بنابراین باید با شرح صدر با مردم برخورد کرد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما