عظیمی-دوره تعمیق ایمان و باور دینی
5 محور اصلی در تثبیت بنای دین/ شناخت انسان همچنان یکی از معضلات بشر است مدیر‌ موسسه به سوی بی ‌نهایت عنوان کرد: زیرساخت، اسکلت، نما، تزیینات و امکانات داخلی و ابزارهای حفاظتی و امنیتی از اصول ساختمان سازی هستند و به صورت مشابه در دین نیز این 5 محور مورد توجه قرار می گیرند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید هادی عظیمی در دوره آموزشی دوروزه «تعمیق ایمان و باورهای دینی» که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: دین یک برنامه تک بعدی نیست، بلکه برنامه ای جامع و کامل است که همه ابعاد زندگی انسان را پوشش می دهد و در مورد باورهای اعتقادی، رفتار فردی و سلوک اجتماعی، اخلاق و خط و مشی سیاسی و سایر حوزه ها دارای آموزه هایی دقیق و کامل است.

وی با اشاره به تهاجمات رسانه ای گسترده دشمنان دین برای متزلزل کردن و نابودی قواعد دینی، گفت: برای آموزش دین یا بنای صحیح آن در وجود هر شخص باید ابتدا فاکتورها و مؤلفه های این بنا به خوبی شناخته شود تا از خطرات آینده در امان بماند و چنین افرادی برای طاغوت ها و جهانخواران مشکل آفرین خواهند بود.

مدیر‌ موسسه به سوی بی ‌نهایت فهم تک بعدی از دین را بزرگ ترین خطر تهدیدکننده اسلام و مسلمین معرفی و بیان کرد: گروه های تکفیری و وهابی دین را به صورت تک بعدی آموزش دیده اند و متأسفانه پیروان جاهل آن ها به یقین رسیده اند که دین همان بُعد خاص تعریف شده است و امروز شاهد جنایات آن ها هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی افزود: زیرساخت، اسکلت، نما، تزیینات و امکانات داخلی و ابزارهای حفاظتی و امنیتی از اصول ساختمان سازی هستند و به صورت مشابه در دین نیز این 5 محور مورد توجه قرار می گیرند که شناخت را زیرساخت دین می دانیم و بر این اساس گفته می شود که دین تقلیدی نیست.

وی با بیان این که شناخت یک مسئله عقلی و ذهنی است و هیچ دینی به اندازه اسلام روی مسئله شناخت تأکید ندارد، اظهار کرد: شناخت خداوند، انسان و هستی سه محور اصلی در بنا شدن محکم دین در وجود آدمی هستند.

مدیر‌ موسسه به سوی بی ‌نهایت با اشاره به آیه 165 سوره بقره؛ «...وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ...»، گفت: باور و اعتقاد قلبی همچون اسکلت و ساختمان برای دین و امری قلبی است که احساسات را به سمت شناخت ها جهت می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی ابراز کرد: نمای بیرونی دین را احکام، آداب و مناسک و تزئینات و امکانات داخلی آن را اخلاق، روحیات و ملکات نفسانی هم چون صداقت، ایثار و عفاف تشکیل می دهند. هم چنین مسئله حفاظت و ایمنی در دین را دشمن شناسی و ولایت شناسی تعریف کرده اند که اگر هر 4 مرحله قبلی رعایت شده باشد اما در ولی شناسی و دشمن شناسی دچار ضعف باشیم، بنای دین ما آسیب پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: رعایت نکردن هر یک از این 5 مرحله نوعی انحراف و اشکال خواهد بود و باعث می شود بنای دینی ما در برابر شبهات و زلزله ها مقاوم نباشد و فرو بریزد.

مدیر‌ موسسه به سوی بی ‌نهایت افزود: اهمیت هر علمی به موضوع آن وابسته است، بنابراین خداشناسی در حوزه شناخت از انسان شناسی و هستی شناسی مهم تر است، اما این بیان بدان معنا نیست که باید از مهم ترین موضوع شروع کنیم، بلکه گاهی مقدماتی لازم است و شاید به همین دلیل گفته اند «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه».

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی عنوان کرد: جامعه شناس ها و روان شناس ها کتب متعددی راجع به انسان و شناخت او نوشته اند اما این مسئله هم چنان به عنوان یکی از بزرگ ترین معضلات جامعه بشری مطرح است؛ مهم ترین سوالات برای انسان همواره سوالاتی هستند که به خود او و شناخت شخصی از خودش مربوط می شوند و این یک موضوع عمومی و مشترک است.

وی گفت: شناخت هدف از آفرینش، راه رسیدن به هدف، ابزار و وسائل و چگونگی حرکت، هم چنین آگاهی از موانع حرکت، 4 محور اصلی هستند که باید به پاسخ مشخصی در ارتباط با آن ها برسیم.

مدیر‌ موسسه به سوی بی ‌نهایت تصریح کرد: انسان ها بسیاری از آن چه که در هستی وجود دارد و اتفاق می افتد را می بینند و در مورد آن ها می دانند اما کمتر افرادی هستند که نگاه دقیق به هستی داشته باشند و باید دانست که این نگاه دقیق به واقعیت ها مقدمه ای گرانبها برای رسیدن به حقیقت هاست.

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی در پایان اظهار کرد: پی بردن به اسرار خلقت و مشاهده عجایب آن، شناخت تدبیر و مدیریت عالم، تنوع و کثرت موجودات در عالم و درک لطف و عنایت ویژه نسبت به انسان و شناخت عظمت و بزرگی هستی برخی از دستاوردهای توجه دقیق به هستی و جهان آفرینش هستند که به انسان در مسیر پاسخگویی به سوالات اساسی در مورد خلقت کمک می کنند.

گفتنی است دوره «تعمیق ایمان و باورهای دینی» به همت اداره امور مبلغان خواهر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و بسیج طلاب خواهران طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه، 19 و 20 اردیبهشت ماه با حضور بیش از 200 مبلّغ خواهر در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

























کلیه حقوق این سایت در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی می باشد


 

 

   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم (شعبه خراسان رضوي)
مجری سایت : شرکت سیگما