اقتصاد مقاومتي تنها راه مقابله با تحريم
اقتصاد مقاومتي تنها راه مقابله با تحريم
1391/8/8 دوشنبه اقتصاد مقاومتي تنها راه مقابله با تحريم است مدير مركز مطالعات فرهنگي- اجتماعي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي گفت: تنها راه رسيدن به يك اقتصاد پويا، جامع نگرانه و خودكفا، اقتصاد مقاومتي است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا) حجت الاسلام پورياني، اقتصاد مقاومتي را يك اقتصاد فعال و پويا دانست كه با برنامه ريزي استراتژيك و راهبردي براي خودكفايي، پيشرفت و توسعه ي جامعه تلاش مي كند.

مدير مركز مطالعات فرهنگي- اجتماعي گفت: توسعه و پيشرفت موجب نوعي دگرگوني كيفي و ساختاري در تمام اركان و عناصر جامعه خواهد شد. اگر ما خواستار يك توسعه ي درون زا، موزون و پايدار باشيم بايد به سمت اقتصاد مقاومتي حركت كنيم.

وي افزود: براي پيشرفت هر جامعه ابعاد متكثري مطرح است. از نگاه فرهنگي- اجتماعي بايد توجه داشت كشور ما پس از گذراندن مراحل متعدد پيشرفت، اكنون در مرحله ي مكانيكي و الكترونيكي است و عامل اصلي پيشرفت در عصر حاضر دانش فني و تكنولوژي است.

دكتر پورياني با اشاره به اهميت طراحي يك  چارچوب و الگوي نظري براي رسيدن به وضعيت مطلوب و توسعه ي پايدار و نقش آن در  تقويت كننده اقتصاد مقاومتي به پيش نياز هاي اين الگو اشاره و آن ها را به شرح زير برشمرد:

1-      رو آوردن از فرهنگ مصرفي به فرهنگ توليد

2-      حركت به سمت تحقيق و برنامه ريزي

3-      خودباوري و اعتماد به گروه هاي اجتماعي

4-      اعتقاد به مديريت و مشاركت

5-      ايجاد روابط اجتماعي عادلانه

6-      مطالعه و تحقيق جامع از وضعيت جامعه

حجت الاسلام پورياني اقتصاد مقاوتي را به مثابه ي مثلثي كه فرهنگ، اقتصاد و سياست اضلاع آن را تشكيل مي دهند دانست و افزود: در كشور هاي غربي اقتصاد در اولويت اول و بعد سياست و فرهنگ مورد توجه قرار مي گيرند. در كشور هاي عربي محوريت بر سياست بوده و اقتصاد و فرهنگ اولويت هاي دوم و سوم هستند. اما از آنجايي كه اسلام به عنصر فرهنگ توجه بيشتري قائل است در طراحي كلان اقتصاد مقاومتي مي بايست فرهنگ در محوريت امور قرار گيرد و سياست و اقتصاد اولويت هاي بعدي باشند.

مدير مركز مطالعات فرهنگي-اجتماعي تاكيد كرد: براي ايجاد بستر مناسبي جهت تحقق، احيا و ترويج اقتصاد مقاومتي بايد به موارد زير توجه ويژه داشت:

-         ترويج روحيه ي ساده زيستي در بين مسئولين و مردم

-         استفاده از ظرفيت هاي دولتي، مردمي و نخبگاني

-         تغيير الگوي مصرف

-         تغيير سيستم توزيع كالا

-         آموزش مداوم در گروه هاي سني مختلف

-         آسيب شناسي اقتصاد كشور

پورياني با بيان اينكه مهمترين هدف اقتصاد مقاومتي بازسازي و احياي اقتصاد ملي است، استفاده از توان و ظرفيت هاي داخلي و توان مقابله با تحريم هاي اقتصادي دشمنان را از اهداف ديگر اقتصاد مقاومتي دانست.

حجت الاسلام پورياني همچنين اقدامات لازم جهت دستيابي به اقتصاد مقاومتي موفق را به شرح زير برشمرد:

-         تقويت توليد داخلي

-         كاهش وابستگي به نفت

-         اصلاح الگوي مصرف

-         مردمي كردن اقتصاد

-         ترويج فرهنگ استفاده از توليدات داخلي

-         تغيير الگوي واردات

-         طراحي و ترويج سبك زندگي اسلامي- ايراني

-         مبارزه با راندخواري و مفاسد اقتصادي

-         گفتمان سازي موثر در بين نخبگان

-         وحدت و همبستگي ميان مسئولان و مردم

-         مديريت هوشمند، اثرگذار و توسعه نگر

-         طراحي و اجراي سبك هاي مديريت علمي

پورياني تاكيد كرد: اگر موارد ياد شده مورد توجه قرار گرفته و نهادينه شوند رسيدن به اهداف اقتصاد مقاومتي امكان پذير خواهد بود.

وي در پايان يادآور شد: همانطور كه رهبر معظم انقلاب با نامگذاري سال هاي اخير به اين موضوع توجه داشتند، براي رسيدن به اهداف اقتصاد مقاومتي بايد مقدمات زيادي فراهم شود كه در صورت تحقق آن ها اقتصادي فعال، پويا، جامع نگرانه و خودكفا قابل دسترس خواهد بود.

 

انتهاي پيام / 115

منبع: اختصاصي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا)
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 3428
   
   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما