پوریانی
1391/5/25 چهارشنبه روز قدس، روز برائت از كفر و شرك جهاني ايسكا: پس از فرمان تاريخي امام خميني در سيزدهم ماه رمضان المبارك سال 1399 آخرين جمعه اين ماه به روز قدس شناخته شد و مردم مسلمان ايران در اين روز تنفر از استكبار جهاني و حمايت خود از مردم مظلوم فلسطين را اعلام مي دارند. به همين مناسبت نظرتان را به گفتگوي خبرنگار ايسكا در اين زمينه با حجت الاسلام پورياني مدير مركز مطالعات فرهنگي- اجتماعي جلب مي نماييم.

حجت الاسلام پورياني در ابتداي اين گفتگو به بيان جايگاه و منزلت بيت المقدس در بين اديان الهي پرداخت و گفت: بيت المقدس و قدس با تمام اديان الهي در ارتباط است و ارتباط آن در اسلام و با مسلمانان بسيار عميق تر و ژرف تر از اديان ديگر است. قدس از گذشته ي دور ميراث اسلامي و انديشه بزرگي بوده است كه در تمام اعصار مقام و جايگاه والايي در ميان مسلمانان جهان داشته است. قدس يكي از نمادهاي اسلامي است و نمادهاي اسلامي بسياري در اين شهر وجود دارد.

وي با بيان اينكه پيامبر در شب معراج ابتدا از بيت الله الحرام به مسجد الاقصي و سپس از آنجا به معراج رفت ادامه داد: اهميت و جايگاه اين مكان به عنوان قبله ي اول مسلمين و يكي از سه مكان مقدس پس از مسجد الحرام به خوبي مشخص است.

دكتر پورياني در ادامه ي صحبت هاي خود به تبيين نقش حضرت امام در اين زمينه پرداخت و بيان داشت: از سال 1948 ميلادي كه اين شهر توسط رژيم غاصب اسرائيل اشغال شد، تا روز 16 مرداد سال 1358 شمسي كه مصادف بود با 13 رمضان الكريم سال 1399  قمري، كه توسط امام خميني آخرين جمعه ماه مبارك رمضان روز قدس اعلان شد اين شهر در بين مسلمين جهان مورد توجه زيادي واقع نشده بود.

وي ادامه داد: سخنان حضرت امام در مورد اين روز، ريشه در يك تفكر آينده نگر و برگرفته از يك انديشه الهي و وحياني است.

پورياني با اشاره به اين سخن امام خميني كه فرمود: اگر هر كس يك سطل آب بريزد اسرائيل را آب خواهد برد، گفت: توجه تمام مسلمين بايد به اين مسجد و اين شهر، مبارزه با صهيونيسم و احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطين باشد كه اگر اين چنين شود ريشه هاي سست اين حكومت غاصب نابود خواهد شد.

مدير مركز مطالعات فرهنگي- اجتماعي تاكيد كرد: يكي از اهدافي كه امام خميني (ره) در نامگذاري اين روز داشت به نمايش گذاشتن عظمت و اقتدار وحدت مسلمين جهان به ويژه در برابر دشمنان اسلام بود.

دكتر پورياني در ادامه ي اين گفتگو به ابعاد آثار و تكاليف مربوط به اين روز پرداخت و تشريح كرد: مي توان براي اين روز در سه بعد آثار و تكاليفي در نظر گرفت.

وي افزود: يكي آثار و تكاليف فردي است كه در واقع به تعبير حضرت امير المومنين علي عليه السلام، بايستي ياور مظلوم و دشمن ظالم بود. جمله ي شريف «كونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا» بايد جزو برنامه هاي اصلي زندگي مسلمانان قرار بگيرد. بعد ديگر، بعد گروهي، اجتماعي يا ملي است. به اين معني كه مسلمانان ايران و جهان عليه استكبار و استبداد انسجام و وحدت گروهي پيدا كنند تا از اين طريق بتوانند ريشه هاي آن را از بين ببرند.

و در نهايت بعد سوم، بعد جهاني و بين المللي است، كه به نظر مي رسد تحولات اخير در كشورهاي اسلامي منطقه كه شاهد آن هستيم از ثمرات اين روز گرانقدر و با ارزش است.

حجت الاسلام پورياني با اشاره به آيه ي 11 سوره ي رعد كه مي فرمايد: «ان الله لا يغيير ما بقوم حتي يغييرو ما بانفسهم» گفت: شهيد صدر تعبير جالبي در اين مورد دارد. ايشان آرمان هاي بشر را به سه دسته تقسيم مي كند. يكي آرمان هاي پست؛ كه اين آرمان ها ناشي از عوامل رواني و داخلي است. مانند آن كه انسان عادت به تنبلي، بطالت و يا تقليد كوركورانه كند و يا مي تواند ناشي از عوامل خارجي و سلطه ي حاكميت طاغوتي باشد. اين گونه آرمان ها نه آينده نگر هستند نه حركت آفرين.

وي افزود: دسته دوم اين آرمان ها محصول آرزوهاي جامعه هستند كه تاحدودي آينده نگرند و سود و منفعت در آن ديده مي شود، اما چون اين آرمان ها برگرفته از خواسته ها و آرزو هاي محدود است برد كوتاهي دارند.

پورياني ادامه داد: دسته سوم، آرمان هاي پاك و بلند الهي است كه محصول ذهن بشر نيست. اين نوع آرمان هاي بشر همواره پوياست و ايستايي در آن راه ندارد. اين آرمان ها آينده نگر و تحول آفرينند. روز قدس در واقع حركت به اين سمت است كه در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان تجلي پيدا مي كند.

 وي در پايان با يادآوري اين نكته كه بيت المقدس اختصاص به يك برهه زماني نداشته و روز قدس، روز برائت از كفر و شرك جهاني محسوب مي شود به الزام حضور مردم در اين روز اشاره كرد و گفت: مردم در اين روز بايد اقدامات رژيم غاصب اسرائيل را محكوم كرده و اراده كنند اين وضعي كه براي مردم مظلوم فلسطين در طي اين سال ها ايجاد شده به لطف الهي پايان يابد.

 

انتهاي پيام/ 115

منبع: اختصاصي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي(ايسكا)
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ

مطالب مرتبط

تعداد بازديد اين صفحه: 2318
   
   
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما