كوچك يا بزرگ كردن بخش :.
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.آثار منتشره
تازه هاي نشر
بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.اوقات شرعي
  اذان صبح
  طلوع خورشید
  اذان ظهر
  غروب خورشید
  اذان مغرب
اوقات به افق :
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.زمان ديجيتال
جمعه 31 فروردين 1403  
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.حدیث روز

قال رسول الله صلى الله عليه و آله: قال الله تعالى

الصوم لى و انا اجزى به

رسول خدا فرمود خداى تعالى فرموده است:

روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.

وسائل الشيعه ج 7 ص 294، ح 15 و 16 ; 27 و 30


بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.مناسبت ها
بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.اخبار
قدس 2
روز قدس به منزله رستاخيز امت اسلامي مي باشد. دكتر محمد ستوده : امام(ره) با اعلام روز جهاني قدس در صدد بود كه بار ديگر رستاخيز اسلامي را در ميان كشورهاي جهان بويژه امت اسلامي، براي آزادسازي سرزمين¬هاي فلسطين و قدس شريف ايجاد نمايد.
دكتر محمد ستوده ، معاون آموزش دانشگاه باقر العلوم عليه السلام در گفتگو با خبرنگار واحد خبر دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: امام(ره) با اعلام روز جهاني قدس در صدد بود كه بار ديگر رستاخيز اسلامي در ميان كشورهاي جهان بويژه امت اسلامي، براي آزادسازي سرزمين­هاي فلسطين و قدس شريف ايجاد نمايد. به عبارت ديگر با اعلام روز قدس از جانب امام(ره) ما شاهد ايجاد يك نوع ائتلاف و وحدت و هماهنگي بين نيروهاي مخالف رژيم صهيونيتسي در سراسر جهان اسلام هستيم. به تبع آن روز جهاني قدس مي­تواند به بيداري سازي امت اسلامي كمك كند و از طرفي ديگر امام(ره) بر اتحاد امت اسلامي در مقابل اسرائيل تأكيد زيادي داشتند و مي­توان گفت روز قدس يكي از نمادهاي متبلور ساختن اتحاد امت اسلامي در مقابل رژيم صهيونيستي است ، به اين معنا كه امام (ره) معتقد بودند كه اگر ملتهاي مسلمان با يكديگر متحد شوند ، امكان دوام و بقا براي رژيم صهيونيسيتي ديگر وجود نخواهد داشت .
عضو هيات علمي دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بيان اين مطلب كه روز جهاني قدس در واقع مصداق عيني و عملي اين اتحاد است افزود: راهبرد محوري امام (ره) معطوف به وحدت امت اسلامي و براي احقاق حق ملت فلسطين و نابودي رژيم صهيونيستي است ، چرا كه ما شاهد آن هستيم كه در روز قدس تمام فرق مختلف اسلامي اعم از شيعه و اهل تسنن در يك صف واحد براي دفاع از سرزمينهاي قدس و ملت فلسطين شعار مي دهند . از طرفي در همين روز شاهد هستيم در كشورهاي غير اسلامي و جهان غرب ، مستضعفين و آنهايي كه داراي وجدان آزاد و بيداري وجدان هستند ، به حمايت از فلسطين در راهپيمايي ها شركت مي كنند و در طول اين 30 سال گذشته نشان داده است كه راهپيمايي روز قدس روز به روز تقويت بيشتري پيدا مي كند.
وي در ادامه ايجاد آگاهي و بصيرت سراسري با استفاده از رسانه هاي جمعي و فناوري هاي نوين را از اهداف ديگر اين اعلام دانست و گفت: با اين حركت قاعدتا مظلوميت ملت فلسطين براي تمام جهان اعلام مي شود و همچنين سياست هاي سلطه طلبانه و تروريستي رژيم صهيونيستي بار ديگر براي كل جهانيان و افكار عمومي اعلام مي شود و همچنان كه مي دانيم يكي از نيروهاي موثر در سياست و قدرت و تعيين سرنوشت ملتها ، مساله افكار عمومي در سطح ملي ، منطقه اي و بين المللي است و روز جهاني قدس كه مي تواند به عنوان بسيج كننده افكار عمومي براي يك هدف مشخص و آن هم آزاد سازي فلسطين باشد ، بسيار تاثير گذار است.
دكتر ستوده در پاسخ به اين سوال كه اعلان روز قدس از سوي امام خميني(ره) چه تاثيري در مساله فلسطين داشت گفت: اگرجايگاه و موقعيت روز قدس را در ابعاد مختلف سياسي، اجتماعي،فرهنگي،تاريخي و همچنين در ابعاد امنيتي مورد توجه قرار دهيم، به خوبي مشخص خواهد شد كه اگر مساله فلسطين تا قبل از اعلان روز قدس توسط امام (ره) بويژه در فاصله سالهاي 1973 تا 1979 در حاشيه قرار داشت، با اعلان روز قدس مساله فلسطين از حاشيه به متن آمد و مساله قدس بار ديگر براي جهان اسلام موضوعيت پيدا كرد كه به نظر من  مهمترين تاثير اين حركت آن است كه روند سازش كه مي رفت باعث قرباني شدن تمام غرور ملت فلسطين شود، تا حد زيادي كنترل و كاسته شد و برخي دولت هاي اسلامي كه با سازش يا سكوت به تقويت رژيم صهونيستي كمك مي كردند ، آنها هم در يك موقعيت انفعالي قرار گرفتند و در حال حاضر هم امكان استمرار اين موضع انفعالي براي آنها خيلي سخت است و به كندي صورت مي گيرد و همچنان كه ما شاهد هستيم به تبع اين بيداري و هوشياري شعار رژيم صهيونيستي كه از نيل تا فرات بود، عوض شده است، همچنان كه اولمرت قبلا اعلام كرد، اسرائيل ديگر نمي تواند اين شعار را داشته باشد، بلكه شعار اسرائيل در حال حاضر حفظ اسرائيل به همين محدوده هاي فعلي است.
اين استاد دانشگاه  تاثير روز قدس در معادلات بين المللي را در سه سطح مورد بررسي قرار داد و گفت: در سطح داخلي، باعث افزايش بحران مشروعيت مضاعف براي رژيم صهيونيستي در سرزمين هاي اشغالي مي شود. در سطح منطقه اي باعث تجديد حيات دوباره جبهه مقاومت مي شود و نهايتاًدر سطح بين المللي با توجه به اينكه نيروهاي مردمي كه عنوان بازيگر غير دولتي تاثير گذار بر معادلات جهاني هستند، باعث كمتر شدن امكان حمايت مستقيم غرب بويژه قدرت هاي جهاني از رژيم صهيونيستي مي شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه وظيفه ما در قبال جنايات صهيونيزم چيست گفت: وظيفه ملل مسلمان در درجه اول و دولتهاي مسلمان در درجه دوم اين است كه با هماهنگي و ايجاد وحدت از ظرفيت ها و قابليت هاي ايجاد شده در روز جهاني قدس استفده كنند و ميزان قدرت و تاثيرگذاري خود را در معادلات صلح خاورميانه به نفع ملتهاي مسلمان بويژه ملت فلسطين بكار گيرند.
وي افزود: دولتها ، ملتها ، متفكرين ، نخبگان ، NGOs ، از طريق راهپيماني ، نشست ها، همايش ها ، فضاهاي مجازي و ... بايد از ظرفيت روز قدس براي دستيابي به اهداف اساسي تر و مهم تر كه همان آزادسازي سرزمين قدس و فلسطين است، استفاده نمايند.
وي در پايان وظيفه سازمان كنفرانس اسلامي را بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: از همه مهمتر ، سازمان كنفرانس اسلامي كه فلسفه وجودي اين سازمان نجات بين المقدس بوده است ، بايد با توجه به ظرفيت هاي گسترده روز جهاني قدس ، نه تنها در شعار ، بلكه در عمل براي عملياتي نمودن رهاسازي قدس شريف عمل نمايد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 836
قم ، بلوار امين ، سه راه سالاريه - تلفن : 2910105 - ايميل : Info@bou.ac.ir

 

 

 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مركز آموزش هاي ادبي هنري
مجری سایت : شرکت سیگما