مادّة 1. جدول دروس پیشنیاز
ردیف
|
عنــوان دروس
|
ساعت
|
اهداف
|
1
|
کلیّات تاریخ جهان
|
32
|
شناخت کلیّات تاریخ جهان، اقوام، فرهنگها و تمدّنهای مهم
|
2
|
مأخذشناسی تاریخ اسلام
|
16
|
شناخت منابع تاریخ اسلام و تبیین جایگاه علم تاریخ و سیر تحوّل آن نزد مسلمانان و تأثیر قرآن و سنّت بر این علم
|
3
|
تاریخ صدر اسلام
|
32
|
بررسی گزارشهای مربوط به حوادث مهمّتاریخ اسلام، از آغاز تا سال35 هجری
|
4
|
تاریخ اهلبیت(ع)
|
32
|
بررسی حوادث مهمّ زندگی اهلبیت و ائمّة معصومین(ع) از سال 35 هجری تا پایان دوران غیبت صغری
|
5
|
سیرة اهلبیت(ع)
|
32
|
تبیین موضوعی سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمّه معصومین (ع) در ابعاد گوناگون
|
6
|
تاریخ تشیّع
|
32
|
شناخت و بررسی سیر تاریخی شیعه، فرق و دولتهای مهم شیعی از آغاز تا کنون و تبیین تاریخ مرجعیّت و نیابت امام در دوران غیبت کبری
|
7
|
تاریخ امویان و عبّاسیان
|
32
|
بررسی ظهور و سقوط امویان و عبّاسیان و حکومتهای مهم این دوره، همراه با تبیین مواضع و نقش ائمه(ع)
|
8
|
تاریخ معاصر ایران
|
32
|
بررسی تحوّلات مهمّ ایران از مشروطیّت تا کنون، با تأکید بر تحوّلات مهمّ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بعد از انقلاب اسلامی
|
9
|
تاریخ فرهنگ و تمدّن اسلامی
|
32
|
تبیین چگونگی شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی، عوامل و موانع رشد و گسترش آن همراه با بیان آثار آن
|
10
|
زبان انگلیسی (عمومی)1و2
|
32+64
نظری عملی
|
ایجاد توان درک مطلب و ترجمة متون سادة انگلیسی
|
جمع ساعتها
|
368
|
|
تبصره:فارغالتحصیلان سطح2 گرایش تاریخ اسلام و طلّابی که دروس پیشنیاز را در مراکز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصلها، از گذراندن این دروس معاف هستند.
مادّة 2. عناوین ومشخصات کلی دروس
ردیف
|
عنوان درس
|
ساعت
|
1
|
دروس عمومی سطح3
|
608
|
2
|
دروس مشترک رشتههای تاریخی
|
320
|
3
|
دروس اختصاصی تاریخ تشیع با پایاننامه
|
704
|
|
جمع ساعتها
|
1632
|
|
|
|
مادّة 3. عناوین ومشخصات تفصیلی دروس
الف. دروس عمومی سطح3
ردیف
|
عنوان درس
|
ساعت
|
اهداف
|
|
|
1
|
فقه
|
160
|
شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامة مرکز مدیریت در سطح سه(از القول فی ماهیة العیب تا آخر مکاسب)
|
|
2
|
اصول
|
320
|
شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی، طبق برنامة مرکز مدیریت در سطح سه(جلد اولکفایة الاصولاز ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم)
|
|
3
|
عربی معاصر
|
32
|
ایجاد توان بهرهگیری از متون عربی جدید در حوزة تاریخ
|
|
4
|
روش تحقیق پیشرفته
|
16+32نظری عملی
|
کسب مهارتهای تحقیق و پژوهش در مسائل تاریخی، با آموزش روشهای تحقیق و کیفیّت بهرهبرداری از ابزار و منابع
|
|
5
|
روش تدریس
|
16+32نظری عملی
|
ایجاد توان مهارت تدریس، با آموزش روشها و فنون کلاسداری و ارزشیابی
|
|
جمع ساعتها
|
608
|
|
|
ب.دروس مشترک تمام رشتههای تاریخی
ردیف
|
عنوان درس
|
ساعت
|
اهداف دروس
|
1
|
علوم حدیث و تاریخ اسلام
|
32
|
شناخت رابطه علوم حدیث(رجال، درایه و فقهالحدیث) با تاریخ اسلام و بیان نقش و کاربرد آن در نقد و بررسی گزارشها و متون تاریخی
|
2
|
علم کلام و تاریخ اسلام
|
48
|
شناخت رابطة علم کلام با تاریخ اسلام و بیان نقش رویکرد کلامی در بررسی گزارشهای تاریخی به ویژه در مورد پیامبر اکرم (ص) و ائمّه (ع)
|
3
|
تاریخ فرق و مذاهب اسلامی
|
32
|
آشنایی با پیدایش، سیر تاریخی، اندیشهها، مشاهیر، آثار فکری و فرهنگی فرق و مذاهب مهمّ اسلامی
|
4
|
فلسفة تاریخ
|
32
|
آشنایی با علم تاریخ، قوانین و سنن حاکم بر تاریخ، عوامل محرّک و فرجامشناسی تاریخ
|
5
|
تاریخنگاری
|
16
|
شناخت چگونگی شکلگیری و سیر تاریخی تاریخنگاری در میان مسلمانان و تبیین جریانات مهمّ آن
|
6
|
زبانانگلیسی1و2
|
32+64ظری عملی
|
کسب توان لازم در مطالعة متون ساده تاریخی از طریق آشنایی با واژهها و اصطلاحات تاریخی به زبان انگلیسی
|
7
|
متون تاریخی1
|
16+32نظری عملی
|
کسب توان فهم متون اصیل تاریخی به عربی قدیم با خواندن متن و شناخت واژهها، اصطلاحات و ساختار
|
8
|
متون تاریخی2
|
16+32نظری عملی
|
کسب توان فهم متون تاریخی به عربی جدید با خواندن متن و شناخت واژهها، اصطلاحات و ساختار
|
جمع ساعتها
|
320
|
|
ج. دروس اختصاصی تاریخ تشیّع
ردیف
|
عنوان درس
|
ساعت
|
اهداف دروس
|
1
|
سیرة معصومان(ع)1و2
|
64
|
شناخت سبک و اصول رفتاری معصومان(ع) در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی
|
2
|
نقد نظریات پیدایشتشیّع
|
32
|
شناخت، بررسی و نقد نظریّات مربوط به مفهوم و تاریخ پیدایش تشیّع
|
3
|
قیامهای شیعی
|
32
|
شناخت ماهیّت، زمینهها، روند شکلگیری، اهداف و پیامدهای قیامهای شیعی
|
4
|
حکومتهای شیعی (1)
|
32
|
شناخت حکومتهای شیعی و نقش آنان در تحوّلات جهان اسلام و گسترش تشیّع(از آغاز تا قرن هفتم)
|
5
|
حکومتهای شیعی (2)
|
32
|
شناخت حکومتهای شیعی و نقش آنان در تحوّلات جهان اسلام و گسترش تشیّع (از قرن هفتم تا کنون )
|
6
|
تاریخ فرق شیعه
|
32
|
شناخت زمینهها و عوامل پیدایش فرقههای شیعی وآشنایی با آراء و اندیشههای آنان
|
7
|
تاریخ اندیشههای سیاسی شیعه
|
32
|
شناخت مبانی، شاخصها و سیر تحوّل اندیشههای شیعه در عرصه سیاست و حکومت از آغاز تاکنون
|
9
|
جغرافیای تاریخی شیعه
|
32
|
شناخت زمینهها، عوامل و ابعاد پراکندگی شیعه در مناطق مختلف جهان از آغاز تا انقلاب اسلامی ایران
|
10
|
شیعه در عصر حاضر
|
32
|
شناخت چگونگی پراکندگی جغرافیایی و وضعیت سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی شیعیان جهان پس از انقلاب اسلامی
|
11
|
مأخذشناسی تاریخ تشیّع
|
32
|
معرفی و تحلیل منابع و مآخذ مهم تاریخ تشیّع به ترتیب تاریخ.
|
12
|
شیعه و تمدّن اسلامی (1)
|
32
|
شناخت نهادها و نظامهای آموزشی، به ویژه حوزههای علمیّه و تبیین نقش آنها در حیات فکری و سیاسی شیعه و فرهنگ و تمدّن اسلامی.
|
13
|
شیعه و تمدّن اسلامی (2)
|
32
|
شناخت مهمترین دانشمندان شیعه و آثار و خدمات علمی آنان در عرصه های گوناگون علمی و فرهنگی. مانند طب، صنعت، هنر و رسانه
|
14
|
تاریخ اجتماعی شیعه(1)
|
32
|
شناخت آداب و رسوم، رفتارها و روابط اجتماعی شیعیان به صورت تاریخی
|
15
|
تاریخ اجتماعی شیعه(2)
|
32
|
شناخت چگونگی روابط اجتماعی و فرهنگی شیعیان امامی با پیروان دیگر فرق و ادیان
|
|
مستشرقان و تاریخ تشیّع
|
32
|
آشنایی با استشراق و شناخت و بررسی رویکردها و دیدگاههای مستشرقان در حوزة تاریخ تشیّع.
|
16
|
پایاننامه
|
96+96 عملی
|
ارائة یک پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبّع کافی دریکی از مسائل تاریخ تشیّع
|
جمع ساعتها
|
704
|
|