جستجو ارتباط با ما خانه  
   
 
پنجشنبه 20 اسفند 1388

اينترنت در خدمت اهل‏بيت(ع)

حسن عبدى‏

جستجوى ساده‏

آيا تا به حال به نسبت جستجوى يك موضوع در اينترنت و جستجوى يك گمشده كوچك در اتاق، فكر كرده‏ايد؟ بدون شك شباهت‏هاى زيادى را مى‏توان يافت كه بى‏ارتباط با يكديگر نيستند، و شايد هم تا به حال براى يك بار در زندگى‏مان «جستجوى يك گمشده كوچك در اتاق» را تجربه كرده باشيم. آيا موفّق به پيدا كردن آن شده‏ايم؟ آيا به‏سادگى آن را به دست آورده‏ايم و يا نه، با زحمات فراوانى آن را يافته‏ايم؟ حال، آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده‏ايد كه در اين گونه مواقع چه روشى را بايد در پيش گرفت؟ و چگونه بايد جستجو كرد؟

در اين مقاله سعى ما بر اين است كه راه و روش دسترسى آسان به اطلاعات صحيح، معتبر و جامعِ موجود در اينترنت را درباره اهل‏بيت‏عليهم السلام - به ويژه درباره امام حسن عسكرى‏عليه السلام - با تأكيد بر صرفه‏جوئى در وقت، به خوانندگان محترم عرضه كنيم.

مرحله اوّل: موضوع جستجو

راستى گمشده ما چيست؟ به دنبال چه هستيم؟ اين‏ها سؤال‏هايى هستند كه در اولين مرحله جستجو بايد پاسخگو باشيم. موضوع ما بايد كاملاً مشخّص و جزئى باشد. مثلاً مى‏خواهيم درباره امام حسن عسكرى‏عليه السلام مطالبى را از سايت‏هاى اينترنتى بازيابى كنيم. در اين زمينه ما بايد موضوع‏مان را كاملاً مشخص و جزئى تعيين كنيم؛ كه آيا در تمامى ابعاد زندگانى اين حضرت تحقيق مى‏كنيم يا اين كه در مقاطع خاصّى از زندگانى ايشان و يا در آثار و احاديث نقل شده از اين معصوم‏عليه السلام؟

در اين مقاله به جنبه‏هاى گوناگون تحقيق و پژوهش درباره امام حسن عسكرى‏عليه السلام پاسخ خواهيم داد.

مرحله دوم: انتخاب ابزار جستجو

اغلب كاوشگران اينترنتى از دو ابزار مهم، موتورهاى جستجو و فهرست‏هاى موضوعى، در جستجوهاى اينترنتى روزمره‏شان استفاده مى‏كنند كه ما هم براى جستجو درباره زندگانى امام حسن‏عسكرى‏عليه السلام از اين دو ابزار بهره خواهيم گرفت. البته لازم به ذكر است كه در پايان به ابزارهاى جستجوى ديگر هم اشاره خواهيم نمود.

مرحله سوم: روش جستجو و دسترسى به اطلاعات مورد نياز

موتور جستجوى Altavista يكى از معروف‏ترين، محبوب‏ترين و قدرتمندترين ابزار جستجو در صفحات اينترنتى وب به شمار مى‏آيد و در مقايسه با فهرست راهنما از پايگاه داده‏هاى بيشترى برخوردار است. البته موتور جستجوى Altavista خود، امكانات جستجوى متعدّدى دارد كه سعى ما بر اين است در اين مقاله روش استفاده بهتر از جستجوى ساده جهت دسترسى به اطلاعات لازم و مورد نيازمان درباره امام حسن عسكرى‏عليه السلام را مورد بررسى قرار دهيم.

1. جستجوى اسنادى كه امام حسن عسكرى‏عليه السلام در آنها موجود است.

امام حسن عسكرى‏عليه السلام اسمى خاص است و از چندين واژه تشكيل شده است. بدين منظور با قراردادن واژه‏ها در داخل دو كوتيشن، مى‏توان واژه‏ها را دقيقاً به همان شكلِ درج شده در كادر جستجو بازيابى كرد كه البته حاوى Indexبسيار طولانى خواهد بود كه به روش‏هايى بايد آن را محدود نمود. «Imam hasan askari»

2. جستجوى جامع عبارت امام حسن عسكرى‏عليه السلام.

براى اينكه بتوانيم تمامى صفحاتى را كه داراى عبارت امام حسن عسكرى‏عليه السلام مى‏باشند، بازيابى كنيم، بايد اشكال مختلف املائى آن را با استفاده از عملگر OR در كادر جستجو وارد كنيم.

«OR»Emam hasan askari

«OR...»Imam hasan askari

با اين عبارت، در كادر جستجو اسنادى را بازيابى خواهيم كرد كه صورت‏هاى مختلف املائى و يا واژه‏هاى مرتبط با امام حسن عسكرى‏عليه السلام را در برداشته باشد.

3. جستجوى فرازهايى خاص از زندگانى‏امام حسن عسكرى‏عليه السلام.

در واقع مى‏خواهيم جستجوى عبارت امام حسن عسكرى‏عليه السلام را به موضوع خاصّى محدود كنيم. بدين منظور همواره بايد علامت + را ابتداى دو كلمه يا عبارتى كه مى‏خواهيم And كنيم، بياوريم كه در اين صورت صفحاتى بازيابى خواهد شد كه حاوى اين دو عبارت باشند:

«+»Amam hasan askari

+...«martyr»

البته با استفاده از عملگر NEAR نيز مى‏توان نتايج مطلوبى كسب كرد؛ به اين معنا كه فاصله واژگان جستجو در اسناد بازيابى شده، حدّاكثر از ده كلمه بيشتر نباشد. براى استفاده از عملگر NEAR را ميان دو كلمه كليدى يا عبارت درج مى‏كنيم. توجّه نسبت به اين مطلب لازم است كه NEARفقط مشخّص مى‏كند كه كلمات قبل و بعد آن بايد در فاصله نزديك به يكديگر قرار داشته باشند. اما مشخّص نمى‏كند كه ترتيب كلمات نيز رعايت شده باشد.

«NEAR» Imam hasan askari

«martyr»

4. جستجوى اسنادى كه عنوان آنها امام حسن عسكرى‏عليه السلام مى‏باشد.

بدين منظور عبارت مورد نظر را به شكل زير در كادر جستجو وارد مى‏كنيم:

«Imam hasan askari»Title:

تا اينكه تنها اسنادى به عنوان نتيجه در Index قرار بگيرد كه داراى عنوان: «Imam hasan askari» مى‏باشد.

5. جستجوى عبارت امام حسن عسكرى‏عليه السلام در يك سايت معيّن.

حال مى‏خواهيم عبارت امام حسن عسكرى‏عليه السلام را در يك حوزه معيّنى كه متعلّق به «جوامع شيعه» مى‏باشد، جستجو كنيم.

«Imam hasan askari»Title:

domain: salamiran. org

با اين عبارت، صفحاتى را بازيابى خواهيم كرد كه اوّلاً عنوان سندمان «Imam hasan askari» باشد و ثانياً در حوزه salamiran. org قرار گرفته باشد.

6. جستجوى آدرس‏هاى اينترنتى مرتبطبا امام حسن عسكرى‏عليه السلام.

گاهى اوقات برآنيم كه جستجو را از طريق آدرس‏هايى كه عبارت «Imam hasan askari» در آنها قيد شده است، پى‏گيرى كنيم تا اينكه بتوانيم سايتهاى معتبرى را كه درباره امام حسن عسكرى‏عليه السلام تحقيق كرده‏اند، مشخّص كنيم.

«Imam hasan askari»Url:

7. جستجوهاى تركيبى.

براى فراخوانى اسنادى كه هم عنوان آنها و هم آدرس آنها حاوى عبارت «Imam hasan askari» مى‏باشند:

«Imam hasan askari»+ Title:

«Imam hasan askari»+ Url:

براى بازيابى اسنادى كه اشكال مختلف املائى عبارت امام حسن عسكرى‏عليه السلام و شهادت در آنها قيد شده است، به روش زير عمل مى‏كنيم:

«Emam hasan askari»

«Imam hasan askari»OR

hazrat _ e _ Imam » OR

OR...( And«hasan askari

«martyr»

8. جستجوى عبارت امام حسن عسكرى‏عليه السلام در منابع شيعى اينترنتى به زبان فارسى و عربى.

جهت راحتى و سادگى دست‏يابى به اطلاعات ازسايت Shiasearchبه نشانى:

WWW. Shiasearch. netاستفاده مى‏كنيم كه امكان جستجو در بيش از 117 سايت شيعى را براى كاوشگران اينترنتى فراهم مى‏سازد.

9. جستجوى عبارت امام حسن عسكرى‏عليه السلام در حوزه دين اسلام.

شايد بنا به دلايلى نخواسته باشيم از موتورهاى جستجوى عمومى، كه تمامى اسناد مرتبط با عبارت امام حسن عسكرى‏عليه السلام را بازيابى مى‏كنند، استفاده كنيم و بخواهيم جستجوى خود را مقيّد به حوزه دين اسلام كنيم كه براى اين امر، موتور جستجوى مسلمان با نشانى:

WWW.Musalman.com ابزار مناسبى است، اگر چه اغلب متون موجود در آن از اهل سنت مى‏باشد.

 

فصلنامه كوثر ـ شماره 60

 
امتیاز دهی
 
 

كليه حقوق اين سايت متعلق به معاونت فرهنگي تبليغي دفتر تبلغات اسلامي است
پشتيباني فني : فناوري اطلاعات  معاونت فرهنگي و تبليغي

 
Guest (PortalGuest)

معاونت فرهنگي تبليغي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما